آنچه بیل‌گیتس از سلاح‌مخفی آمریکا گفت

بنیانگذار شرکت مایکروسافت در مقاله‌ای از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور خواست تا صرف نظر از اختلافات و منازعات سیاسی مساله "نوآوری" را به عنوان "سلاح پنهانی آمریکا" در اولویت قرار دهند.

بیل گیتس، بنیانگذار شرکت مایکروسافت که خالق سیستم‌ عامل‌های "ویندوز" است در مقاله‌ای که در خبرگزاری رویترز انتشار یافت، از کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا خواست در صورت پیروزی در انتخابات مساله حمایت از نوآوری در صنایع و سرمایه‌گذاری در موسسات تحقیقاتی را با هدف خلق تکنولوژی‌های جدیدی که توسط کارآفرینان آمریکایی وارد بازار ‌شوند، در اولویت قرار دهند.

به گزارش ایسنا، بیل گیتس می‌نویسد: انتخابات ریاست جمهوری توجه سراسر آمریکا را به خود جلب کرده است. همانطور که بسیاری از مفسران گفته‌اند در مرحله انتخابات مقدمات عمده تمرکز بحث انتخابات بر شخصیت‌هاست نه سیاست‌ها. با وجود آن که احزاب متمرکز بر این هستند که چه کسی قرار است نماینده آنها در انتخابات پاییز سال جاری باشد اما من می خواهم توجه شما را به مساله که امیدوارم همه کاندیداها در ماه نوامبر بر سر آن توافق داشته باشند جلب کنم: ظرفیت بی همتای آمریکا برای نوآوری.

وی تصریح کرد: هنگامی که آمریکا بر نوآوری سرمایه‌گذاری می‌کند موجب ایجاد شغل و تاسیس شرکت در داخل شده، زندگی آمریکایی‌ها را سالمتر و ایمن‌تر کرده و جان انسانها را در کشورهای فقیرتر جهان نجات داده و با فقر در این کشورها مبارزه می‌کند. این کار فرصتی فوق العاده برای رییس جمهور بعدی آمریکا است تا هم به مردم آمریکا و هم به مردم جهان کمک کند.

بیل گیتس خطاب به دولت آمریکا می‌گوید: فرمول موفقیت پیچیده نیست؛ دولت باید از موسسات تحقیقاتی دست اول ما حمایت مالی کند تا به تولید تکنولوژی‌های جدیدی که کارآفرینان آمریکایی به بازار می‌برند، بپردازند.

بیل گیتس همچنین با هشداربه دولت آمریکا در خصوص این که تعداد هر چه بیشتری از کشورهای جهان به ویژه چین و کره جنوبی تا حدود دو برابر بودجه تحقیق و توسعه خود را افزایش داده‌اند، می‌نویسد: بودجه تحقیق و توسعه آمریکا ثابت مانده است. این خوب است که دیگر کشورهای جهان بیشتر متعهد به تحقیق و توسعه شده‌اند اما اگر آمریکا می‌خواهد نقش رهبری خود در جهان را حفظ کند باید در این بخش خود را تقویت کند.

وی در ادامه مقاله خود به بر شمردن تاثیرات فراوان حمایت از تحقیق و نوآوری در حوزه های مختلف نظیر کامپیوتر، بهداشت و درمان و انرژی پرداخته و تاکید می‌کند: سرمایه‌گذاری دولت در تحقیق و توسعه قرار نیست برنده یا بازنده را تعیین کند. چنین چیزی را خود بازار مشخص می کند. بلکه چنین سرمایه گذاری به معنی انجام کاری است که می دانیم جواب خواهد داد؛ انجام سرمایه گذاری‌های محدود و هدفمند برای ایجاد پایه و اساس فعالیت کارآفرینان آمریکایی. چنین رویکردی برای رهبران آمریکا در چند دهه آینده اساسی است و در سالهای آینده هر چه بیشتر اهمیت خواهد یافت.

بنیانگذار شرکت مایکروسافت در انتهای مقاله‌اش خاطرنشان می‌کند: تا پایان تابستان سال جاری احزاب سیاسی رهبران خود را انتخاب کرده و چشم به انتخابات ماه نوامبر دارند. کاندیداها نیز دیدگاهشان برای آمریکا و دستور کارشان برای رسیدن به اهداف در نظر گرفته شده را بیان خواهند کرد. این دیدگاه‌ها احتمالا بیشتر از آن که مشابهت داشته باشند دارای اختلاف هستند اما من امیدوارم که ما بتوانیم به این توافق برسیم که صرف نظر از هر طوری که به آینده آمریکا نگاه کنید، نوآوری همواره نقشی محوری دارد.



:: موضوعات مرتبط: اخبار و سیاست , ,
:: برچسب‌ها: بیل گیتس ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : سه شنبه 31 فروردين 1395
ابن‎سینا ثروت علمی‌اش را مدیون‌نماز میداند

 

بو علی سینا دارای نبوغ فوق العاده و صاحب اندیشه های ارزشمندی بود اما با همه موفقیتها و موقعیتهایی که در زندگی نصیبش شده بود، راز حل مشکلاتش را در عبادت و عبادتگاهها می جست.
شبستان: شیخ الرئیس ابوعلی سینا دارای نبوغ فوق العاده و صاحب اندیشه های ارزشمندی بود و آن چنان در کسب علم و دانش پیشرفت نمود که در دوران نوجوانی سرآمد دانشوران عصر، در تمام علوم رایج زمان خود گردید و از اساتید معاصر بی نیاز شد . بو علی سینا با همه موفقیتها و موقعیتهایی که در زندگی نصیبش شده بود، راز حل مشکلاتش را در عبادت و عبادتگاهها می جست . او در خاطرات خود آورده است: «شب و روز جز به تحصیل علم به چیز دیگری نمی اندیشیدم و به غیر از فهمیدن به چیز دیگری توجه نداشتم، و به همین طریق پیش می رفتم، تا اینکه حقیقت هر مسئله ای برای من مسلم می شد و هرگاه در مسئله ای حیران بودم و یا نمی توانستم قضیه را بفهمم، به مسجد پناه می بردم، نماز می گزاردم و خالق هستی را ستایش می کردم، در این حال معمای من حل و مشکل برطرف می شد."

آنچه در ادامه می آید بخش دوم و پایانی گفتگوی خبرگزاری شبستان با حجت الاسلام جواد توحید منش، پژوهشگر مرکز تخصصی نماز است که در ادامه می آید.

در بخش پیشین گفتگو اشاراتی به هدایت جامعه به سمت معارف الهی به ویژه نماز داشتید. راه مطمئن در این زمینه که می تواند زمینه این هدایت را فراهم کند چیست؟

راه مهم و اساسی برای هدایت افراد به نماز، بیان آثار و اسرار نماز است. قرآن و روایات برای نماز آثار و برکات فراوانی را بیان کرده‌اند که دانستن آن موجب علاقمندی به نماز و بیان آن به دیگران سبب دعوت آنان به نماز می‌شود. گاهی ما دوست نداریم غذایی را بخوریم ولی وقتی به ما می گویند که این غذا ویتامین و پروتئین دارد و فلان خاصیت را دارد، آن را می خوریم. گاهی اوقات علت برخی بی‌میلی‌ها به نماز نداستن آثار و اسرار نماز است که اگر آن‌ها را بدانیم رغبت و علاقه به نماز بیشتر می‌شود.

دیدگاه قرآن به مهم ترین آثار نماز چیست؟

قرآن کریم درباره آثار نماز می‌فرماید: « وَ أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَر/  و نماز را برپا دار، که نماز (انسان را) از زشتیها و گناه بازمى‏دارد.» نماز عامل رشد انسان و کارخانه آدم‌سازی است. خداوند متعال به حضرت موسی (ع) می‌فرماید: «أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکْری / نماز را براى یاد من بپادار.»

قرآن کریم نماز را وسیله‌ای برای حل مشکلات معرفی می‌کند: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرین / اى افرادى که ایمان آورده‏اید! از صبر (و استقامت) و نماز، کمک بگیرید! (زیرا) خداوند با صابران است‏.»

قرآن جایگاه نماز نخوان‌ها را در دوزخ می‌داند: «ما سَلَکَکُمْ فی‏ سَقَرقالُوا لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّین / چه چیز شما را به دوزخ وارد ساخت؟مى‏گویند: ما از نمازگزاران نبودیم‏»

البته در نماز هزاران نکته دیگر وجود دارد که ما هنوز نفهمیده ایم. مثلا وقتی زلزله می آید می گویند: نماز آیات بخوانید یا وقتی باران نمی بارد، می گویند: نماز باران بخوانید. خواندن نماز چه تأثیری در زلزله و باران آمدن دارد؟ وقتی فرزندی متولد می‌شود در گوش او اذان می‌گویند. وقتی فردی می میرد برایش نماز میت می‌خوانند.

کتاب های آثار و اسرار نماز را بخوانیم. و حداقل یک کتاب درباره آثار و اسرار نماز در منازل خود داشته باشیم. کتاب های نماز تنوع زیادی دارد. ستاد اقامه نماز، کتاب‌های مفید را برای جوانان و نوجوانان در این منظور چاپ کرده است.

نقش دعوت های غیر مستقیم را رد این زمینه چطور ارزیابی می کنید؟

اشاره خوبی است. یکی از راه‌های دعوت به نماز، بهره گیری از شیوه غیر مستقیم است در این راه از عکس‌های معنادار استفاده می‌کنیم. الآن در همه اداره‌ها عکس مقام معظم رهبری – مدظله العالی - هست. ولی ایشان یک عکسی دارد که برای کودکان ده، دوازده ساله امام جماعت شده است. این عکس را بزنیم تا وقتی کودک نگاهش به آقا افتاد، ضمن اینکه آقا را می‌بیند، آقا را با بچه‌ها و نماز ببیند. یا عکس امام خمینی (ره) را در حال نماز که دو تا سرم به دستش بود را روی دیوار بزنیم. پوستر دانشمندان، بازیگران و ورزشکاران محبوب را در حال نماز داشته باشیم.

شکل دیگر شیوه غیر مستقیم، بهره گیری از اظهار علاقه‌ بزرگان است. اگر ما بدانیم مهمانی که می‌آید فلان غذا را دوست دارد، حتماً سعی می‌کنیم همان غذا را برایش درست کنیم. اگر بچه‌های ما بدانند که استاد داشگاه و معلم و دبیر شیمی و فیزیک همه به نماز علاقه دارند. این بچه هم به نماز اظهار علاقه می‌کند. یکی از مهم ترین شخصیتها که از افتخارات دنیای اسلام به شمار می آید، دانشمند پر آوازه ایرانی، شیخ الرئیس ابوعلی سینا است.

او دارای نبوغ فوق العاده و صاحب اندیشه های ارزشمندی بود و آن چنان در کسب علم و دانش پیشرفت نمود که در دوران نوجوانی سرآمد دانشوران عصر، در تمام علوم رایج زمان خود گردید و از اساتید معاصر بی نیاز شد . بو علی سینا با همه موفقیتها و موقعیتهایی که در زندگی نصیبش شده بود، راز حل مشکلاتش را در عبادت و عبادتگاهها می جست .

می توانید به صورت مصداقی این مطلب را بیان کنید؟

بله، او در خاطرات خود آورده است: «شب و روز جز به تحصیل علم به چیز دیگری نمی اندیشیدم و به غیر از فهمیدن به چیز دیگری توجه نداشتم، و به همین طریق پیش می رفتم، تا اینکه حقیقت هر مسئله ای برای من مسلم می شد و هرگاه در مسئله ای حیران بودم و یا نمی توانستم قضیه را بفهمم، به مسجد پناه می بردم، نماز می گزاردم و خالق هستی را ستایش می کردم، در این حال معمای من حل و مشکل برطرف می شد.

آیا سیاست های تشویقی کارکردی در این زمینه دارد؟

مسلما می توان از جایزه به نفع دین استفاده کرد. تشویق‌ها، تسهیلات و ارتباطاتمان را در مسجد قرار بدهیم. مثلا از شاگرد اول‌ها در مسجد تجلیل کنیم. شاگرد اول‌ها به مسجد دعوت شوند و جایزه‌ای در مسجد به آنان اهدا گردد یا در محوطه بیرون مسجد، عکس آنان را بزنند. وقتی افراد این حرکت را می‌بیند علاقه‌مند به نماز و مسجد می‌شود. استاد قرائتی تعریف می‌کنند: عالمی به نام آقای گوهری در قیطریه تهران بود. مسجد ایشان خیلی شلوغ می‌شد. پرسیدیم دلیل این شلوغی چیست؟ گفتند: ایشان سالی چند خودنویس می‌خرد و به آن مدرسه‌ای که نزدیک مسجد است می‌آید، به هر شاگرد اولی یک خودنویس می‌دهد. یعنی با ده خودنویس دانش‌آموزان را نمازخوان و مسجدی می‌کند. آیت الله حائری امام جمعه سابق شیراز، می‌گفتند: در اصطهبانات شیراز تعدای زیادی به مسجد می‌رفتند. ما علتش را بررسی کردیم با تعجب دیدیم که مقدار زیادی درخت بادام و توت وقف بچه‌های مسجد شده است. گونی‌های زیادی از مغز گردو و بادام می‌آورند، در مسجد می‌گذارند و هر بچه‌ای که نماز می‌خواند، یک مقدار مغز بادام می‌خورد. چقدر زیباست جهت تشویق فرزندانمان به نماز‌ و مسجد، بخشی از اموال خود را وقف نماز کنیم.

و نقش فعالیت های میدانی و رودرو را در این زمینه چطور ارزیابی می کنید؟

من از شما می پرسم تریاکی ها به چه دلیل موفق هستند؟ تریاکی ها نه ماهواره دارند، نه اینترنت، نه لب تاب، نه کامپیوتر، نه مجله، نه بودجه، نه تأمین اعتبار، نه اداره کل، نه روابط عمومی، نه بنر، نه تابلو، هیچی ندارند. پس چرا اینقدر موفق هستند؟ تریاکی ها خانه به خانه می روند و تریاکی درست می کنند، همه ما برویم در خط تریاکی ها! گاهی با یک افرادی خصوصی باید صحبت کرد. مثل انار! انار را نمی شود تکانش داد. توت را می شود تکانش داد، توت هایش بریزد. اما انار را باید دانه دانه چید. گاهی هم که می روی بچینی ممکن است، یک نیشی هم بزند. مثل گل! هم باید دانه دانه چید و هم تیغ دارد.


:: موضوعات مرتبط: اخبار و سیاست , ,
:: برچسب‌ها: بو علی سینا ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : سه شنبه 31 فروردين 1395
از دوبار تذکر رسایی تا عدم پیگیری لاریجانی
در حاشیه انتشار گزارش وزارت امور خارجه در رابطه با برجام
 از دوبار تذکر رسایی تا عدم پیگیری لاریجانی/ با هشت روز تاخیر گزارش وزارت خارجه پیرامون اجرای برجام منتشر شد/ نماینده یزد: گزارش وزارت امورخارجه با اظهارات ظریف و سیف مغایرت دارد!/ وزارت خارجه: تحریم ها لغو نشد؛ متوقف شد!
رسایی با اشاره به اینکه رهبری وضع موجود را خسارت محض خوانده‌اند، گفت: گزارش وزارت امور خارجه درباره برجام به مجلس باید ناظر و متناظر و متناسب با تذکرات و مطالبات ذکر شده در نامه رهبر معظم انقلاب و مصوبه مجلس باشد.
 گزارش وزارت امور خارجه در ارتباط با روند اجرایی شدن برجام به مجلس با تاخیر هشت روزه و  بعد از تذکر نمایندگان مجلس ومنتشر شد.
 
 وزارت امور خارجه باید این گزارش را بیست و یک فرودین منتشر می‌کرد که با تاخیر هشت روزه و پس از تذکرات متعدد نمایندگان مجلس اقدام به این کار کرد. در ادامه نگاه کوتاهی به مباحث مطرح شده قبل از انتشار گزارش و واکنش‌های صورت گرفته نسبت به آن پس از انتشار، خواهیم پرداخت.
 
تذکر رسایی: موعد شش ماهه ارائه گزارش درباره برجام به مجلس گذشته است
 
حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی (سه‌شنبه 17 فروردین) در تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس گفت: طبق قانونی که مجلس در مورد برنامه هسته‌ای تصویب کرده است که رهبری نیز در نامه خود به آن استناد کردند هرگونه تحریم جدید نقض برجام محسوب می‌شود. 
 
وی با اشاره به بند سه مصوبه مجلس مبنی بر مکلف کردن دولت نسبت به رصد اقدامات احتمالی طرف مقابل در پافشاری بر تداوم تحریم‌ها و یا اعمال تحریم‌های جدید خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری و اعضای کمیته نظارت بر اجرای برجام به جز آقای روحانی گفته‌اند که برجام نقض شده است و ما باید جلوی آن را بگیریم.
 
رسایی با اشاره به تعطیل شدن یک معدن اورانیوم در کشور گفت: باید پس از 6 ماه به مجلس گزارش داده می‌شد و الان 6 ماه تمام شده است اما چرا ارائه این گزارش در دستور جلسه نیست؛ رهبر انقلاب فرمودند که تحریم‌ها روی کاغذ برداشته شده است در حالی که ما سانتریفیوژها را روی زمین جمع کردیم و اورانیوم را روی زمین به روسیه فرستادیم.
 
پاسخ باهنر به رسایی: اگر قرار باشد مجلس کاری بکند حتماً اقدام خواهد کرد
 
محمدرضا باهنر نایب‌رئیس دوم مجلس شورای اسلامی که اداره جلسه علنی را برعهده داشت در توضیح گفت: طبق نامه‌ای مقام معظم رهبری نوشتند قرار بود کههیاتی بر اجرای برجام نظارت کند و شورای عالی امنیت ملی نیز وظایف خود را انجام می‌دهد و اگر در این راستا مجلس هم قرار باشد اقدامی بکند حتما مطلع شده و اقدام خواهد کرد.
 
 
 کریمی قدوسی: لاریجانی اصراری به ارائه گزارش روند اجرای برجام در مجلس ندارد
 
کریمی قدوسی نماینده مشهد گفت: ما هر روز و به طور مکرر پیگر ارائه گزارش روند اجرای برجام از سوی دولت به کمیسیون امنیت هستیم و تعدادی از اعضای کمیسیون درباره گذشتن زمان ارائه گزارش دستگاه دیپلماسی از روند اجرای برجام طبق مصوبه مجلس تذکر داده‌اند.
 
متأسفانه آقای لاریجانی که در جایگاه رئیس مجلس و عضو کمیته نظارت بر اجرای برجام قرار دارد، در زمینه ارائه گزارش اجرای برجام به کمیسیون امنیت تأکیدی ندارد؛ آقای لاریجانی باید نمایندگان را توجیه کند و حمایت‌های لازم را در این موضوع از آنها داشته باشد، اما شواهد و قرائن این حمایت‌ها را نشان نمی‌دهد. این انتقاد به آقای لاریجانی وارد است که هیچ پیگیری‌ برای برگزاری جلسه و ارائه گزارش از روند اجرای برجام به مجلس نداشته است؛ رئیس مجلس اصراری بر این ندارد که گزارش اجرای برجام به صحن مجلس و یا کمیسیون امنیت بیاید.  
 
تذکر دوم رسایی: بیش از پانزده مورد تحریم جدید علیه ایران وضع شده است؛ هیات نظارت بر برجام در سال جدید جلسه‌ای نداشته است
 
حجت الاسلام حمید رسایی در تذکری شفاهی خطاب به رییس مجلس گفت: آقای دکتر لاریجانی من این موضوع را پیش از این نیز گوشزد کردم که طبق مصوبه مجلس و نامه مقام معظم رهبری در صورتی که غربی ها به هر بهانه ای تحریم جدیدی علیه ما وضع کنند دولت مکلف به اجرای بند 3 مصوبه مجلس است که طبق آن باید اقدامات خود را متوقف کند. اکنون این اتفاق افتاده و غربی ها به بهانه موشکی، هسته ای و بهانه های دیگر تحریم های جدیدی بالغ بر بیشتر از 15 مورد وضع کرده اند.
 
وی در عین حال گفت: البته ما چیزی برای توقف نداریم چون اورانیوم غنی شده را یک کاسه دادند و رفت. موضوعی که پیش از این نیز مطرح کردم اما شما در پاسخ گفتید که ما در برابرش همه کیک زرد را گرفتیم. اینکه رهبری فرمودند مرحله‌ای مبادله انجام شود برای این بود که اگر به تعهداتشان عمل نکردند یک چیزی داشته باشیم.‌
 
وی در ادامه گفت: در هر صورت وظیفه دولت حفظ حقوق مردم است که با توجه به ادامه روند تحریم ها باید فشار آورد و نباید وضعیت به این شکل باشد و اگر منفعتی وجود دارد کار را ادامه دهند که به عقیده من منفعتی وجود ندارد.
 
رسایی با بیان اینکه طبق قانون، دولت بعد از گذشت شش ماه باید گزارشی از روند اجرای برجام به مجلس ارائه دهد، گفت: مهلت شش ماهه در 21 فروردین به اتمام می رسد ولی ما شاهد گزارشی نیستیم. مقام معظم رهبری نیز صراحتا پشت تریبون اعلام کردند که تحریم‌ها روی کاغذ برداشته شده و ما تمام اقدامات را روی زمین انجام دادیم.
 
وی با اشاره به اقدامات هیات نظارت بر اجرای برجام، گفت: هیاتی در شورای عالی امنیت ملی از مسئولان قبلی به اضافه آقای جلیلی تعیین شد که همه آقایان بلااستثناء بارها اعلام کردند که برجام نقض شده و غربی‌ها بدعهدی کردند. همه حتی آقای ظریف هم این را گفت و البته آقای روحانی به آن اشاره‌ای نداشته است. سوال این است که این هیات اکنون چه کار می کند؟ طبق پیگیری های ما دو سه جلسه داشته و نمی دانیم امسال جلسه ای داشته است یا نه.
 
رسایی در پایان گفت: با این روند آنها قطعا تحریم ها را علیه ما تشدید خواهند کرد و اگر ما فقط بایستیم و نگاه کنیم به ضرر ملت است. حال اگر آقای لاریجانی شما به عنوان عضو کمیته اطلاعی دارید بفرمایید.
 
 
 
 
پاسخ لاریجانی به رسایی: وزارت امور خارجه باید گزارش خود را ارائه دهد
 
 
 
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسته شدن پرونده پی ام دی و قطعنامه‌هایی همچون 1921 از جمله دستاورهای حاصل از اجرای برجام است گفت که وزارت خارجه باید گزارشی از موضوعات انجام شده در برجام به مجلس ارائه کند.
 
علی لاریجانی در پاسخ به تذکر شفاهی حمید رسایی نماینده تهران در مورد موضوع برجام و تشکیل نشدن جلسات هیات تعیین شده از سوی شورای عالی امنیت ملی برای نظارت بر اجرای برجام در گفت: جلسات هیات تشکیل شده است . من نمی‌دانم این گزارش را چه کسی به سمع شما رسانده است.
 
وی افزود: این نکته‌ای که شما گفتید مبنی بر این که مقام معظم رهبری فرمودند، مواد غنی شده پلکانی داده شود، فلسفه‌اش این نبود که شما گفتید بلکه برای این بود که ممکن است آنها مابه‌ازای آن را ندهند و چون ممکن بود آنها کلک بزنند و اگر ما یک مرتبه همه مواد را بدهیم آنها مابه‌ازا را ندهند بنابراین قرار شد در مقاطع مختلف بدهیم و خوشبختانه وقتی کار جلو رفت آنها قبل از این که ما مواد را بدهیم مواد اولیه طبیعی کیک زرد را دادند و ما بعد از 10 روز مواد غنی شده را دادیم.
 
لاریجانی ادامه داد: بر این اساس آنچه در قانون آمده به نحو اکمل انجام شده و خلافی صورت نگرفته است. رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان این که بنده موافق هستم وزارت خارجه گزارش تشریحی از موضوعات انجام شده ارائه دهد گفت:‌ در این موضوع نیز همچون سایر امور نکات مثبت و منفی وجود دارد، پس نباید یک مرتبه همه را سیاه نشان دهیم. یکی از مسائلی که در این قضیه جمهوری اسلامی موفق به حل آن شد بستن پرونده پی ام دی بود که چیز کوچکی نیست.
 
وی ادامه داد: ممکن است پی ام دی یک لفظ باشد، اما یک پرونده بسیار پر مشکلی بود که به هر حال بسته و تمام شد و مساله‌ی کوچکی نبود.
 
لاریجانی همچنین گفت: مساله فروش نفت نیز انجام می‌شود؛ طبق آخرین گزارشی که روز گذشته دریافت کردم یک میلیون و 700 هزار بشکه نفت می‌فروشند که با میعانات گازی به دو میلیون و 300 هزار بشکه می‌رسد. این معلوم است که کاری صورت گرفته چون قبلا چنین موضوعی وجود نداشت.
 
وی افزود:‌ پیش از این ما یک میلیون بشکه نفت می فروختیم که آنها می‌خواستند این میزان را ظرف 6 ماه به صفر برسانند، اما نه تنها فروش نفت به صفر نرسید بلکه به یک میلیون و 700 هزار بشکه رسید. این ذیقی که اکنون وجود دارد به دلیل آن است که از چاه‌های نفت در این مدت که تعطیل بوده استفاده نکردم و باید گاز تزریق کنند که انجام شود. از این رو باید به آنها فرصتی داده شود و امسال به حد نصاب ما در اوپک خواهد رسید.
 
رییس قوه مقننه بسته شدن قطعنامه‌های قبلی همچون 1921 را یک دستاورد خواند و گفت: این که شما می‌فرمایید بعضی‌ها می خواهند به ما کلک بزنند و مشکلاتی را درست کنند درست است؛ یعنی باید حتما حواس‌ها جمع باشد و در مقابل آنها عمل مقابله به مثل انجام شود.
 
لاریجانی تاکرد کرد:‌ بنده در کل موافق نظر ایشان هستم که باید حتما وزارت خارجه گزارشی به مجلس دهد و در آن نکات مثبت را ارائه کرده و اگر نکات منفی وجود دارد اعلام کند تا بتوان در مقابل آن اقدامی انجام داد. 
 
انتشار گزارش وزارت امور خارجه
 
بعد از این کش و قوس‌ها بود که نهایتاً وزارت امور خارجه اولین گزارش سه ماهه اجرای برجام را روز یکشنبه بیست و هشت فرودین تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد. متن کامل این گزارش در اینجا قابل مشاهده است.
 
واکنش‌ها به گزارش وزارت امور خارجه/ رسایی: این گزارش کپی متن برجام است
 
حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز دوشنبه (30 فروردین) در تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس پیرو دو تذکر هفته‌های قبل خود گفت: طبق مصوبه مجلس وزارت خارجه باید هر سه ماه یکبار گزارش روند اجرای برجام را به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و هر 6 ماه یکبار گزارش را به صحن ارائه دهد. 
 
رسایی با تاکید براینکه مشروعیت اجرای برجام به مصوبه مجلس و شورای عالی امنیت ملی نبوده بلکه به امضای مقام معظم رهبری است، اظهار داشت: در نامه ایشان پس از تایید مشروط برجام تذکر داده شده است که محصول مذاکرات که در قالب برجام شکل گرفته است دچار نقاط ابهام و ضعف‌های ساختاری و موارد متعددی است که در صورت فقدان مراقبت دقیق و لحظه به لحظه می‌تواند خسارت‌های بزرگی برای حال و آینده کشور به بار آورد. 
 
رسایی با اشاره به اینکه رهبری وضع موجود را خسارت محض خوانده‌اند، گفت: گزارش وزارت امور خارجه درباره برجام به مجلس باید ناظر و متناظر و متناسب با تذکرات و مطالبات ذکر شده در نامه رهبر معظم انقلاب و مصوبه مجلس باشد. 
 
وی تصریح کرد: وزارت امورخارجه متن برجام را کپی کرده و به عنوان گزارش به مجلس ارائه داده است که ما باید این کارها را بکنیم و طرف مقابل نیز این کارها را بکند. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه گزارش وزارت خارجه درباره برجام طرف مقابل را تبرئه و داخل را متهم کرده است گفت: این گزارش متناسب با نامه مقام معظم رهبری نیست. 
 
وی در ادامه با استناد به نامه مقام معظم رهبری درباره برجام خاطرنشان کرد: رهبری در بند 9 این نامه فرمودند در موارد ابهام برجام تفسیر طرف مقابل قابل قبول نیست و مرجع متن مذاکرات است؛ وجود پیچیدگی‌ها و ابهام‌ها در متن برجام و نیز گمان نقض عهد و تخلفات و فریبکاری در طرف مقابل به ویژه آمریکا ایجاب می‌کند یک هیات قوی و آگاه و هوشمند برای رصد پیشرفت کارها و انجام تعهدات طرف مقابل و تحقق آنچه در بالا به آن تصریح شد ... یعنی رهبری می‌گویند این گزارش باید ناظر باشد به آنچه در بالا عنوان کردم در حالی که این گزارش اکنون هیچ چیزی ندارد. 
 
وی از ضرورت بازگرداندن گزارش وزارت خارجه توسط مجلس سخن گفت و افزود: همه حرف‌هایی که آقای سیف و زنگنه دیروز زدند قبلا پیش‌بینی شده است و هم کسانی که دلسوزانه خون دل خوردند و هم نامه رهبری اینها را پیش‌بینی کرده بود.
  
 

 رسایی گزارش وزارت خارجه درباره برجام به کمیسیون امنیت ملی را گزارشی کلی و بی‌فایده خواند و گفت: گزارش باید متناسب با 9 بند نامه رهبری تهیه شده و به مجلس ارائه شود. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از رئیس جلسه خواست که به کمیسیون امنیت ملی بگوید گزارش وزارت خارجه را بازگرداند و در اصلاح آن دقیقا بگوید متناسب با هر بند نامه رهبری که پیشرفت‌هایی صورت گرفته است.
 
 پاسخ ابوترابی به تذکر رسایی: کمیسیون امنیت ملی در چارچوب مفاد نامه رهبری گزارش وزارت خارجه درباره برجام را بررسی کند‌
 
حجت‌الاسلام سیدمحمد حسن ابوترابی فرد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی امروز دوشنبه 30 فروردین در صحن علنی مجلس در توضیح تذکر حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران که عنوان کرده بود؛ گزارش وزارت امور خارجه درباره اجرای برجام به کمیسیون امنیت ملی کلی بوده و متناسب با بندهای نامه مقام معظم رهبری نیست گفت: از کمیسیون امنیت ملی می‌خواهم با توجه به مفاد متنی که رهبری تبیین فرمودند و در چارچوب اجرای برجام را تائید کردند گزارش را بررسی کند و نظرشان را به وزارت خارجه ابلاغ کنند. وی ادامه داد: ضمنا هیاتی هم که در هیات عالی شورای عالی امنیت ملی انتخاب شده باید به وظایف خود دقیقا در چارچوب تعریف شده از سوی رهبری عمل کنند.
 
جوکار نماینده مردم یزد: گزارش وزارت امورخارجه با اظهارات ظریف و سیف مغایرت دارد
 
محمدصالح جوکار در خصوص بررسی گزارش وزارت خارجه از اجرای برجام به مجلس در کمیسیون امنیت ملی گفت: احتمالاً بعد از تعطیلات مجلس این گزارش در کمیسیون بررسی خواهد شد زیرا به دلیل لایحه بودجه، جلسات کمیسیون تشکیل نمی شود. 
 
نماینده مردم یزد گفت: بخش هایی از گزارش وزارت خارجه به خصوص در مورد سوئیفت مغایر با اظهارات آقای ظریف و آقای سیف رئیس کل بانک مرکزی است.
 
وی با بیان اینکه این گزارش همان چیزهایی است که آقای عراقچی در رسانه ملی توضیح داد، گفت: در واقع گزارش وزارت خارجه آن چیزی است که روی کاغذ توافق شده است و اتفاقاتی که در عمل در روند اجرای برجام افتاده است، توضیح داده نشده است.
 
وی تصریح کرد: این گزارش توضیح داده که جمهوری اسلامی به تعهدات خود به صورت کامل عمل کرده است اما توضیح نداده است که در عمل، طرف مقابل به تعهدات خود عمل کرده است یا خیر؟ به گزارش مهر، وزارت خارجه طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی باید هر سه ماه یکبار گزارشی از روند اجرای برجام به کمیسیون امنیت ملی مجلس ارائه دهد و مجلس نیز هر ۶ ماه یکبار گزارشی در این خصوص در صحن علنی مجلس قرائت کند.


:: موضوعات مرتبط: اخبار و سیاست , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : دو شنبه 30 فروردين 1395
مجله آمریکایی، شاه عربستان را تفاله خواند!

نشریه آمریکایی نیویورک دیلی نیوز در شماره جدید خود تعبیر بسیار تندی درباره خاندان سعودی به کار برده است.

به گزارش خبرآنلاین،نشریه آمریکایی نیویورک دیلی نیوز در شماره جدید خود تعبیر بسیار تندی درباره خاندان سعودی به کار برده است.
این مجله در تیتر روی جلد این شماره خود با انتشار تصویر ملک سلمان پادشاه عربستان نوشته است : تفاله سلطنتی؛ خشم خانواده های قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر از تهدید ۷۵۰ میلیارد دلاری عربستان سعودی. 
مجله آمریکایی شاه عربستان را تفاله خواند!
 


:: موضوعات مرتبط: اخبار و سیاست , ,
:: برچسب‌ها: سعودی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : یک شنبه 29 فروردين 1395
یک ماه پس از هشدار رهبرانقلاب درباره آمریکایی بودن طرح برجام منطقه‌ای؛ نسخه پیچی روزنامه های زنجیره‌
در سایه سکوت معنادار هیات نظارت بر مطبوعات؛
 در حالی که نشریات و رسانه‌های منتقد دولت به خاطر انتشار مطالب انتقادی درباره دولت تذکر دریافت می‌کنند، جای تعجب است که هیات نظارت بر مطبوعات در برابر خط‌ رسانه‌ای نشریات جریان بزک که به فاصله کمتر از یک‌ماه پس از سخنان رهبرانقلاب درباره «خط آمریکایی برجام منطقه‌ای»؛ اقدام به توجیه ضرورت برجام منطقه‌ای می‌کنند هیچگونه واکنشی نشان نمی‌دهد.

 به فاصله کمتر از یک ماه پس از سخنان رهبرمعظم انقلاب درباره تفکرات تزریقی آمریکایی ها مبنی بر کوتاه آدم از اصول انقلاب و برجام2، 3، 4 و برجام منطقه‌ای؛ مطبوعات اصلاح‌طلب و حامی دولت بی اعتنا به این تذکر ایشان صراحتا خط رسانه‌ای توجیه برجام منطقه‌ای را کلید زده‌اند.


به گزارش رجانیوز پس از آن که اجرایی شدن برجام با بدعهدی آمریکایی‌ها همراه شد؛ حسن روحانی از سویی  با تعابیری مثل «آفتاب تابان» معرفی کردن برجام کوشید این نقاط ضعف را کمرنگ جلوه دهد و از سوی دیگر خود و برخی اعضای کابینه‌اش کوشیدند  با سخن گفتن مکرر از «برجام2» راه را برای تعمیم مدل «برجامِ هسته‌ای» به مسائل «داخلی و منطقه‌ای» هموار کنند.
اما رهبرانقلاب در در سخنرانی آغاز سال 95 به صراحت  طرح مسائلی مثل برجام 2،3،4 ، برجام منطقه‌ای و برجام قانون اساسی را در راستای تفکر تزریقی آمریکا به نخبگان کشور مبنی بر کوتاه آمدن در برابر آمریکا معرفی کردند. ایشان با ذکر این نکته که استکبار و به طور خاص آمریکا درصددن هستند «وانمود کنند ملّت ایران بر سر یک دوراهی قرار دارد و چاره‌ای ندارد جز اینکه یکی از این دو راه را انتخاب کند. آن دوراهی عبارت است از اینکه یا باید با آمریکا کنار بیایند، یا باید به‌طور دائم فشارهای آمریکا و مشکلات ناشی از آن را تحمّل کنند» این دوگانه را یک دوگانه غلط دانستند که نتیجه پذیرشش کنار آمدن با آمریکا «به‌معنای قبول تحمیل‌های آن دولت» خواهد بود.


ایشان در همین راستا با اشاره به تلاش دشمن برای بازکردن پای مدل برجام- کوتاه آمدن در برابر خواست دشمن- به مسائل منطقه‌ای فرمودند: «مثلاً فرض بفرمایید امروز در منطقه‌ی غرب آسیا -یعنی همین منطقه‌ای که غربی‌ها به آن میگویند خاورمیانه- جنجالها و آشفتگی‌های بسیاری هست؛ خب، این مشکل برای کلّ منطقه است و اگر میخواهید کشور شما از این مشکل نجات پیدا کند، باید سعی کنید این جنجالها فرو بنشیند. چه‌کار کنیم؟ با آمریکا همکاری کنیم، همفکری کنیم، جلسه کنیم، بنشینیم، گفتگو کنیم و یک مدلی را طبق میل آمریکایی‌ها یا طبق توافق آمریکایی‌ها انتخاب کنیم؛ یکی دیگر هم این است

 
اما به فاصله کمتر از یک ماه پس از سخنان رهبرانقلاب ، روزنامه‌ها و نشریات زنجیره‌ایِ حامی دولت، صراحتا با در پیش گرفتن خط تحلیلیِ «لزوم برجام منطقه‌ای» راه را برای عبور دولت از این خط قرمز نیز هموار می‌کنند. روزنامه شرق 25 فروردین در یادداشتی به قلم جاوید قربان‌اوغلی-مدیر‌کل وزارت خارجه دولت اصلاحات- با عنوان "برجام ۲ در دیپلماسی منطقه‌ای" صراحتا خواستار برجام منطقه‌ای شد.


نویسنده این یادداشت  یکی از بزرگ ترين دستاوردهاي برجام را خنثي کردن و شکست پروژه ايران هراسي» دانسته و می‌گوید: «به نظر مي رسد تکميل اين روند و جلوگيري از بازگشت پروژه ايران هراسي نيازمند الزاماتي است که دولت روحاني ناچار بايد در اولويت کاري خود قرار دهد. اولين گام در اين عرصه کليدخوردن «برجام ۲» در منطقه و حل وفصل مشکلات و ترميم زخم ها با همسايگان تاثيرگذار است.»
او در پایان نیز با اشاره به انتخابات آتی آمریکا با تمجید از اقدامات دولت اوباما در مساله هسته‌ای و سوریه؛ آن ها را «نتایج خوب» می‌نامد و توصیه می‌کند: «عقل حکم می‌کند ما در این رقابت‌ها در کنار کسی باشیم که پیگیر سیاست‌هایی باشد که در دوران هشت‌ساله رئیس‌جمهور کنونی آمریکا آغاز شده و نتایج خوبی دست‌کم در مسئله هسته‌ای و حتی حل‌وفصل مسئله سوریه داشته است.»


چند روز بعد روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیز در یادداشتی به قلم الهه کولایی - با عنوان "ايران به دنبال تكرار برجام در منطقه باشد" صراحتا خواستار  استفاده از الگوی ناموفق برجام در دیپلماسی منطقه شد.


نویسنده با اشاره به اینکه نشست سران همکاری کشورهای اسلامی نشان داد «متاسفانه سران اين كشورها، نتوانستند خود را با دستاوردهاي سازنده و مثبت جامعه جهاني تطبيق داده و همچنان سعي بر تعميق شكاف‌هاي ميان خود داشتند»  و در حالی که این روزها ناموفق بودن و غیرقابل اعتماد بودن مدل برجام روزبه روز خود را نشان می‌دهد؛ می‌نویسد: «به راستي كه الگوي مورد استفاده دولت يازدهم در برجام، ظرفيت و توانمندي جمهوري اسلامي ايران را به نمايش گذاشت. پس جا دارد كه دولتمردان ما بار ديگر دنبال تكرار اين تجربه باشند اما اين‌بار نه با غرب، بلكه با خواهران و برادران مسلمان و رهبران كشورهاي اسلامي در سازمان و مجمعي كه اساس تشكيل آن تقويت همكاري ميان كشورهاي اسلامي است.»


ترویج گفتمان «کوتاه‌آمدن در برابر فشارهای آمریکا» در قالب «برجام‌های چندگانه» اقدامی است که توسط «جریان بزک آمریکا» در داخل دنبال می‌شود. برداشته شدن مرز بین «خودی» و «غیرخودی»ِ انقلاب که یکی از نتایج دیپلماسی دولت است باعث می‌شود گروهی در داخل حاکمیت و دولت، همصدا با دشمن همان حرف و خواسته دشمن را تکرار کنند.

این همصدایی گاهی در تندرو و افراطی خواندن جریان ارزشی و حزب‌اللهی جامعه نمودار می‌شود، گاهی در رای به لیست مورد حمایت انگلیس و رای ندادن به چهره‌های مبارزو پایدار بر ارزش‌ها، گاهی در حمایت از مذاکره با امریکا، گاهی در برجان هسته‌ای و گاهی در برجام منطقه‌ای. در این بین مطبوعات و قلم‌بدستانِ جریان بزک نقش جاده‌صاف‌کنی و توجیه‌سازی این اقدامات را بر عهده دارند. رهبرانقلاب در سخنرانی آغاز سال خود در اینباره نیز کی‌گویند: « اینها میخواهند این را به‌صورت یک گفتمانی در بین نخبگان جامعه ترویج کنند و بتدریج آن را در میان مردم و افکار عمومی سرریز کنند. در داخل کشور و خارج کشور، این فکر را دارند ترویج میکنند و به شکلهای گوناگونی، با بیانهای مختلفی، در وسایل ارتباط جمعی دنیا دارند گسترش میدهند؛ کسانی را میگمارند برای اینکه بتوانند این فکر را در میان ملّت ما گسترش بدهند. البتّه در داخل هم همین‌طور که عرض کردیم، کسانی هستند که این فکر را قبول دارند و قبول کرده‌اند و تلاش میکنند که آن را به دیگران هم بقبولانند.»


در حالی که نشریات و رسانه‌های منتقد دولت به خاطر انتشار مطالب انتقادی درباره دولت تذکر دریافت می‌کنند، جای تعجب است که هیات نظارت بر مطبوعات در برابر خط‌ رسانه‌ای نشریات جریان بزک که به فاصله کمتر از یک‌ماه پس از سخنان رهبرانقلاب درباره «خط آمریکایی برجام منطقه‌ای»؛ اقدام به توجیه ضرورت برجام منطقه‌ای می‌کنند هیچگونه واکنشی نشان نمی‌دهد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : یک شنبه 29 فروردين 1395
برگزاری دومین مرحله از رزمایش پیامبر اعظم(ص) با حضور بسیجیان اهل سنت
در دومین روز رزمایش بزرگ امنیتی پیامبر اعظم‌(ص)، با حضور بسیجیان اهل سنت عملیات تخریب تهاجمی برای نخستین‌بار توسط نیروی زمینی سپاه اجرا شد.
روز دوم رزمایش بزرگ امنیتی پیامبر اعظم(ص) صبح دیروز(چهارشنبه) در منطقه عمومی «میرجاوه» در جنوب شرق کشور برگزار شد.
سردار «محمد پاکپور» فرمانده نیروی زمینی سپاه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در دومین روز رزمایش، سه نوع عملیات اجرا شد که عملیات اول عملیات کمین به ستون دشمن که از مرز نفوذ کرده و به داخل آمده است.
پاکپور تاکید کرد: طبق سناریوی رزمایش، دشمن می‌خواهد دو عملیات راه‌بندان و حمله به پاسگاه در عمق را انجام دهد که عملیات دوم ما بازپس‌گیری پاسگاه از دشمن بود. نکته قابل توجه این مرحله از رزمایش حضور پررنگ بالگردهای هوانیروز و شلیک به مواضع دشمن بود که جلوه خاصی به رزمایش داده بود.
نیروهای ویژه سپاه با پشتیبانی هوایی و زمینی، پاسگاه اشغال شده توسط دشمن فرضی را در ادامه برگزاری رزمایش، با موفقیت آزاد کردند.
فرمانده نیروی زمینی سپاه تاکید کرد: عملیات سوم نیز مرتفع کردن راه‌بندان تروریست‌ها بود که با آتش سنگین صورت گرفت.
در این عملیات، بالگردهای سپاه مواضع دشمن  فرضی را هدف قرار دادند و نیروهای پیاده با قرار گرفتن در مقابل نیروهای دشمن فرضی، مواضع آنها را منهدم کرده عملیات راه‌بندان را با موفقیت انجام دادند.
پاکپور با بیان اینکه در این رزمایش عمدتا اقدامات امنیتی- تهاجمی انجام می‌دهیم، گفت: در این رزمایش برای اولین بار عملیات تخریب تهاجمی را اجرا کردیم.
وی همچنین از حضور پررنگ بالگردهای هوانیروز و شلیک به مواضع دشمن خبر داد.
 دیدار سرداران سپاه با سران طوایف 
سیستان و بلوچستان
به گزارش فارس، در حاشیه دومین روز برگزاری این رزمایش، سردار «حسین سلامی» جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران و سردار «محمد پاکپور» فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران با 15 سرطایفه و 50 سرتیره قبایل اهل تسنن سیستان و بلوچستان دیدار و گفت‌وگو کردند.
در این دیدار صمیمانه سرداران سلامی و پاکپور از همکاری این قبایل با نیروهای نظامی در جنوب ‌شرق کشورمان برای مبارزه با اشرار تشکر کردند.
سردار سلامی نیز درباره نقش طوایف بلوچ در برقراری امنیت پایدار در جنوب شرق کشور گفت: ما در محاسبات امنیتی خود نقش بالایی برای طوایف بلوچ و بسیج مردمی در جنوب شرق کشور قائل هستیم و همان‌طور که محاسبه کرده‌ایم امروز می‌بینیم که طوایف بلوچ نقش مهمی را در رزمایش پیامبر اعظم(ص) ایفا کردند که نشانگر رابطه تنگاتنگ طوایف با نیروهای سپاه است.
سردار محمد مارانی سخنگوی رزمایش امنیتی پیامبر اعظم(ص) نیز در همین زمینه به تسنیم گفت: حضور بیش از 50 ریش‌سفید از نمایندگان طوایف اهل سنت بلوچ در رزمایش پیامبر اعظم(ص) یکی از مهم‌ترین دستاوردها بود و نمایندگان طوایف بخش مهمی از امنیت در جنوب شرق کشور را به‌عهده دارند و ما شاهد ارتباط تنگاتنگ و هماهنگی بسیار بالا بین نیروهای مردمی و سپاه در جنوب شرق کشور هستیم.
به گزارش تسنیم، نمایندگان این قبایل نیز از نیروهای نظامی در تأمین امنیت و برقراری آرامش در منطقه تجلیل به عمل آورند.
نکته قابل‌توجه در برگزاری رزمایش امنیتی پیامبر اعظم(ص) حضور بسیجیان اهل سنت این قبایل است.


:: موضوعات مرتبط: اخبار و سیاست , ,
:: برچسب‌ها: اهل سنت ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : پنج شنبه 26 فروردين 1395
اجازه دسترسی محدود ایران به نظام بانکی آمریکا را نخواهیم داد/ مشکلات سرمایه‌گذاری در ایران به دلیل س
وزیر خزانه‌داری آمریکا گفته واشنگتن به تعهداتش تجت برجام برای رفع تحریم‌ها علیه ایران پایبند خواهند ماند، اما اجازه دسترسی محدود ایران به نظام مالی آمریکا را صادر نخواهد کرد.
وزیر خزانه داری آمریکا:
 

وزیر خزانه‌داری آمریکا گفته واشنگتن به تعهداتش تجت برجام برای رفع تحریم‌ها علیه ایران پایبند خواهند ماند، اما اجازه دسترسی محدود ایران به نظام مالی آمریکا را صادر نخواهد کرد.

جک لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفته مشکلات ایران برای جذب سرمایه خارجی و انجام مبادلات تجاری، ناشی از سیاست‌های دیگر ایران، غیر از سیاست هسته‌ای این کشور است.
 
به گزارش رجانیوز اظهارات آقای «لو»، در نشست روز گذشته (دوشنبه، 11 آوریل، 23 فروردین) شورای روابط خارجی آمریکا در جواب خبرنگار المانیتور مطرح شد.
 
وزیر خزانه‌داری آمریکا گفته واشنگتن به تعهداتش تجت برجام برای رفع تحریم‌ها علیه ایران پایبند خواهند ماند، اما اجازه دسترسی محدود ایران به نظام مالی آمریکا را صادر نخواهد کرد.
 
اظهارات این مقام آمریکا ناظر به جدل‌هایی است که در ماه‌های گذشته بر سر مانع‌تراشی تحریم‌های غیرهسته‌ای آمریکا در مراودات تجاری مجاز ایران پس از برجام وجود داشته است. 
 
گزارش‌های متعدد دریافت‌شده از شرکت‌های اروپایی، رسانه‌های غربی و مقامات غربی در ماه‌های گذشته حاکی از این بوده‌ که بانک‌های بین‌المللی از بیم نقض تحریم‌های رفع‌نشده آمریکا علیه ایران از انجام تراکنش‌های بانکی مربوط به قراردادهای تجاری ایران بیم دارند. 
 
منشأ این هراس، جریمه‌های سنگینی است که تنظیم‌کنندگان مالی آمریکا پیشتر علیه برخی شرکت‌های متهم به مبادله با ایران با ارز آمریکا وضع کرده‌اند. 
 
موضوعی که حائز اهمیت ویژه‌‌ای است این است که با توجه به سلطه دلار در مبادلات خارجی، ایران بدون دسترسی محدود به آنچه در اصطلاحات بانکداری «چرخه دلار» (U-Turn) خوانده می‌شود، امکان برخورداری از آثار رفع تحریم‌های هسته‌ای را نخواهد داشت. 
 
منظور از مبادلات چرخه دلاری، استفاده بانک‌های ایرانی از خدمات دلاری بدون ارتباط مستقیم با نظام بانکی آمریکا است.
 
 تا قبل از سال ۲۰۰۸ بانک‌های ایرانی با واسطه بانک‌های خارجی (مانند بانک‌های سوییسی) از چرخه دلار استفاده می‌کردند، اما  واشنگتن از نوامبر همین سال استفاده بانک‌های ایرانی از این خدمات را منع کرده است. 
 
وزیر خزانه‌داری آمریکا در پاسخ به سوالی در این باره گفت: «ما پیشنهاد تغییر (قوانین) چرخه دلاری را نداده‌ایم.»
 
لو ادامه داد: «ایران برای انجام تجارت با چالش‌های متعددی رو به روست. بعضی از این مشکلات مربوط به روش‌های تجارت خود ایران هستند. برخی از آنها به فعالیت‌های ایران در خارج از موضوع هسته‌ای، مانند ادامه حمایت از تروریسم، فعالیت‌های ثبات‌زدای منطقه‌ای و آزمایش‌های موشکی مربوط می‌شوند.»
 
باراک اوباما هم بامداد شنبه در حاشیه نشست امنیت هسته‌ای واشنگتن، اظهارات مشابهی مطرح کرده و با متهم کردن ایران به نقض «روح توافق» مدعی شده بود سیاست‌های تهران، مانع از آشکار شدن آثار رفع تحریم برای ایران می‌شود. 
 
اوباما گفت: « ایران تا کنون متن توافق را رعایت کرده است، اما روح توافق، مستلزم این است که ایران به جامعه جهانی و شرکت‌ها سیگنال‌هایی بفرستد مبنی بر اینکه اقدام به انجام طیفی از اقدامات تحریک‌آمیزی که شرکت‌ها را هراسان می‌کند، نخواهد کرد.»
 
وزیر خزانه‌داری آمریکا در نشست روز دوشنبه، بار دیگر اطمینان خاطر داد نظام مالی کشورش به روی ایران گشوده نخواهد شد. 
 
وی تأکید کرد: «ما تعهدات خودمان را عملی می‌کنیم، اما نظام مالی آمریکا به روی ایران باز نیست و این موضوع تغییر نخواهد کرد. بنابراین، چالشی که پیش روست، نحوه فعالیت در نظام مالی بین‌المللی است که موضوعی پیچیده است و در آن توجه زیادی به ملزومات قوانین آمریکا می‌شود.»
 
وزیر خزانه‌داری آمریکا از پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا 100 میلیارد دلار درآمد ناشی از فروش نفت و سایر دارایی‌های ایران که بعد از سال 2012 تا ژانویه سال جاری در بانک‌های بین‌المللی مصادره شده بود، به صورت ارز دلار بوده یا خیر،خودداری کرد. 
 
المانیتور درباره اهمیت این موضوع با یک کارشناس دیگر گفت‌وگو کرده است. «الیزانت روزنبرگ»، از مقامات اسبق وزارت خزانه‌داری آمریکا در همین باره می‌گوید در صورتی که این دارایی‌ها به صورت دلار بوده باشند «دسترسی به ارزهای دلار برون‌مرزی، بدون فراهم کردن محدود مبادلات چرخه دلاری برای ایران دشوار خواهد بود.»


:: موضوعات مرتبط: اخبار و سیاست , ,
:: برچسب‌ها: سرمایه‌گذاری ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : پنج شنبه 26 فروردين 1395
برد- برد یعنی باج دادن به آمریکا

 

اين روزها پیش از هميشه هواپيماهاي حامل مسئولان كشورهاي جهان در فرودگاه تهران به زمين مي‌نشيند و اين ‌ميهمانان منحصر به همسايگان آسيايي هم نيستند، بلكه عمدتا از قاره ديگري كه اروپا نام دارد به ايران سفر مي‌كنند. دیروز نخست وزير ايتاليا و روز ديگر مقامي از كشور سوئد هستند كه ‌ميهمان مقامات كشورمان مي‌شوند اما چه شد كه مسير خلوت اروپا به تهران اكنون اين حجم ترافيك هوايي را دارد؟ پاسخ به اين سوال ساده است و در دو كلمه خلاصه مي‌شود: «توافق هسته‌اي». توافقي كه سياست‌هاي دولت قبل براي حصول آن پاسخي نداشت و تدبير ظريف و روحاني بود كه اين نتيجه را به ملت هديه داد. در چنين شرايطي برخي نتوانستند اين حجم از موفقيت دولت يازدهم را تحمل كنند بنابراين به اظهارات انتقادي پرداختند. يك استاد و شاگرد به نام‌های آيت‌ا... مصباح‌يزدي و سعيد جليلي هم از منتقدان عملكرد هسته‌اي دولت شدند چنانكه ديروز مصباح‌يزدي گفت: ‌«در داخل كشور خداي ناكرده مسئوليني باشند كه باور كرده باشند چاره‌اي جز كنار آمدن با آمريكا يا به عبارت بهتر باج دادن به آمريكا وجود ندارد، در واقع از دو حال خارج نيستند؛ يا فكرشان تحت تاثير القائات دشمن قرار گرفته است، يا از تهديدات دشمنان (اعم از تحريم يا حمله نظامي) هراس دارند؛ از اين رو توجيه مي‌كنند و مي‌گويند بايد تعامل برد - برد داشته باشيم؛ البته از ابتدا نيز مي‌گويند كه توقع بيجا نبايد داشت، چرا كه معامله
برد‌- برد بوده و آنها نيز بايد برد داشته باشند! آنها معتقدند كه چهل سال دشمني كرده‌ايم، چه فايده‌اي داشته است؟ مگر قدرت آنها را نمي‌بينيد كه به راحتي نفت ۱۱۰ دلار را به ۳۰ دلار مي‌رسانند؟ لذا چاره‌اي جز تسليم و سازش نداريم؛ و اگر چهل سال است احساسي برخورد كرده و دشمني كرده‌ايم، اشتباه بوده است! در واقع اصل مطلب همين است، اما اسم آن را معامله برد - برد گذاشته‌اند. مصباح ادامه داد: البته چنين نيست كه اين افراد سوء‌نيت داشته باشند يا خداي ناكرده عامل دشمن باشند و چه بسا واقعا خيرخواه كشور هم هستند، اما فكر يا انگيزه‌شان تحت تاثير تبليغات و سخنان دشمنان قرار گرفته است. عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با بيان اينكه كوتاه آمدن در برابر دشمن، گاه به خاطر ترس از تهاجم و تحريم دشمن است كه انگيزه افراد را براي مقاومت تحت تاثير قرار مي‌دهد؛ اظهار داشت: لذا گاهي اين ترس در سخنان برخي نيز كاملا مشخص است و مثلا مي‌گويند اگر اين برجام و مذاكرات نبود، امروز جنگ شده بود! وي ادامه داد: رهبري بارها گفته‌اند كه به نتيجه مذاكرات خوشبين نيستم، و امروز هم عملا مي‌بينيم كه هر چند در مذاكرات از خطوط قرمز هم عبور شده تا به نتيجه برسد، اما هيچ فايده‌اي نداشته است، و اگر رهبري اصلا به روي آنها هم نمي‌آورد، از بزرگواري ايشان است. مسئولان نيز مي‌دانستند كه رهبري موافق چنين شيوه مذاكرات نيست، اما گمان مي‌كردند كه ايشان اشتباه مي‌كنند و در جريان كامل روابط بين‌الملل نيستند!»

شاگرد از استاد پيشي گرفت

 البته شاگرد به تاسي از علامه زودتر از او باب انتقاد را گشود و او كه روزي كرسي رياست‌جمهوري را لايق خود مي‌دانست در پاسخ به اين پرسش يكي از دانشجويان كه اگر در رياست‌جمهوري انتخاب مي‌شديد پاي توافقي كه اين دولت در برجام امضا كرد را امضا مي‌كرديد، گفت: خير، برجام را امضا نمي‌كردم چراكه انديشه بنده متفاوت از كساني است كه اين توافق را امضا كرده‌اند. سعيد جليلي گفت: آمريكا به صراحت اعلام كرده كه تحريم‌هاي اوليه به هيچ‌عنوان برداشته نمي‌شود. وي ادامه داد: در بندهاي ۳۶ و ۳۷ برجام سازوكاري تعريف شده كه اگر يكي از دو طرف اعتراضي داشته باشد بايد درباره اين موضوع در مدت ۶۰ روز در شوراي امنيت تصميم‌گيري شود كه آيا تحريم‌هايي كه در گذشته وضع شده ادامه پيدا كند يا نكند و جالب اينجاست كه اگر خودمان هم اعتراض كنيم كه چرا طرف مقابل تعهداتش را انجام نداده باز هم تحريم‌ها عليه ما باز خواهد گشت! اين عين متن برجام است. وی با اشاره به اينكه كسي با گفت‌وگو مخالف نيست، ادامه داد: ملتي كه منطق دارد از گفت‌وگو نمي‌ترسد، اما مهم اين است چگونه گفت‌وگو شود كه از حق خود دفاع كنيم.



:: موضوعات مرتبط: اخبار و سیاست , ,
:: برچسب‌ها: برد ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : چهار شنبه 25 فروردين 1395
سخنرانی دکتر جلیلی در دانشگاه گیلان
 
 

ابتدا برجام آفتاب تابان بود، حالا شده فرصت شتابان! پس چرا از این فرصت استفاده نمی کنید؟/ باید در دهان کسانی زد که با حرف از تحریم جدید ملت را می ترسانند

 دکتر سعید جلیلی در همایش روز ملی فناوری هسته ای که عصر دوشنبه در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد، با اشاره به مناسبات حاکم بر صحنه بین المللی و روابط بین کشورها، اظهار کرد: این مناسبات که بیش از چند دهه بر نظام بین المللی تحمیل شده، به صراحت امتیازات ویژه ای را برای برخی از کشورها قائل است.


به گزارش خبرگزاری ها، وی مناسبات حاکم بر جهان ۲۰۱۶ را در تناقض با ادعای دموکراسی، آزادی و حقوق بشر دانست و افزود: در برخورد با این مناسبات با سه رویکرد پذیرش، رد و درگیر شدن مواجه هستیم، اما در گام نخست باید به درک صحیح و دقیقی از این مناسبات برسیم لذا «دانشگاه» محل مشاهده، تجربه و درک صحیح، دقیق و روشن از واقعیات است.


جلیلی بر نگاه عقلانی، واقع بینانه و به دور از توهم نسبت به مناسبات بین المللی تاکید کرد و گفت: یک نگاه القایی، توهمی و رمانتیک که نسبتی با واقعیت ندارد، نمی تواند پاسخگوی این سوال باشد که چرا عده ای در جهان با انحصارطلبی برای خود حق «وتو» قائل هستند و با مطرح کردن نابرابری انسان ها برای آنها تصمیم می گیرند.


وی با بیان اینکه قدرت های دارای حق وتو می توانند به تنهایی خلاف سایرین عمل کنند و تصمیم بگیرند، ادامه داد: رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۵ با امضای سند استراتژی امنیت ملی به صراحت بر تداوم رهبری فعلی ایالات متحده بر جهان تا یک قرن آینده تاکید می کند و خواستار حفظ فاصله معنادار آمریکا با سایر کشورها در عرصه های مختلف می شود، اما این رهبری و برتری در کدام فرایند و در کدام ساز و کار انتخاب و تعیین شده است؟! این واقعیتی است که در جهان مدعی دموکراسی، آزادی و حقوق بشر وجود دارد!


نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه دارندگان حق وتو می توانند در صورت به خطر افتادن منافعشان از امکان نظامی حتی سلاح هسته ای استفاده کنند، یادآور شد: شورای امنیت اهرم فشار ابرقدرت ها جهت عدم دستیابی ایران به فناوری هسته ای است. شورای امنیتی که با صدور قطع نامه پس از حملات رژیم آل سعود به یمن، از کشور متجاوز حمایت کرد.


وی اضافه کرد: کشورهای غربی که شعار دموکراسی و حقوق بشر سر می دهند، نزدیک ترین رابطه را با مستبدترین رژیم ها برقرار می کنند و خود را متحد دولت هایی می دانند که از ساز و کار دموکراسی دورتر هستند. جریان تروریستی خشن منطقه که جای دفاع ندارد نیز با حمایت های آمریکا و غرب تقویت می شود.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی نگاه “واقع بینانه” به مناسبات صحنه بین الملل را یک رویکرد دانست و تصریح کرد: آمریکا در اجلاس امنیت هسته ای بر لزوم توسعه کلاهک های نظامی تاکید کرده است، اما مدعی مبارزه با سلاح هسته ای می شود لذا در کنار این زور غلط و تحمیل شده بر جهان، تزویر و فریب قرار دارد که همان منطق قدیمی استکبار است.


جلیلی رژیم صهیونیستی را تنها نمونه دموکراسی در منطقه از منظر آمریکا دانست و عنوان کرد: آیا باید با این منطق کنار بیاییم و با مصالحه اجازه دهیم عده ای برای رهبری یک قرن آینده جهان برنامه ریزی کنند و تعیین کننده همه ساز و کارهای اقتصادی، علمی و نظامی باشند؟! خیر؛ زیرا براساس همان منطق زور، هیچ تضمینی وجود ندارد که ابرقدرت ها خلاف منطق مصالحه عمل نکنند.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه اتاق های فکر آمریکا طراح نقشه تقسیم جهان اسلام هستند، عنوان کرد: اسلام مصالحه گر و اسلام از جنس طالبان در این تقسیم بندی تعریف می شود، اما اسلام سوم نیز وجود دارد که بر هم زننده تمام معادلات است. اسلامی که اهل مصالحه نیست و قدرت مقاومت همراه با پیشرفت دارد.


وی پیروزی انقلاب و دفاع مقدس را نمونه ای از گفتمان اسلام سوم دانست و تصریح کرد: براساس این گفتمان که نگرانی غرب را برانگیخته است، قدرتی شکل گرفته که نه تنها می تواند مقاومت کند، بلکه به پیشرفت و امنیت دست می یابد. امنیت امروز ایران در منطقه مثال زدنی است و کسی جرات نمی کند به مرزهای کشور نزدیک شود.


عضو ارشد سابق تیم مذاکره کننده هسته ای با بیان اینکه اسلام سوم همان اسلام ناب است، ادامه داد: اسلام ناب همان اسلامی است که امام راحل و شهدا برای ما به ارمغان آوردند و تمدن ساز است. امروز آمریکا و غرب با چندهزار کلاهک هسته ای وقت خود را صرف چند سانتریفوژ ایران می کنند، زیرا شاهد شکل گیری یک تمدن جدید با اندیشه اسلام ناب هستند.

 

وی سلاح دشمن را ترساندن دانست و خاطرنشان کرد: ایستادن و نترسیدن باطل السحر دشمن است. شهدای هسته ای دشمن را خلع سلاح کردند لذا دشمن به قطع نامه و تحریم های یک جانبه روی آورد، اما توافق هسته ای را در حالی امضا کرد که دیگر ابزار تهدید نداشت.


دکتر جلیلی با بیان اینکه ملت ایران بدعهدی و پیمان شکنی غرب را تجربه کرده است، گفت: از روز پذیرش برجام تا زمان اجرا، نه تنها آیین نامه های رفع تحریم تنظیم نشده، بلکه ویزاهای ایرانی را با محدودیت مواجه کرده اند لذا بدبینی های ما براساس یک نگاه واقعی شکل گرفته است.


وی تصریح کرد:اینکه رهبری می فرمایند به آمریکا بدبین هستیم، یک نگاه واقع بینانه است. افرادی که می گویند نباید به آمریکا کاملا بدبین باشیم، یک نمونه از موارد خوشبینی به دولت آمریکا را بیان کنند! این موارد خوشبینی چیست؟ در همین برجام امریکا حاضر به انجام تعهدات اندک خود نیز نیست.


جلیلی افزود: تقویت منابع قدرت موجب پیشرفت است نه تخلیه و تضعیف آن! چه چیزی می تواند کشوری را که در مقام زیاده خواهی است به عقب براند؟ اگر دشمن احساس کند می تواند با اعمال فشار از ما امتیازی بگیرد، با استناد به همان می تواند سایر حقوق ما را هم زیر پا گذارد. به همین دلیل دفاع از حق هسته ای، دفاع از تمام حقوق ما بود. اگر دشمن احساس کند با اهرم تحریم توانسته ما را عقب براند، با استناد به همان اهرم فشار به سایر حقوق ما هم طمع می کند. نداشتن فهم صحیح از واقعیات و منابع قدرت ملی است که منجر به “خسارت محض” می شود.


وی در ادامه تصریح کرد: نعمت انقلاب اسلامی برای ما پیشرفت و حیاتی جدید به وجود آورد که اگر توجه لازم به این نعمت نباشد، کفران نعمت است. می گویند برجام یک فرصت است! می گویند ابری است که می گذرد، یک فرصت شتابان است. البته برجام در ابتدا آفتاب تابان بود که بعد به ابری شتابان تبدیل شد.! خب چه کسی نمی گذارد از این فرصت استفاده شود؟ چه کسی مانع می شود؟ آیا مانع برجام منتقدین داخلی هستند؟ یا کسی که می گوید ظرف ۲۴ ساعت می توانیم تحریم های ایران را برگردانیم؟ آیا نباید در دهان کسی زد که می گوید ۲۴ ساعته تحریم ها را بر می گردانیم؟ به صراحت می گویند می خواهیم ایران را به شورای امنیت ببریم و راجع به قطعنامه ها صحبت کنیم. مگر گفته نمی شد همه قطعنامه ها لغو شد؟ اگر اینگونه است پس این ادعاها چیست؟ کدام قطعنامه ها لغو شد؟ پس چرا پاسخ محکم داده نمی شود؟ می گویند علم مرز ندارد پس چرا اجازه داده می شود کسانی برای دانش و علم ما مرز ایجاد کنند و بگویند ما چقدر می توانیم تحقیق و توسعه انجام دهیم؟


نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی افزود: می گویند اقتصاد مرز ندارد. خب ما هم همین را می گوییم و برای همین معتقدیم کسی حق ندارد برای فعالیت اقتصادی ما محدوده تعیین کند. می گویند باید از تجربه دیگران استفاده کرد. چه کسی این را انکار کرده است؟ ما این را انکار کرده ایم؟ نکته اصلی اینجاست که استفاده از تجربه دیگران به معنی بر باد دادن تجربه خودمان نیست! استفاده از تجربه دیگران این است که بدعهدی های آمریکا را در سراسر جهان ببینید و اجازه ندهید آن را با ملت ایران تکرار کنند.


دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی کشورمان تاکید کرد: برخی اتکا به خود را تحریف می کنند و می گویند نباید مثل بچه ای باشیم که بدون معلم می خواهد چیزی را یاد بگیرد! چه کسی چنین حرفی را زده است؟ این تحریف اتکا به درون است. اتکا به درون اتفاقا می گوید مثل بچه ای نباشید که فقط امید به قلدر محله دارد!


راه حل این است که ما باید دشمن را خلع سلاح کنیم و این ممکن نیست مگر اینکه دشمن از ابزار تحریم علیه ما نا امید شود و به این نتیجه برسد که ما از تحریم هراسی نداریم.


سعید جلیلی در ادامه در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره علت باقی ماندن تحریم ها گفت: من قبل این بحث را در کمیسیون برجام مجلس نیز توضیح دادم و علت آن این است که در برجام طرف مقابل تحریم‌ها را به تحریم‌های اولیه و ثانویه دسته‌بندی کرده است و به صراحت اعلام کرده که تحریم‌های اولیه به هیچ‌ عنوان برداشته نمی‌شوند. در ادامه نیز همین تحریم ها را باز دسته بندی کرده و و با تبصره زدن های متعدد به آنها در عمل تعهد داده بخش اندکی از تحریم ها را تعلیق کند که در عمل همان هم انجام نمی شود.


وی ادامه داد: در بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام سازوکاری تعریف شده که اگر یکی از دو طرف اعتراضی داشته باشد باید درباره این موضوع در مدت ۶۰ روز در شورای امنیت تصمیم‌گیری شود که آیا تحریم‌هایی که در گذشته وضع شده ادامه پیدا کند یا نکند و جالب اینجاست که اگر خودمان هم اعتراض کنیم که چرا طرف مقابل تعهداتش را انجام نداده باز هم تحریم ها علیه ما باز خواهد گشت! این عین متن برجام است.

 

وی راهکار مقابله با دشمن را حفظ منابع قدرت کشور دانست و تصریح کرد: راه‌حل مقابله با دشمن این است که بداند با ملتی مواجه بوده که از تحریم‌ها نمی‌ترسد و این موضوع فراتر از بحث‌های جناحی است تا از اساس ابزار فشارش علیه ایران از کار بیفتد.


جلیلی با اشاره به اینکه کسی با گفت‌وگو مخالف نیست، ادامه داد: ملتی که منطق دارد از گفت‌وگو نمی‌ترسد، اما مهم این است چگونه گفت‌وگو شود که از حق خود دفاع کنیم.
جلیلی در پاسخ به این پرسش یکی از دانشجویان که اگر در ریاست جمهوری انتخاب می‌شدید پای توافقی که این دولت در برجام امضا کرد را امضا می‌کردید، گفت: خیر، برجام را امضا نمی‌کردم چراکه اندیشه بنده متفاوت از کسانی است که این توافق را امضا کرده اند.



:: موضوعات مرتبط: اخبار و سیاست , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : سه شنبه 24 فروردين 1395
حكم اعدام زنجاني مصلحت‌انديشي نيست

 سخنگوي قوه قضائيه گفت: در اواخر سال گذشته به دليل اينكه حجت‌الاسلام والمسلمين رئيسي بنا به حكم و ابلاغ مقام معظم رهبري توليت آستان قدس علي ابن موسي الرضا (ع) را عهده‌دار شدند، ناچارا از سمت دادستاني كل كشور فاصله گرفتند گرچه همچنان وي عضو مجموعه قوه قضائيه است و به عنوان مشاور رياست قوه قضائيه انجام وظيفه خواهد كرد. حجت‌الاسلام والمسلمين غلامحسين محسني اژه‌اي افزود: حجت‌الاسلام والمسلمين منتظري به عنوان دادستان كل كشور منصوب شدند و حجت‌الاسلام والمسلمين بهرامي به جاي حجت‌الاسلام والمسلمين منتظري معرفي خواهد شد و ممكن است اگر ميسر باشد مراسم توديع و معارفه وي در همين هفته انجام شود، هنوز تصميم نهايي درباره انتصاب فردي به جاي حجت‌الاسلام بهرامي گرفته نشده است.

حكم اعدام زنجاني مصلحت‌انديشي نيست

حجت‌الاسلام والمسلمين غلامحسين محسني اژه‌اي ادامه داد: در اواخر سال ۹۴ پرونده نفتي در دادگاه بدوي به سرانجام رسيد و براي سه نفر در دادگاه حكم مفسد في الارض صادر شد و اين حكم هم به همه وكلاي اين سه متهم ابلاغ شده است. سخنگوي قوه قضائيه در ادامه به برخي مطالب نادرست كه در برخي سايت‌ها پيرامون پرونده نفتي مطرح مي‌شود اشاره كرد و گفت: يك مطلب اينكه چنين مطرح مي‌شود كه اين متهم را محكوم به اعدام كردند تا گروكشي كنند و پولها را از او بگيرند، مطلقا اين مطلب صحيح نيست. وي ادامه داد: قوه قضائيه بر اساس موازين قانوني و تحقيقاتي كه در طول دو سال انجام داده است در رابطه با پرونده نفتي در دادگاه بدوي حكم صادر كرده است. قوه قضائيه تمام تلاش خود را صرف مي‌كند تا طلب وزارت نفت و شركت مزبور را در پرونده نفتي وصول كند و تاكنون هم در اين زمينه تمام اقدامات متصور انجام شده است. سخنگوي قوه قضائيه تصريح كرد: اموال داخل و خارج متهم نفتي شناسايي شده و در حال حاضر در مقام اين هستيم كه اگر اين اموال شناسايي شده تكافوي بدهي متهم نفتي را نمي‌دهد كه به احتمال زياد نخواهد داد، به هر راه ممكن طلب وزارت نفت و شركت زير مجموعه آن را وصول كنيم. وي در ادامه با اشاره به مطلب نادرست ديگري كه درباره پرونده نفتي در برخي سايت‌ها مطرح مي‌شود، بيان داشت: در برخي سايت‌ها مطرح شده است كه قوه قضائيه قصد اجراي حكمي را كه درباره متهمان پرونده نفتي صادر كرده، ندارد. اين مطلب هم مطلقا صحيح نيست چرا كه قوه قضائيه بر اساس قانون و تشخيص قاضي اين حكم را صادر كرده است و ما واقعا نمي‌دانيم كه اين پرونده و اين حكم در مرحله تجديد نظر چه سرانجامي را پيدا مي‌كند. حجت‌الاسلام والمسلمين غلامحسين محسني اژه‌اي تصريح كرد: اينكه مطرح مي‌شود دستگاه قضا با مصلحت سنجي حكمي را در دادگاه بدوي صادر كرده كه قرار به تغيير آن است، مطلقا صحت ندارد.

محكوميت ۱۰ متهم پرونده ارزي

سخنگوي قوه قضائيه در ادامه با بيان به نتيجه رسيدن پرونده ارزي در دستگاه قضا در سال ۹۴ گفت: در رابطه با پرونده ارزي حدود ۴۰۰ جلد اعم از ضمائم و اوراق پرونده در دستگاه قضا تشكيل شد و در اين رابطه براي ده نفر احكام حبس، رد مال و جزاي نقدي در دادگاه بدوي صادر و ابلاغ شد. برخي متهمان اين پرونده به دليل اينكه متواري بودند به صورت غيابي محاكمه شدند كه روال محاكمه آنها در ادامه دنبال خواهد شد. حجت‌الاسلام والمسلمين غلامحسين محسني اژه‌اي در ادامه با اشاره به، به نتيجه رسيدن پرونده مهدي هاشمي در سال ۹۴ در دستگاه قضا اظهار كرد: يكي ديگر از پرونده‌هاي وقت گير و پرحاشيه در سال ۹۴ پرونده مهدي هاشمي بود كه اين پرونده به نتيجه رسيد و پس از قطعي شدن حكم، وي به زندان رفت. حجت‌الاسلام والمسلمين محسني‌اژه‌اي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا آقاي رحيمي در ايام عيد از مرخصي استفاده كرده و اينكه وي هنوز به زندان بازنگشته صحت دارد؟ گفت: آقاي رحيمي در ايام عيد به مدت ۱۵ روز از مرخصي استفاده كردند و غيبت نكردند، البته بنده اطلاعي ندارم كه اين مدت را تمديد كرده يا خير.

آخرين وضعيت پرونده فساد سه هزار ميلياردي

سخنگوي قوه قضائيه در ادامه به پرونده مديرعامل سابق بانك صادرات و ۴۳ نفر ديگر كه به نوعي با پرونده فساد سه هزار ميلياردي ارتباط داشتند اشاره كرد و گفت: در سال ۹۴ دادگاه‌هاي مديرعامل سابق بانك صادرات و ۴۳ نفر ديگر كه به نحوي به پرونده فساد سه هزار ميلياردي مرتبط مي‌شدند، برگزار شد و احكام آنها يا صادر شده يا در شرف صدور است. وي در ادامه به پرونده تبادل زندانيان ميان ايران و آمريكا در سال ۹۴ اشاره كرد و گفت: يكي از پرونده‌هايي كه در سال ۹۴ وقت زيادي از كل قوه قضائيه گرفت پرونده تبادل چند زنداني با آمريكا بود كه بر اساس مصوبه شوراي عالي امنيت ملي انجام گرفت و به موجب آن برخي زندانيان همچون جيسون رضاييان و حكمتي پور مبادله شدند كه در جريان آن قرار داريد. اين مساله از جهاتي سياسي بود و چون مصوبه شوراي عالي امنيت ملي را نيز داشت، قوه قضائيه همكاري كرد و آنها را طبق شرايطي مبادله كرد.

صدور كيفرخواست براي ۴۸ نفر در رابطه با سفارت عربستان

سخنگوي قوه قضائيه در ادامه به پرونده حمله به سفارت عربستان اشاره كرد و گفت: پرونده ديگري كه در سال ۹۴ وقت زيادي از قوه قضائيه گرفت و پيرامون آن حرف و حديث‌هاي زيادي مطرح شد پرونده حمله به سفارت عربستان بود كه در حدود ۷۰ روز در رابطه با آن كيفرخواست صادر شد. وي ادامه داد: در اين پرونده ۱۲۱ نفر جلب شدند كه براي آنها قرار وثيقه يا بازداشت موقت يا قرار تامين ديگري صادر شد و ۲۶ نفر ديگر در اين رابطه احضار شدند كه براي برخي از آنها قرار وثيقه صادر شد و برخي ديگر نيز آزاد شدند. حجت‌الاسلام والمسلمين غلامحسين محسني اژه‌اي ادامه داد: در اين پرونده در دادسراي تهران براي ۴۸ نفر كيفرخواست صادر شد و پرونده چند نفر هم در دادگاه ويژه روحانيت بررسي مي‌شود. سخنگوي قوه قضائيه در ادامه به رسيدگي به پرونده شركت تعاوني ثامن الحجج در دستگاه قضا در سال ۹۴ اشاره كرد و گفت: در ابتداي امر در رابطه با اين پرونده چنين مطرح مي‌شد كه اين شركت تعاوني داراي دو ميليون و ۴۰۰ هزار سپرده گذار است. وي ادامه داد: در رابطه با اين پرونده يك كار چند جانبه قضائي و بانكي انجام گرفت و طبق آخرين اخبار تكليف حدود ۷۵۰ هزار نفر از صاحبان حساب اين تعاوني روشن شده است و چيزي حدود ۱۰۰۰ ميلياردتومان پول نقد به مردم در رابطه با اين پرونده پرداخت شده است كه اين ميزان پرداختي‌ها از سه ميليون شروع شد و درحال حاضر با مبلغ ۳۵ ميليون انجام مي‌گيرد. سخنگوي قوه قضائيه تصريح كرد: من به دادستان تهران توصيه كرده‌ام كه توافقات بدهكاران دانه درشت با بانك‌ها را دنبال كند چرا كه اگر وزارت نباشد ممكن است پس از يكسال خلل ديگري ايجاد شود. حتي به دادستان گفته‌ام كه در اين زمينه اگر تخلف ديگري از سوي بدهكاران بانكي صورت گرفت به موجب قانون حكم بازداشت مجدد آنها را صادر كند. وي در ارتباط با آمار زمين خواري گفت: در استان تهران بيش از دو هزار قلع قمع، بيش از ۷ هزار پرونده و بيش از ۳۱ هزار هكتار رفع تصرف شده است و در برخي استان‌ها ۱۲ هزار پرونده تشكيل شده است كه جزئیات آمار زمين خواري را در نشست بعدي بيان مي‌كنم. معاون اول قوه قضائيه در پاسخ به سوالي كه مبني بر اينكه آيا دستگاه قضائي براي رضا ضراب پرونده تشكيل داده است و آيا استرداد وي به ايران صحت دارد گفت: اطلاعي ندارم و بعيد مي‌دانم كه وي را به ايران مسترد كرده باشند، در پرونده زنجاني از افراد زيادي از جمله ضراب اسم برده شده و مسائلي مطرح شده اما قراري براي وي صادر نشده است. اما اسم وي از طرف زنجاني و متهمان ديگر پرونده آورده شده است.

مولاوردی به دادسرا احضار شده است

معاون اول قوه قضائيه در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه پرونده مولاوردي معاون امور زنان رئيس‌جمهور به كجا رسيد، گفت: مسئولان قضائي سيستان و بلوچستان پرونده را به دادستاني تهران ارسال كرده‌اند و وي رسما به دادسرا اظهار شده است. سخنگوي دستگاه قضا در پاسخ به وسالي مبني بر اينكه نظر شما درباره اتهام پولشويي نسبت رئيس‌جمهور سابق كه در سند پاناما مطرح شده است چيست گفت: اصل چنين چيزي تاييد نشده است كه ما بخواهيم اظهارنظر كنيم. وي در پاسخ به سوالی مبني بر اينكه آيا پرونده‌اي درباره فساد فوتبال از مجلس به قوه قضائيه رسيده است يا خير گفت: يك مورد گزارشي از مجلس آمده بود كه در داسرا مشغول رسيدگي است كه به بازداشت برخي منجر شد و برخي با قرار آزاد شدند درباره مساله فوتبال پرونده‌هايي تشكيل شده است و پرونده‌هايي جاري بوده و بعضا هم با گزارش مجلس مشترك است.



:: موضوعات مرتبط: اخبار و سیاست , ,
:: برچسب‌ها: زنجاني ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : دو شنبه 23 فروردين 1395
ماجرای آشنایی آیت‌الله خامنه‌ای با شهید صیاد شیرازی
 
دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب، ماجرای آشنایی رهبر انقلاب با شهید صیاد شیرازی را تشریح کرد.

دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در خاطره‌ای از ایشان ماجرای آشنایی رهبر انقلاب با شهید صیاد شیرازی را اینگونه توضیح داد:

من تقریباً از اوّلین روزهای پیروزی انقلاب این شهید (صیاد شیرازی) را شناختم. از اصفهان پیش ما می‌آمد، گزارش می‌داد و کمک می‌خواست؛ از آن وقت ما با ایشان آشنا شدیم.

او سپس به کردستان رفت و بعد هم در دوران جنگ تحمیلی فعّالیت کرد؛ بعد از جنگ هم که معلوم است. این‌که شما می‌بینید یک ملت، بزرگش، کوچکش، زن و مردش، جوانش، پیرش، امروزیش، دیروزیش، برای ابراز احترام به پیکر این شهید، یک اجتماع عظیم را به وجود می‌آورند - که جزو تشییعهای کم نظیر در دوران انقلاب بود - به‌خاطر همین اخلاص و همین صفاست. خدای متعال دل‌ها را متوجّه می‌کند. ما این را لازم داریم و الحمدلله امروز هم افرادِ این‌گونه داریم.


:: موضوعات مرتبط: اخبار و سیاست , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : دو شنبه 23 فروردين 1395
پخش خرمای صنعت هسته ای توسط دانشجویان همزمان با روز ملی فناوری هسته ای / دانشجویان: چرا هیئت نظارت ب
تعدادی از دانشجویان دانشگاه های تهران به همراه مردم نمازگزار تهران همزمان با روز ملی فناوری هسته و سالروز قطع رابطه با آمریکا پس از اقامه نماز در
راهپیمایی دانشجویان در جمعه اعتراض به بدعهدی های آمریکا
 

تعدادی از دانشجویان دانشگاه های تهران به همراه مردم نمازگزار تهران همزمان با روز ملی فناوری هسته و سالروز قطع رابطه با آمریکا پس از اقامه نماز در "جمعه اعتراض به بدعهدی های آمریکا و خط سازش داخلی" اقدام به برپایی راهپیمایی نمودند.

تعدادی از دانشجویان دانشگاه های تهران به همراه مردم نمازگزار تهران همزمان با روز ملی فناوری هسته ای و سالروز قطع رابطه با آمریکا پس از اقامه نماز در "جمعه اعتراض به بدعهدی های آمریکا و خط سازش داخلی" اقدام به برپایی راهپیمایی نمودند.

 دانشجویان با در دست داشتن پلاکارد هایی با مضامین "پاسخ بد عهدی ها مرگ بر آمریکا"، "از اثرات برجام تهدید پشت تهدید" و "پاسخ تمام بد عهدی ها = ایمیل آقای ظریف و عراق چی" ، "برجام 2و3و4، خواست دولت استکبار" و "چرا هیئت نظارت بر برجام در مقابل بد عهدی آمریکا ساکت است" خشم خود را از آمریکا و خط سازش داخلی نشان دادند.

 همچنین دانشجویان و امت حزب الله با سر دادن شعارهایی همچون: "خسارت محض ما، مایه عبرت ما"، "ای کاسبان تسلیم، کجا رفت لغو تحریم"، و "مردم با غیرتیم، دلواپس عزتیم" و "نه تحریم نه تحقیر قطع مسیر ذلت"، به ادامه راهپیمایی پرداختند.

 در انتها هم بیانیه پایانی دانشجویان و مردم نمازگزار قرائت شد.

گفتنی است همزمان با این برنامه جمعی از دانشجویان شیراز نیز با در دست داشتن پلاکاردهایی به بیان اعتراض خود نسبت به بدعهدی های آمریکا در قبال برجام پرداختند.

 

 

 

 

 

 

 


:: موضوعات مرتبط: اخبار و سیاست , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : شنبه 21 فروردين 1395
انتقاد روحانی به طرح مسکن مهر: مسکن در شهر با مسکن در بیابان فرق دارد/راه حل دولت قبل خطرناک بود
 
دکتر حسن روحاني در سخناني که به تلاش‎هاي دولتش به مهار تورم اشاره داشت، گفت: برغم این كه دولت گذشته برای جبران شكاف مسیری را انتخاب كرد كه خطرناك بود و آن استفاده از پول بانك مركزی برای ساخت مسكن بود كه ریسك بسیار بزرگی به حساب می‌آید و به تعبیر من پول بانك مركزی صرفا باید در شرایط اضطرار و آن هم در حد محدود كه از خطر نجات پیدا كنیم، مورد استفاده قرار گیرد. متاسفانه در آن دوران پول بانك مركزی وارد مسكن شد كه عامل بزرگ تورم گردید و این كار به نوعی برداشت از جیب مردان است چرا كه عامل اصلی تورم كسری بودجه می‌باشد.

وي با اشاره به اینكه شاید با صرفه ترین كار در گذشته این بود كه به بافت فرسوده توجه بیشتر می شد گفت: تامین مسكن در داخل شهر یا اطرف آن با مسكن مهر در بیابان فرق دارد.

حجت الاسلام حسن روحاني در دیدار با اعضای شورای مركزی بنیاد مسكن انقلاب اسلامی، سخنانش را با تبریك سالروز حساب ۱۰۰ حضرت امام(ره) و شروع فعالیت این بنیاد، آغاز کرد که به زعم وي در طول تاریخ فعالیت اين بنياد موفقیت های خوبی در زمینه بازسازی، بهسازی و ساماندهی مسكن های روستایی و طرح های هادی حاصل شده است.

به گفته رئيس جمهور، تاسيس بنیاد مسكن از سوي امام در آوان انقلاب، نشانگر نیاز جامعه به مسكن و اهمیت آن در زندگی مردم بود. افتتاح حساب ۱۰۰ قبل از تشكیل جهاد سازندگی و بسیاری از نهادهای انقلابی دیگر نيز نشان از اراده ایشان بر این بوده كه در زمانی كوتاه افراد به شدت نیازمند را برای تامین مسكن یاری كنیم.

او سپس از برنامه هاي دولت یازدهم در زمینه مسكن خبر داد. از جمله «صندوق پس انداز جوانان» تا با پس انداز آنان در كنار كمك هایی كه بانك مسكن از طریق تسهیلات در اختیارشان قرار می دهد بتوانند صاحب مسكن شوند.

اهم سخنان روحاني را به نقل از خبرگزاري ها بخوانيد:

** مسكن جزو نیازهای اولیه مردم است و حضرت امام(ره) بر آن تاكید داشتند و امروز نیز مقام معظم رهبری به این مساله تاكید دارد منتها در سال‌های اخیر كلیت مسكن با فراز و فرودی مواجه شد و ۳۰ تا ۳۵ درصد سرمایه گذاری مسكن كه می‌بایست همیشه در بخش مسكن صرف شود، در اواخر دهه ۸۰ به دو برابر رسید و بیش از ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری در مسكن صورت گرفت كه بخش بزرگی به خانه‌های مجلل و مراكز تجاری اختصاص یافت.

**در این زمان می‌بینیم که در سال ۹۱ و اوایل ۹۲ با مسکن فراوان و شروع رکود ، خانه‌های خالی ، مراکز تجاری و برج‌های نیمه تمام مواجه می‌شویم.

** از زمانی که کاهش تورم در دولت يازدهم شروع شد به دلیل این که با مسکن اضافی روبرو بودیم می‌بینیم که در دو سه سال اخیر تقریبا قیمت مسکن رشد نداشته و اخیرا تغییراتی در آمار به وجود آمده است .

**در دولت گذشته برای جبران این شکاف از مسیر خطرناکی از پول بانک مرکزی برای ساخت مسکن استفاده شد.در حالی که دست زدن به پول بانک مرکزی برای پروژه‌های بزرگ ریسک بزرگی است. از پول بانک مرکزی تنها در شرایط اضطرار و آن هم به صورت محدود می‌توان استفاده کرد، اما وقتی پول بانک مرکزی وارد مسکن شد یکی از عوامل بزرگ تورم شد.از طرفی ارزش پول مردم هم یک دفعه کاهش یافت؛ چرا که برداشت از بانک مرکزی برداشت از جیب مردم و عامل تورم می‌شود.

** بانک مسکن هم در دولت معضلی پیش پای دولت بود؛ چرا که به هر حال دولت قبلی قولی به مردم داده بود و دولت جدید را موظف می‌کرد که آن قول‌ها را عملی کند.

** مگر مسكن مهر قرار بود به صورت ساختمان دارای دیوار و سقف باشد؟ نیازمندی‌های طرح مسكن چطور تامین می‌شود؟ پلیس، بهداشت، آموزش، آب، برق و گاز هیچ‌یك از اینها در نظر گرفته شده بود؟ پس برای حل مسكن باید راه صحیح را انتخاب كنیم.

**در زمینه مسكن در كشور، بخش خصوصی توانمندی كه باری را به دوش بگیرد، زیاد نداریم و این مهم در بسیاری از كشورها توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. ضمن این كه نیازمند تحقیقات مفصل در زمینه حفظ انرژی و كاهش انرژی و بهره‌برداری از فضا در موضوع مسكن هستیم.

** با مشكلاتی به نام مهاجرت های بی رویه در شهرهای بزرگ مواجه هستیم كه تصرفات غیرقانونی را ایجاد می كند و مسائل فرهنگی كه ریشه آن به مسئله اشتعال باز می گردد در آن موثر است.

** در بسیاری از كشورها، بخش خصوصی خانه هایی را معامله می كند و در كنار فضای سبز و تفریحی، ورزشی و خدماتی، بخشی را به مسئله مسكن اختصاص می دهد و تجمیع می نماید و ما نیز باید مدلی برای مسئله مسكن پیدا كنیم. اگر فكر كنیم با پول دولتی مشكلات جامعه حل می شود درست نیست. در اقتصاد مقاومتی نیازمند سرمایه هستیم و باید از بخش خصوصی و جذب سرمایه داخلی و خارجی در زمینه های مختلف از جمله مسكن بهره مند شویم.

** ما در بافت فرسوده حركت خوبی نداریم و اگر بنیاد مسكن طرح هایی داشته باشد مشروط به جذب سرمایه توسط بخش خصوصی، دولت از آن حمایت خواهد كرد ولی باید هدف این باشد كه مشكلات مردم به بهترین شیوه از لحاظ مسكن حل شود.

** روستاها می توانند مراكزی به عنوان گردشگری به حساب آیند. اجرای طرح های مسكن از جمله طرح های هادی توسط بنیاد مسكن انقلاب اسلامی در این زمینه موثر است اگرچه ۳۰ درصد جمعیت كشور در روستاها زندگی می كنند ولی حل فضا و بهسازی و نوسازی مسكن روستایی از موضوعات مهمی است كه دولت امسال نیز بیش از گذشته به بنیاد كمك خواهد كرد.

**در زمینه مسكن یكی از مسئولیت های مهم دولت در كنار حل مشكلات مسكن، خروج مسكن از ركود است و آخرین خبرها در روزهای اولیه سال جاری حركت در زمینه خروج مسكن از ركود است كه آغاز شده اگرچه كافی نیست و مسیر زیادی در پیش داریم ولی دولت اقدامات خود را انجام خواهد داد.

**مسكن مهر را با هر مشكلی تكمیل خواهیم كرد و با كمك بیشتر به بنیاد مسكن برای طرح تغییر در بافت فرسوده اگر طرحی داشته باشید كه توسط بخش خصوصی قابل اجرا باشد، دولت از آن حمایت خواهد كرد. تلاش دولت این است كه طرح های نیمه تمام را به مردم و بخش خصوصی واگذار كند حتی اگر حاضر باشیم پول نگیریم چرا كه اجرای آن می تواند تحول خوبی در ساخت و ساز و بخش مسكن به وجود آورد.


:: موضوعات مرتبط: اخبار و سیاست , ,
:: برچسب‌ها: مسکن مهر ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : شنبه 21 فروردين 1395
افشاگری بزرگ

 

شاید تا همین امروز صبح، هرگاه صحبت از افشاگری‌های گسترده بین‌المللی به میان می‌آمد، همه به یاد جولیان آسانژ، بنیان‌گذار سایت «ویکی لیکس» و ادوارد اسنودن، عضو سابق آژانس امنیت ملی آمریکا می‌افتادند. اما موج جدید افشاگری که از امروز توسط یک نشریه آلمانی به راه افتاده، شاید موارد قبلی را زیر سایه خود قرار دهد و یا دستکم، نام «زود دویچه زایتونگ»، این نشریه آلمانی را نیز در کنار دو مورد فوق قرار دهد. برخی از هم‌اکنون بر این باورند که این روزنامه، با انتشار بخشی از اسناد پولشویی و فرار مالیاتی ده‌ها سیاستمدار و سرمایه‌دار بزرگ جهان، بزرگ‌ترین افشاگری در دنیای روزنامه نگاری را رقم زده است. روزنامه مذکور اعلام کرده ۱۱.۵ میلیون سند در این زمینه را که از طریق منبعی ناشناس دریافت کرده، به تدریج منتشر خواهد کرد. این اسناد مربوط به یک شرکت حقوقی پانامایی به نام «ماساک فونسکا» هستند و درک برخی از روش‌های مخفی و غیرقانونی قدرتمندان و ثروتمندان جهان برای حفظ درآمدهای نامشروع‌شان را برملا می‌سازد.

افشاگری بزرگ

به نوشته روزنامه آلمانی زود دویچه، منبعی ناشناس یک سال قبل اسناد مذکور را در اختیار این روزنامه گذارده و در ازای این کار، نه مبلغی طلب کرده و نه هیچ درخواست دیگری داشته است. این روزنامه سپس با همکاری ۴۰۰ روزنامه نگار در ۱۰۰ موسسه رسانه‌ای در بیش از ۸۰ کشور جهان، اطلاعات و اسناد به دست آمده را تکمیل کرده است. علاوه بر این تحلیل اسناد مربوطه با همکاری کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی موسوم به ICIJ انجام شده است. ادوارد اسنودن، افشاگری جاسوسی‌های سایبری دولت امریکا این افشاگری را بزرگترین در نوع خود در طول تاریخ روزنامه نگاری دانسته و موضوع اصلی آن را فساد دانسته است. اسناد مذکور به «اسناد پانامایی» مشهور شده‌اند و درک جهانی را ممکن می‌کنند که تنها در پس سایه‌ها وجود دارد. 

اسناد یاد شده ثابت می‌کنند صنعتی جهانی توسط بانک‌های بزرگ، شرکت‌های حقوقی و شرکت‌های مدیریت دارایی به وجود آمده که مخفیانه، املاک و دارایی‌های ثروتمندان و افراد مشهور جهان را مدیریت می‌کند. این اشخاص عبارتند از سیاستمداران، مقامات فیفا، کلاهبرداران و قاچاقچیان مواد مخدر و چهره‌های مشهور ورزشی و هنری. اسناد افشا شده، فعالیت‌های شرکت ماساک فونسکا را در یک بازه زمانی طولانی از دهه ۱۹۷۰ میلادی تا بهار سال ۲۰۱۶ در بر می‌گیرد. اسنادی که از این طریق افشا می‌شوند بسیار بیشتر از مجموع اسناد افشاشده توسط ویکی لیکس، سایر روزنامه نگاران و تمامی منابع موجود هستند.

آنگونه که خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند، در این اسناد ردپای ۷۲ رهبر فعلی و پیشین کشورهای مختلف دیده می‌شود. این اسناد ارتباط میان شرکت‌های سری واقع در پناهگاه‌های مالیاتی با خانواده‌ها و نزدیکان کسانی چون حسنی مبارک و معمر قذافی، روسای جمهور پیشین مصر و لیبی و بشار اسد، رئیس‌جمهوری فعلی سوریه را نشان می‌دهد. این اسناد همچنین رد شبکه‌ای مظنون به پولشویی میلیاردها دلار را نشان می‌دهد که یک بانک تحریم‌ شده روسی آن را اداره می‌کرده و نزدیکان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در آن دخیل بوده‌اند. نام‌های سرشناس دیگری هم در این اسناد آمده که عبارتند از ایاد علاوی، وزیر کشور سابق عراق، حمد بن جاسم نخست‌وزیر سابق قطر، حمد بن خلیفه آل ثانی امیر سابق قطر، سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی، خلیفه بن زاید بن سلطان آل نهیان رئیس جمهور امارات متحده و امیر ابوظبی، خانواده و بستگان نزدی الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان، دوستان نزدیک ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، بستگان بشار اسد، پدر دیوید کامرون نخست وزیر انگلستان، پسر حسنی مبارک، فرزندان نواز شریف و بسیاری دیگر از سیاستمداران و نزدیکان آنها در آمریکای لاتین، آفریقا، اروپا و همچنین چین.

این افراد در واقع از این موسسه پانامایی برای ترتیب دادن ساز و کارهای فرار مالیاتی – برای دارایی‌ها و اموال خود – استفاده کرده‌اند. برای مثال نزدیکان و وابستکان ولادیمیر پوتین طبق این اسناد بیش از ۲ میلیارد دلار دارایی‌های مخفی را در دست دارند و یا نخست وزیر ایسلند به شکلی مخفیانه بدهی‌های بانک‌های ورشکسته این کشور را از آن خود کرده است. خانواده نواز شریف نیز میلیون دلار دارایی را در املاک و مستغلات ثبت کرده‌اند. حدس و تخمین اینکه بر اساس این اسناد چه میزان فساد مالیاتی رخ داده است، برای هیچ کس ساده نیست؛ اما «گابریل زاکمن» استاد اقتصاد دانشگاه برکلی، در کتابی که در همین حوزه نوشته است، تخمین می‌زند که رقم دارایی‌های پنهان در جهان بالغ بر ۷.۶ تریلیون دلار است؛ یعنی بیش از ۸ درصد از کل دارایی‌های مالی دنیا. حجم اطلاعات موجود در این اسناد بسیار بالا است و کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی در حال کار بر روی این اسناد و استخراج تمامی اطلاعات مندرج در آن‌ها است. به نظر می‌رسد طی روزهای آتی اطلاعات جالب توجه و چالش‌برانگیزی از این اسناد در رسانه‌های مختلف درج شود.

گفتنی است از هم‌اکنون، مقامات سازمان‌های مالیاتی برخی کشورهای جهان، از جمله استرالیا و نیوزیلند، اقدام علیه شخصیت‌هایی که نام آنها در اسناد پاناما آمده است را آغاز کرده‌اند. سازمان مالیات استرالیا امروز اعلام کرد در حال بررسی ۸۰۰ مشتری ثروتمند استرالیایی شرکت ماساک فونسکا است. این سازمان اعلام کرده که تاکنون توانسته است ۸۰۰ شخصیت استرالیایی در ارتباط با شرکت ماساک فونسکا را شناسایی کند که ۱۲۰ نفر از این افراد از خدمات یک شرکت ارائه خدمات بین‌المللی در هنگ کنگ استفاده کرده‌اند. با این وجود، مدیر شرکت مذکور، مسئولیت این اسناد را رد و اعلام کرده شرکتش قربانی یک اقدام بین‌المللی علیه حریم خصوصی شده است. شرکت ماساک فونسکا اعلام کرده است که مسئول فعالیت‌های غیرقانونی انجام شده در شرکت‌های تأسیس‌شده نیست. این شرکت اعلام کرده: «ما فقط ساختارهای قانونی این شرکت‌ها را ایجاد کرده و به بانک‌ها، وکلا، شرکت‌های بزرگ واگذار می‌کردیم که مشتری نهایی شرکت‌های ایجاد شده برای ما شناخته شده نیستند». 


:: موضوعات مرتبط: اخبار و سیاست , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : جمعه 20 فروردين 1395
سَندِرز، در مدار پیروزی

 

سَندِرز، در مدار پیروزی
رقابت‌های مقدماتی و درون‌حزبی انتخابات آمریکا در دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، روز سه شنبه، پنجم آوریل در ایالت ویسکانسین ادامه یافت. نتایج حاصل از رقابت نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا در این ایالت، گویای آن است که برنی سَندِرز و تد کروز بار دیگر موفق به شکست رقبای پیشتاز و قدرتمند خود، یعنی هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ شدند؛ نتایجی که در ادامه می‌تواند بر جذابیت و حساسیت این رقابت‌ها تأثیرگذار باشد. بر اساس گزارش‌های منتشره، نتایج کلی برآمده از این انتخابات، حاکی از آن است که در میان نامزدهای دموکرات، برنی سَندِرز در ایالت ویسکانسین ۵۵.۴ درصد آرا و تد کروز نیز در میان نامزدهای جمهوری خواه در همین ایالت ۵۰.۸ درصد آرا را به دست آوردند.

نتایج حاصل شده در این ایالت در حالی رقم خورد که در مجموع انتخابات‌های درون حزبی که تاکنون برگزار شده است، هیلاری کلینتون در حزب دموکرات همچنان فاصله نسبتاً زیادی با پیروز این ایالت، یعنی برنی سَندِرز دارد و در نتیجه، کار سَندِرز برای تغییر وضعیت بسیار سخت است. با این وجود، پیروزی سَندِرز در سه ایالت از چهار ایالتی که اخیراً در آن‌ها برای دموکرات‌ها انتخابات برگزار شده، امیدها را برای وی باز هم بیشتر از قبل کرده است. در سمت مقابل و در میان جمهوری خواهان نیز چنین حالتی حکمفرماست؛ به این معنا که تد کروز در حالی در ایالت ویسکانسین اکثریت آرا را به خود اختصاص داد که در مجموع انتخابات‌های درون حزبی که تاکنون برگزار شده، دونالد ترامپ همچنان فاصله زیادی با تدکروز دارد و تغییر وضعیت برای تدکروز به اما و اگرهای فراوانی گره خورده است.

از حاشیه‌های مهم پیش از برگزاری انتخابات درون حزبی در ایالت ویسکانسین می‌توان به سخنان صریح و مستقیم باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در رابطه با دونالد ترامپ اشاره کرد. اوباما روز شنبه دوم آوریل در کنفرانس بین‌المللی امنیت هسته‌ای در واشنگتن گفت: «دونالد ترامپ نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به سیاست خارجی و امور بین الملل ناآشناست و دنیا از دونالد ترامپ درخواست دارد خویشتنداری و متانت راحفظ کند». در میان رقابت‌های نامزدهای حزب دموکرات نیز برنی سَندِرز ، نامزد پیروز ایالت ویسکانسین در جریان رقابت‌های انتخاباتی این ایالت و در جمع خبرنگاران و هواداران خود، رمز موفقیت و پیروزی‌های اخیر خود را این گونه توصیف کرد که «دلیل این موفقیت‌ها این است که ما در جریان مبارزات و سخنرانی‌ها جز حقیقت صحبت دیگری نمی‌کنیم».

نامزد پیروز حزب جمهوری خواه یعنی تد کروز نیز پس از اعلام نتایج ایالت ویسکانسین، انتخابات پنجم آوریل را نقطه عطفی در رقابت‌های انتخاباتی خود اعلام و ابراز امیدواری کرد، این نتیجه در ادامه نیز تکرار شود. او در سخنانی خطاب به هوادارانش گفت: «از همه می‌خواهم در ادامه به ما بپیوندند؛ از همه کسانی که آمریکا را آزاد و مستقل می‌خواهند و نسبت به آینده آمریکا نگران هستند». هیلاری کلینتون نیز که از شکست‌های اخیر خود به نظر ناراحت است، در جریان شکست دیشب خود خطاب به هواداران گفت: «اگر شما از هواداران واقعی ما هستید، الان نیاز است با ما بمانید و به ما کمک کنید تا به سمت پیروزی نهایی حرکت کنیم».

جزئیات نتایج انتخابات روز سه شنبه نشان از آن دارد که در ایالت ویسکانسین و در میان نامزدهای حزب دموکرات، برنی سَندِرز ۵۵.۹ و هیلاری کلینتون ۴۳.۸ درصد آرا را کسب کرده‌اند. از سوی دیگر در میان نامزدهای حزب جمهوری خواه نیز در همین ایالت تد کروز ۵۰.۴ درصد، دونالد ترامپ ۳۲.۲ و جان کاسیچ ۱۴.۴ درصد آرا را از آن خود کردند. در میان جمهوری‌خواهان، ترامپ تاکنون با کسب ۷۴۳ نامزد هیئت‌های نمایندگی (دلیگیت) از ۱۲۳۷ هیئت نمایندگی لازم، در صدر قرار دارد و پس از وی، کروز با ۵۱۷ و کاسیچ با ۱۴۳ نامزد هیئت نمایندگی قرار دارند. در سمت دموکرات‌ها نیز کلینتون تاکنون ۱۷۴۸ دلیگیت از مجموع ۱۳۸۳ عدد مورد نیاز را کسب کرده و کروز ۱۰۵۸ دلیگیت را در اختیار دارد.

گفتنی است در تحلیل روندهای حاکم بر رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری، نشریه «نیویورکر» چند روز پیش در گزارشی اعلام کرد فعالیت‌های انتخاباتی دونالد ترامپ و برنی سندرز، آرای خاموش آمریکا را برای شرکت در انتخابات آتی ریاست جمهوری بیدار کرده‌ است. در دو دوره قبلی انتخابات ریاست جمهوری امریکا حدود ۴۵ درصد از افراد حائز شرایط رأی دادن در انتخابات شرکت نکردند. بر اساس این گزارش، ترامپ از حزب جمهوری‌خواه و سَندِرز از حزب دموکرات، دو نامزدی هستند که در مبارزات انتخاباتی خود از الگویی پیروی کرده‌اند که موجب حضور آرای خاموش در صحنۀ انتخابات امریکا خواهد شد. این نشریه البته تأکید می‌کند پنجاه و هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یکی از غیرقابل پیش‌بینی‌ترین انتخابات در ایالات متحده خواهد بود. در این گزارش با استناد به نتایج یک پژوهش که مرکز تحقیقات امریکایی «پیو» در سال ۲۰۱۴ در مورد تفاوت‌های میان رأی دهندگان و آرای خاموش انجام داده، آمده است آرای خاموش متعلق به افراد جوان، با تحصیلات کمتر و درآمد پایین‌تر است. همچنین به نسبت رأی‌دهندگان، تعداد کاتولیک‌مذهب‌ها و رنگین‌پوستان در میان آرای خاموش بیشتر است.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد اگر به دنبال آرای خاموش راست‌گراها باشید، مبارزات انتخاباتی خود را همچون ترامپ دنبال خواهید کرد و اگر هدف شما جذب آرای خاموش چپ‌گرایان باشد، ستادی همچون سَندِرز خواهید داشت. سَندِرز و ترامپ اگرچه در مسائل اجتماعی دیدگاهی نسبتاً مشابه با احزاب خود در پیش گرفته‌اند، اما در مسائل اقتصادی دیدگاهی متفاوت از حزب خود دارند و همچنین وعده داده‌اند که در درگیری‌های بین‌المللی سختگیرتر باشند.ستاد انتخاباتی این دو به جای هدف قرار دادن قشر کوچکی از مردم، با برگزاری تظاهرات، ایراد سخنرانی‌های پیروزمندانه و استفاده از تبلیغات تلویزیونی، قشر وسیعی از مردم را مخاطب قرار داده‌اند. در ادامۀ این گزارش به شباهت میان حامیان سندرز و ترامپ اشاره شده است. این دو گروه در مورد بیگانه‌ستیزی، نژادپرستی و ملی‌گرایی دیدگاه‌های بسیار متفاوتی دارند، اما در باقی مسائل، اختلاف میان آن‌ها بسیار اندک است.


:: موضوعات مرتبط: اخبار و سیاست , ,
:: برچسب‌ها: نامزد ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : جمعه 20 فروردين 1395
ایزدی: عراقچی عملکرد آمریکایی‌ها را توجیه می‌کند/ بهشتی‌پور: اینکه بگویییم هیچ اقدامی در برجام به نف
 
خبرنگار الف براي تحليل آخرين وضعيت و اخبار درباره برجام موضوع هسته اي و رفع تحريم‌ها مصابحه اي با دو كارشناس اين حوزه انجام داده است كه در ادامه می‌آید:

فؤاد ایزدی، کارشناس مسائل هسته ای در گفتگو با خبرنگار الف، در مورد اظهارات اخیر اوباما درمورد اجرای برجام و تحریم‌های هسته‌ای ایران اظهار داشت: آمریکایی‌ها نمی‌خواهند از سیاست تحریم ایران دست بردارند به این دلیل که می‌دانند این سیاست، سیاست کارآمدی است چراکه متاسفانه عده ای در داخل ایران همه مشکلات را برگردن تحریم‌ها انداخته و کلید تمام حل مشکلات را برجام تلقی می‌کردند همواره ادعا می‌کردند که با اجرایی شدن برجام تمام مشکلات اقتصادی کشور حل خواهد شد. لذا دولتمردان آمریکایی با این ادعاها به این نتیجه رسیده‌اند که تحریم‌ها علیه ایران برای آن‌ها بسیار کارآمد بوده است و لزومی ندارد تا تحریم‌ها لغو شود و در حال حاضر به این وضعیت علاقه‌مند هستند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر آمریکا خود همواره دشمن ایران می‌داند و درصدد است تا ایران را تحت فشار قرار دهد تا از این طریق به اهداف خود دست پیدا کند.

این کارشناس هسته‌ای در واكنش به اين صحبت مقامات آمریکا مبنی براینکه روح توافق نامه هسته ای مستلزم این است که ایران باید اقداماتی انجام دهد، اظهار داشت: در واقع آمریکایی‌ها به دنبال این هستند تا در حوزه تسلیحاتی و موشکی نیز ایران را تحت فشار قرار دهند چراکه از این امر كه ایران همواره امنیت منطقه را تأمین می‌کند نگران و ناراحت هستند و از سلاح و موشک‌های ایران هراس دارند لذا عنوان می‌کنند تا زمانیکه شما به این اقدامات خود پایان ندهید ما با تحریم‌ها با شما بازی خواهیم کرد.

ایزدی به اظهارات عراقچی در گفتگوی ویژه خبری اشاره کرد و افزود: در داخل کشور نیز دوستان متوجه شده‌اند که طرف مقابل چطور با تحریم‌ها بازی می‌کند اما نمی‌خواهند بپذیرند که باید برای مردم توضیح دهند و برخی اشتباهات خود را بپذیرند. اقای عراقچی در گفتگوی ویژه خبری یک ساعت گفتگو می‌کند اما زمانی که آمریکایی‌ها برجام را نقض می‌کنند، عملکرد آن‌ها را توجیه می‌کند.

این کارشناس مسائل هسته ای ادامه داد: در دولت دوستانی هستند که عملکرد مقامات آمریکا را توجیه می‌کنند در صورتی که در نامه مقام معظم رهبری در خصوص اجرای برجام تصریح شده است که نباید هیچگونه تحریم جدیدی با هر بهانه ای علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شود.

وی به مشکلات بانکی و تجاری اشاره و گفت: ما مشکلات زیادی در حوره بانکی داریم و حتی شاید نخواهیم از دلار آمریکا استفاده کنیم اما به دلیل اینکه آمریکا قصد دخالت در تمام تجارت‌های بین المللی را داشته است مجبور هستیم. به طور مثال روپیه را به دلار و سپس به ریال تبدیل کنیم که آقای عراقچی در صحبت‌های خود از آن به عنوان touch استفاده کرد، یعنی باید ابتدا این مجوز را ما داشته باشیم که هنوز نداریم.

ایزدی به فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره و افزود: مقام معظم رهبری فرمودند که برجام در حال تبدیل شدن به خسارت محض است به این علت که طرف مقابل به تعهداتش عمل نکرده است واین قابل پیش بینی بود اگر آن‌ها این موضوع را با آگاهی می‌دانستند و آن را حل نکردند پس چرا به چنین توافقی تن داده‌اند.

وی تاکید کرد: دولت باید در حوزه‌هایی که اشتباه عمل کرده بازنگری کند و اشتباهات خود را مطرح کند. چرا معاون وزیر خارجه کشورمان باید در تلویزیون عملکرد دشمنان کشورمان را توجیه کند، ما باید در عمل و در گفتار نیز تابع مقام معظم رهبری باشیم. همانطور که بارها مطرح شده است، هدف آمریکا از برجام محدود کردن برنامه هسته ای ایران بود و هم اکنون در دوره پسابرجام آمریکا در حال اعمال محدودیت‌های بیشتر علیه ایران است تا بتواند از این طریق به تمام هدف‌های خود دست پیدا کند و ایران را در همه زمینه‌ها تضعیف کند.

*نباید برجام را زیر سؤال برد
حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل هسته ای نيز در گفتگو با خبرنگار الف، در مورد اظهارات اخیر اوباما و روند اجرایی شدن برجام اظهار داشت: اینکه برخی در داخل میگویند در برجام هیچ اتفاقی به نفع ایران صورت نگرفته است، درست نیست چراکه اقدامات بسیار زیادی انجام شده و نباید آن را زیر سؤال برد. در ضمن مطالباتی که در رسانه مطرح می‌شود با واقعیت‌های موجود متفاوت است.

وی تصریح کرد: تحریم‌ها علیه ایران به تدریج وضع شده است لذا نباید انتظار داشت که آثار لغو همه تحریم‌ها یکجا دیده شود چراکه این موضوع زمان بر است. در حال حاضر تمام تحریم‌های بانکی، بیمه و کشتیرانی ما لغو شده است، ادعاهای ناجوانمردانه علیه ایران در فصل ۱۲ و ۶۶ بند طی گزارش آمانو موارد خطرناکی را که به ایران نسبت داده بودند همه لغو شده و تمام بهانه‌ها از دست دشمن گرفته شده است.

این کارشناس مسائل هسته ای ادامه داد: در زمینه تحریم‌ها نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است به طور مثال در زمینه حق بیمه در کشتیرانی اقدامات موثری در این خصوص انجام شده است. همچنین برخی از پول‌های بلوکه شده ایران به داخل کشور برگردانده شده است، درست است هنوز یکسری موارد مثل کار با دلار مشکل دارد که وزیر خزانه داری آمریکا اعلام کرده است که این مشکل را برطرف می‌کند؛ اما اینکه بگوییم هیچ کاری صورت نگرفته است بی انصافی است.

وی تاکید کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر عنوان کرد که ایران به همه تعهدات خود بیش از انتظار عمل کرده است، این موضوع بیانگر این است که ما بهانه از دست دشمن را گرفته‌ایم و در چارچوب تعهدات بین المللی عمل کرده است.

بهشتی‌پور به اظهارات اوباما در مورد برجام و تحریم‌های ایران اشاره کرد و گفت: اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا در مورد موشک‌های ایران است که ادعا می‌کند این موضوع فضا را متشنج می‌کند، من نمی‌خواهم بگویم که این اقدامات صحیح است یا درست، اما آن‌ها ادعا می‌کنند که این گونه اقدامات ایران بهانه ای برای عدم سرمایه گذاري و تجارت خارجی در ایران درست می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ما همواره به این موضوع اعتقاد داریم که آمریکا دشمن ماست اما نباید با اقدامات خود بهانه به دست آن‌ها بدهیم بلکه باید در چارچوب نظام بین المللی از حق خود دفاع کنیم و مطالبات حداکثری از آن‌ها داشته باشیم و یادمان نرود که با برجام توانستیم چهره واقعی ایران را به دنیا نشان بدهیم.


:: موضوعات مرتبط: اخبار و سیاست , ,
:: برچسب‌ها: برجام ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : چهار شنبه 18 فروردين 1395
عزام کماندوها و تک تیراندازهای گردان های واکنش سریع

به گزارش خدمت؛ پایگاه صهیونیستی "آی نیوز 24" (i24 News) در گزارشی تحت عنوان "کماندوها و تک تیراندازهای ایرانی برای حمایت از رژیم بشار اسد به نیروهای سپاه ایران در سوریه می پیوندند "به انعکاس حضور تکاوران نیروی زمینی ارتش در سوریه پرداخته است.

امیر علی آراسته، معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی ارتش از اعزام تکاوران نیروی زمینی ارتش به عنوان مستشار به سوریه خبر داد.
معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی ارتش با اشاره به حضور مستشاری نیروی زمینی ارتش به خصوص تیپ ۶۵ به سوریه اظهار داشت: تیپ ۶۵ جزئی از نیروی زمینی ارتش است و ما از تیپ ۶۵ و هم یگان‌های دیگر به عنوان مستشار به سوریه نیرو اعزام می‌کنیم و این اعزام مختص تیپ ۶۵ تکاوری نیست و الان در آنجا مستشاران تیپ ۶۵ حضور دارند.

این پایگاه صهیونیستی ضمن انعکاس خبر حضور تکاوران ایرانی در سوریه نوشت: «ایران نیروهای ویژه تیپ 65 ارتش خود را به سوریه اعزام کرد. ایران به صورت رسمی به اعزام نیروهای نظامی خود به سوریه اذعان نکرده است اما می گوید مشاورانی برای کمک به نیروهای سوری بر روی زمین جنگ به این کشور فرستاده است.

اعزام کماندوها و تک تیراندازهای گردان های واکنش سریع، اولین مورد از حضور رسمی نیروهای ایرانی پس از جنگ 8 ساله با عراق در ماموریت های فرامرزی این کشور است.

ژنرال محمد علی جعفری، فرمانده سپاه ایران نیز هفته گذشته اعلام کرد وضعیت در سوریه در پی بازپس گیری پالمیرا از شبه نظامیان داعش بسیار خوب است. حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز ضمن ستودن پیروزی سوریه گفت که تهران به حمایت از رژیم اسد و دیگر دولت هایی که با افراط گرایی در حال مبارزه اند ادامه خواهد داد.»

این رسانه صهیونیستی در ادامه، سخن از خروج نیروهای زمینی ایران از سوریه در اواخر سال میلادی گذشته به میان آورده و مدعی است جراحات شدید سردار سلیمانی از علل اصلی این اقدام بوده است. آی 24 در اینباره نوشت: «ایران در اواخر سال گذشته بخش عمده نیروهای زمینی خود را از سوریه بیرون کشید و پس از آن حضور ایران در میدان های جنگ سوریه کاهش یافت.

تعداد نیروهای سپاه ایران که اکنون در سوریه در حال مبارزه اند، حدود 700 نفر است که بیش از 1000 نفر نسبت به تعداد تخمینی گذشته کاهش یافته است.

مقامات آمریکایی معتقدند این اقدام در پی تلفات بالای ایرانیان از جمله جراحات شدید قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران صورت گرفته است. حزب الله لبنان، که تحت حمایت ایران است، حضور نیروهای خود در سوریه را اعلام کرده و حضور نیروهای داوطلب ایرانی، عراقی و افغان در سوریه نیز گزارش شده است.»



:: موضوعات مرتبط: اخبار و سیاست , ,
:: برچسب‌ها: تیپ ۶۵-سلیمانی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : سه شنبه 17 فروردين 1395
مطهری: صحبت اخیر رهبری ربطی به مطلب آقای هاشمی ندارد!

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: نباید به شکلی جلوه دهیم که خوبی های برجام مربوط به بخشی از نظام و بدی های آن مربوط به دکتر روحانی و محمد جواد ظریف باشد، بلکه کل نظام این تصمیم را گرفته و برجام را با همه خوبی ها و بدی هایش پذیرفته است.


به گزارش ایرنا، علی مطهری درباره اقدامات آمریکا برای ایجاد سد در برابر لغو تحریم ها پس از اجرای برجام اظهار داشت: این که اجرای تعهدات طرف مقابل در برجام با برخی موانع مواجه شود، قابل پیش بینی بود.

وی ادامه داد: خصوصا تحریم هایی که آمریکا برقرار کرده چون قدیمی است، روشن بود که برداشته شدن آنها به کندی انجام خواهد شد.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم تصریح کرد: ما با اروپایی ها مشکل چندانی نداریم ولی آمریکا باید شتاب بیشتری به انجام تعهدات خود بدهد.

مطهری تاکید کرد: در مجموع اجرای برجام به شکل قابل قبولی پیش رفته است و باید تلاش شود گره هایی که در اجرای برخی از مواد آن وجود دارد، باز شده و این کار وظیفه مسئولان وزارت امور خارجه است.

وی گفت: به هرحال برجام، خوبی ها و بدی هایی دارد و البته خوبی ها و نقاط مثبت آن بر بدی ها و نقاط منفی آن به مراتب می چربد. ولی نباید به شکلی جلوه دهیم که خوبی های برجام مربوط به بخشی از نظام و بدی های آن مربوط به آقایان روحانی و ظریف باشد، بلکه کل نظام این تصمیم را گرفته و برجام را با همه خوبی ها و بدیهایش پذیرفته است، همانگونه که امام (ره) پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ ایستاد و گفت که مسوول این پذیرش خود من هستم و یکدیگر را متهم نکنید و دیدیم که پذیرش آن چه آثار خوبی داشت.

وی با بیان این که امام (ره) مقابل تفرقه را پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ گرفت، تاکید کرد که رفتار امروز ما نیز باید این گونه باشد و من به آینده اجرای برجام خوشبین هستم.

*سخنان اخیر رهبر انقلاب ارتباطی با آقای هاشمی نداشت

فرزند شهید مطهری همچنین درباره توئیتی منتسب به آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی و بیانات رهبر معظم انقلاب درباره انجام آزمایش موشکی ایران، اظهار داشت: این صحبتی که اخیرا ایشان درباره نقش مذاکره و آزمایش موشکی در عرصه سیاست خارجی بیان کردند ارتباطی با مطلبی که از آقای هاشمی نقل شده، نداشته است.

وی ادامه داد: صحبت آقای هاشمی درباره اهمیت گفتمان و پیام انقلاب اسلامی در دنیای امروز بود و نافی اهمیت قدرت نظامی کشور نیست.

مطهری گفت: آقای هاشمی فردی دلسوز برای انقلاب است و هرجا که احساس می کند انقلاب ممکن است دچار انحراف شود، می ایستد، حتی اگر منجر به کاهش محبوبیتش شود و این امر نشانه یک مصلح واقعی است.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: شهید مطهری می گوید مصلح واقعی کسی است که در مقابل توهین هایی که به شخص او می شود بی حس و کرخ است اما نسبت به ضایع شدن حقوق مردم حساس است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطر نشان کرد: به نظر من این حمله هایی که به وی می شود، منصفانه نیست.



:: موضوعات مرتبط: اخبار و سیاست , ,
:: برچسب‌ها: مطهری ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : دو شنبه 16 فروردين 1395
"موشک سجیل"؛ تخته گاز تا اسرائیل+تصاویر
 
موشک "سجیل" توانایی عبور از سامانه "گنبد آهنین" و"پاتریوت" را دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ طی گزارشی که اشاره به راهبردی و تدافعی بودن قدرت نظامی آمده است، ایران در زمینه توسعه قدرت موشکی به حدی رسیده که توانایی انهدام پایگاه های آمریکا واسرائیل را در همه نقاط دارد. 

يك روزنامه الجزايری نوشت: مطالعات غرب نشان داده است كه سامانه موشكی ايران قادر است در دقايق نخست درگيری، تمام ناوهای دريايی آمريكا را در خليج فارس متلاشی و به لاشه تبدیل کند.


*معنای "سجیل" در قرآن


"سجيل" در قرآن و در سوره‏ فيل آمده به معنای (سنگ‏هايي از گل سخت یا گل پخته ) است و فاصله ی دورترین مناطق اسرائیل با ایران به اندازه برد موشکی کشورمان بوده و این یعنی: تخته گاز تا اسرائیل/ "سجیل"به علت سرعت بالایش رادارگریز است. 
 
 
موشک


*مشخصات موشک "سجیل"

موشک "سجیل" مدل پیشرفته تر موشک "شهاب 3"بوده که با برد حدود 2000 کیلومتر در دو نوع سجیل 1و2 تولید شده است و اولین موشک دوربرد سوخت جامد ایران بوده که  ظرف چند دقیقه آماده پرتاب می شود  و بدلیل شتاب بالای این موشک، امکان انهدام آن بسیار پایین بوده و پس از شلیک نیز پرتابگر آن به سرعت محل شلیک را ترک می‌کند و این ویژگی در موشک بالستیک سجیل باعث کم شدن  احتمال نابودی موشک قبل از پرتاب می‌شود. سوخت این موشک جامد بوده که نسل جدیدی از نوع سوخت محسوب می شود. همچنین سرعت این موشک نسبت به موشک های دیگر بالاتراست وامکان برخورد به هدف بسیار زیاد است.
 
 
موشک


*برد موشک"سجیل"
 
برد موشک "سجیل"با وزن کلاهک 1000 کیلوگرم در حدود  2000 کیلومتر است. و تاكنون در 2 نمونه "سجیل 1 و 2 " معرفی شده است و دارای وزن 23540 كیلوگرم است. موشک "سجیل"سنگین ترین موشک ایرانی است.
 
 
موشک
                                                                                          


 *ویژگی موشک"سجیل"

موشک سجيل 2  دارای فناوری بسيار پيشرفته ای است و از قدرت تحرک بالايی برخوردار بوده و دارای برد بسيار زيادی است. سجیل 2 یکی از دوربرد ترين موشک ايران با سوخت جامد است که تاکنون مورد آزمايش قرار گرفته است. برخلاف موشک هاي دیگر ایرانی، استفاده از سوخت جامد با کم کردن ميزان سوخت مورد نياز موشک، توان عملياتي آن را افزايش می دهد. 
 
از ویژگیهای موشک "سجیل" می توان به این مورد اشاره کرد که این موشک دو مرحله ای از دو موتور سوخت جامد مرکب تشکیل شده که نسبت به موشک های دیگر دارای سیستم جدید ناوبری بوده و از سنسورهای پیچیده و دقیق برخوردار است.
 
موشك سجیل از دو موتوربهره برده وبالستیک است. موشك‌های بالستیك از لانچرهای ثابت و متحرك پرتاب می‌شوند و طرز كارشان نیز بدین شكل است كه به صورت عمودی و یا زاویه دار (بسته به برد و كار كرد) پرتاب شده و از جو زمین خارج می‌شوند.
 

پس از خروج موشك از جو زمین، موشك حالت افقی به خود گرفته و در خارج از جو شروع به حركت می كند و به محض رسیدن به بالای سر هدف، موشك مجددا وارد جو شده و با استفاده از جاذبه زمین و با سرعت بسیار بالا، روی هدف قفل کرده و سقوط می کند. سرعت بازگشت موشك بالستیك"سجیل" به جو زمین و سقوط روی هدف، حدود 13 ماخ است كه این خود، انهدام موشك را برای تمام سامانه‌های دفاع هوایی موجود «ناممكن» می كند.

 

 

**سجیل به گونه ای طراحی شده است که سامانه های دفاعی برتر دنیا ازجمله پاتروت وگنبد آهنین یارای مقابله با آن را ندارد


*سامانه موشکی"پاتریوت آمریکا" 

سیستم دفاع موشکی "پاتریوت آمریکا" یک سیستم دفاعی هوایی بوده که جهت مقابله با انواع حملات هوایی در همه شرایط آب وهوایی تعبیه شده و ماموریت اصلی آن دفاع در مقابل موشک های دور برد(بالستیک)است وکشورهای چون: اسپانیا،کره جنوبی،آلمان،کویت،عربستان،یونان،تایوان ورژیم صهیونیستی از این سامانه بهره می برند. از ویژگی‌های سامانه دفاعی پاتریوت هدایت تعقیب از طریق موشک، وجود رادار مرکب چندکاره،نرم‌افزار پیشرفته و همچنین کارکرد خودکار این سامانه  است
 
پاتریوت یک موشک هدایت‌شونده و  پیچیده است. سامانه پاتریوت به  رادار وابسته است. این سامانه از راداری زمینی برای جستجو، شناسایی و رهگیری هدف استفاده می‌کند. زمانی که رادار پاتریوت روی هدف قفل می‌کند، موشک روی هدف در 50 مایلی قفل می‌شود. سامانه پاتریوت قادر بوده بدون مداخله بصورت کاملا اتوماتیک کار کند و موشک‌های پاتریوت از یک سکوی زمینی پرتاب می‌شوند.
 
 
 
موشک

                                            
*سامان موشکی گنبد آهنین 

سیستم دفاع موشکی گنبد آهنین به نوعی ازسامانه دفاعی سطح به هوا است که متحرک بوده و تولید اسرائیل است که بصورت شبانه روزی ودر همه شرایط آب وهوایی فعالیت می کند و این توانایی را دارد تا راکت‌ها و گلوله‌های خمپاره و توپ را در فاصله ۴ تا ۷۰ کیلومتر هدف قرار دهد  و کشورهای عضو آتلانتیک شمالی(ناتو)، آمریکا، کره جنوبی، هند وسنگاپور از این سامانه استفاده می کنند.  
 
سیستم "گنبد آهنین " از یک رادار چندمنظوره، یک مرکز مدیریت و فرمان و یک یا چند واحد پرتاب موشک (هریک با ۲۰ لانچر شلیک) تشکیل شده که رادار این سیستم قادر است تا محل اصابت راکت دشمن را پیش‌بینی کرده و به منظور صرفه‌جویی در هزینه راکت‌هایی را که محل برخورد آن‌ها در مناطق خالی از سکنه است، نادیده بگیرد.

هزینه هر موشک رهگیر حدود ۵۰ هزار دلار است و معمولاً دو موشک به سوی راکتی که قرار است شکار شود شلیک می‌شوند.  سیستم موشکی گنبد آهنین در مارس ۲۰۱۱ به ارتش اسرائیل پیوست و در ۷ آوریل ۲۰۱۱ برای نخستین بار یک راکت گراد را که از نوار غزه به سوی اسرائیل شلیک شده بود، رهگیری و منهدم کرد.

هرچند تایید این ارقام غیرممکن است ولی مقامات اسرائیلی مدعی هستند که در جریان حملات راکتی  سال 2012 حماس به اسرائیل حدود ۹۰ درصد راکت‌ها با موفقیت توسط این سیستم شکار شدند و این در طول تاریخ برای یک سیستم ضدهوایی بی‌سابقه بوده‌است.  
 
 
 
موشک        


*یادی از پدر موشکی ایران

 
هم اکنون چند سالی است که سپاه پاسداران موشک‎های تولیدی را بدون حضور پدر موشکی خود یعنی "شهید حاج حسن طهرانی مقدم"شلیک می کند و جمهوری اسلامی ایران  بارها نشان داده که قدرت برتر موشکی در منطقه و چه بسا جهان است در حالیکه دکترین نظامی جمهوری اسلامی ایران کاملا دفاعی بوده و ایران بارها و بارها اعلام کرده که همیشه از محور مقاومت دفاع خواهد کرد.
 

موشک


:: برچسب‌ها: سجیل ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : یک شنبه 15 فروردين 1395
تذکر جدی صدا و سیما به مهران مدیری
قائم مقام معاون سیما به خبرگزاری صدا و سیما گفت: با رفتار تنبیه آمیز مجری شأن میهمانان برنامه نادیده گرفته شده است که این موضوع را بررسی کردیم و بلافاصله به عوامل برنامه تذکر جدی داده شد تا نسبت به موارد اخلاقی و رعایت سبک زندگی ایرانی اسلامی دقت بیشتری شود.

قائم مقام معاون سیما گفت: مجموعه طنز دورهمی با وجود انتقادهایی که به آن می شود بازتاب خوبی در میان مخاطبان داشته و در مجموع میزان رضایتمندی از آن خوب بوده است.

رضا پورحسین در پاسخ به این سوال که آیا ارزیابی خاصی از نظرات مخاطبان ین برنامه وجود دارد گفت : طبق آنچه از مرکز پژوهش و سنجش افکار و روابط عمومی سازمان صدا و سیما اعلام شده است این برنامه به دلیل طنز خوبی که دارد در مجموع توانسته است نظر مخاطبان را به خود جلب کند.

وی در پاسخ به این سوال که انتقادهایی نسبت به این برنامه به ویژه درخصوص رفتار مجری این برنامه در فضای مجازی انعکاس داشته است گفت: قبول دارم که در برنامه بعضاً سوالاتی مطرح شده که با فرهنگ ایرانی - اسلامی همخوانی ندارد و نیز با رفتار تنبیه آمیز مجری شأن میهمانان برنامه نادیده گرفته شده است؛ این موارد که به ما انعکاس داده شده است و بررسی کردیم بلافاصله به عوامل برنامه تذکر جدی داده شده است تا نسبت به موارد اخلاقی و رعایت سبک زندگی ایرانی اسلامی دقت بیشتری شود.

مجموعه کمدی دورهمی با ساختاری متفاوت نسبت به دیگر آثار نمایشی با آغاز نوروز ۹۵ به روی آنتن شبکه نسیم رفته است.


:: موضوعات مرتبط: اخبار و سیاست , ,
:: برچسب‌ها: مهران مدیری ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : یک شنبه 15 فروردين 1395
تذکر جدی صدا و سیما به مهران مدیری
قائم مقام معاون سیما به خبرگزاری صدا و سیما گفت: با رفتار تنبیه آمیز مجری شأن میهمانان برنامه نادیده گرفته شده است که این موضوع را بررسی کردیم و بلافاصله به عوامل برنامه تذکر جدی داده شد تا نسبت به موارد اخلاقی و رعایت سبک زندگی ایرانی اسلامی دقت بیشتری شود.

قائم مقام معاون سیما گفت: مجموعه طنز دورهمی با وجود انتقادهایی که به آن می شود بازتاب خوبی در میان مخاطبان داشته و در مجموع میزان رضایتمندی از آن خوب بوده است.

رضا پورحسین در پاسخ به این سوال که آیا ارزیابی خاصی از نظرات مخاطبان ین برنامه وجود دارد گفت : طبق آنچه از مرکز پژوهش و سنجش افکار و روابط عمومی سازمان صدا و سیما اعلام شده است این برنامه به دلیل طنز خوبی که دارد در مجموع توانسته است نظر مخاطبان را به خود جلب کند.

وی در پاسخ به این سوال که انتقادهایی نسبت به این برنامه به ویژه درخصوص رفتار مجری این برنامه در فضای مجازی انعکاس داشته است گفت: قبول دارم که در برنامه بعضاً سوالاتی مطرح شده که با فرهنگ ایرانی - اسلامی همخوانی ندارد و نیز با رفتار تنبیه آمیز مجری شأن میهمانان برنامه نادیده گرفته شده است؛ این موارد که به ما انعکاس داده شده است و بررسی کردیم بلافاصله به عوامل برنامه تذکر جدی داده شده است تا نسبت به موارد اخلاقی و رعایت سبک زندگی ایرانی اسلامی دقت بیشتری شود.

مجموعه کمدی دورهمی با ساختاری متفاوت نسبت به دیگر آثار نمایشی با آغاز نوروز ۹۵ به روی آنتن شبکه نسیم رفته است.


:: موضوعات مرتبط: اخبار و سیاست , ,
:: برچسب‌ها: مهران مدیری ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : یک شنبه 15 فروردين 1395
رضا یزدانی درآمد ماهانه‌اش را اعلام کرد
 
رضا یزدانی، خواننده، پس از پافشاری مهران مدیری درآمد ماهانه اش را اعلام کرد.

به گزارش کافه سینما، رضا یزدانی در برنامه دورهمی و با اصرار مصرانه مهران مدیری بعد از بارها و بارها بهانه آوردن درآمد ماهانه اش را گفت.

او پس از اینکه بارها گفت درآمدش در هر ماه متفاوت است، سرانجام گفت ۱۰ میلیون تومان درآمد دارد.

او گفت به هیچ وجه و به هیچ دلیلی حاضر نیست موسیقی را رها کند اما بر فرض محال اگر موسیقی را رها کند، در سینما کار می کند، اگر سینما هم نبود فوتبالیست می شود، و غیر از اینها کشاورزی خواهد کرد.

او در پاسخ به مهران مدیری در خصوص اینکه بدترین خواننده ایران کیست طفره رفت و گفت صدای ده دوازده خواننده را یک بار و در بدو انتشار آلبوم شان گوش می کند.


:: موضوعات مرتبط: اخبار و سیاست , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : یک شنبه 15 فروردين 1395
شانزده اظهارنظر جنجالی روحانی در سالی که گذشت در سال ۹۴ شاهد نظرات جنجالی و گاه عجیبی از سوی رییس‌ج

 

شانزده اظهارنظر جنجالی روحانی در سالی که گذشت

 رییس جمهور در سال 94 اظهار نظرهای در مقاطع مختلف داشتند که برخی از آنها در رسانه‌ها و در سطح جامعه به صورت گسترده مطرح شد و از سوی افرادی نیز نقد و یا تحسین شد. همان‌گونه که از جدول مشخص است بیشتر این نظرات دربارة برجام و مسئله هسته‌ای بوده و در این زمینه اظهارات رییس جمهور بسیار جنجال‌برانگیز بوده است. شما را به دیدن نظرات جنجالی رییس جمهور در سال 94 دعوت می‌کنیم:


1- با توافق نهایی که اگر اراده جدی وجود داشته باشد در ماه‌های آینده امکان‌پذیر است شرایط تولید بهتر خواهد شد. دلالان تحریم، به فکر شغل دیگری از هم‌اکنون باشند.[1]

2- خرمشهر نماد اراده و مقاومت ملی است و ما باید بایستیم و خرمشهرهای جدید را آزاد کنیم. امروز سرزمین زیبای فعالیت اقتصادی شما با دنیا، توسط 5+1، شورای امنیت و ابرقدرت‌ها اشغال شده است و ما با ابزار سیاسی و دیپلماسی می‌خواهیم سرزمین اقتصاد خود را که به ناروا تصرف و اشغال شده، آزاد کنیم. ... همان‌گونه که سرداران نظامی خرمشهر را در خرداد 61 آزاد کردند سرداران سیاسی ما خرمشهرهای جدید را آزاد خواهند کرد.[2]

3- تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند.[3]

4- برخی تعجب کردند، ولی تعجب نکنند که تحریم برای سدی بود که خوردن آب آشامیدنی را تأمین می‌کند. حتی ضد دارو و تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها بود. هیچ کس در غیراخلاقی و غیرانسانی بودن تحریم، تردید نکند؛ مخفی کردن ظلم ظالمان، کار شایسته‌ای نیست. اگر ظلمش را بیان کردیم، کار بدی کردیم؟ باید ظلم ظالمان مخفی بماند؟![4]

5- مگر قابل تحمل است که در یک کشوری برخی از رسانه‌ها برای همیشه از تنبیه، توقیف، تعطیلی و تهدید مصون باشند و یک حاشیه امن امنیتی دائمی برای آن‌ها مقرر شده باشد که نه تنها هر چه می‌خواهند بگویند بلکه گاهی به عنوان پلیس مخفی عمل کنند؟شما از برخی نشریات می‌فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود، آبروی چه کسی ریخته می‌شود.

... هر مطلبی غیر از کلام خدا قابل نقد است. انتقاد حق همه است؛ اما نقد منصفانه. اما باید پاسخ هم داده شود. همه باید نقادی کنیم، نقد به نفع ماست. قوه قضائیه و مجلس باید نقد شود. امام مسلمین هم باید نقد شود. نقد، نه تهمت و نه دروغ. انتقاد از روی دلسوزی. [5]

6- امام مجتبی (ع) در شرایط حساس تاریخی امانت مسلمین را بر عهده گرفتند که امت اسلامی دچار انشقاق، افتراق و فاصله بود و تصمیم‌گیری در چنین مقطعی بسیار سخت است، البته برخی تصور می‌کنند تصمیم‌گیری برای شهادت سخت است، اما بی‌تردید تصمیم‌گیری برای صلح، سخت‌تر از تصمیم‌گیری برای جنگ است و آمادگی برای نثار آبرو مهم‌تر از نثار جان و خون در راه خدا است.[6]

7- امروز با حمایت شما مردم و تلاش دولتمردانی که از سوی شما انتخاب شده‌اند چهره واقعی ایران به دنیا معرفی شده و بعد از 22 ماه تلاش و مذاکره به نقطه‌ای رسیدیم که توانستیم سایه شوم جنگ را از سر مردم برداشته و امنیت واقعی را به این کشور بازگردانیم.[7]

8-همه از نظر دولت برابرند و آن جایی که باید بگوید فردی برای شرکت در انتخابات صالح است یا نه، هیئت‌های اجرایی هستند و ما هیئت اجرایی نداریم که یک جناح را تأیید صلاحیت کند و یک جناح دیگر را تأیید صلاحیت نکند. ... شورای محترم نگهبان ناظر است نه مجری. مجری انتخابات دولت است. دولت مسئول برگزاری انتخابات است و دستگاهی هم پیش‌بینی شده که نظارت کند تا خلاف قانون صورت نگیرد. شورای نگهبان چشم است و چشم نمی‌تواند کار دست را بکند، نظارت و اجرا نباید مخلوط شوند باید به قانون اساسی کاملاً توجه کرده و عمل کنیم.[8]

9- درس و پیام امام حسین (ع) درس برادری، وحدت، گذشت و قبول توبه از یکدیگر است و درس کربلا هم درس تعامل سازنده و مذاکره در چارچوب منطق و موازین می‌باشد.[9]

10- یعنی امیرالمؤمنین(ع) وقتی حاکمی را در یک منصب قرار دهد، فقط به نماز شب آن فرد یا اینکه اول وقت در مجلس حاضر می‌شود و یا اینکه زکات چگونه داده است، توجه می‌کرد؟ و فقط صداقت و ایمان بود؟ یا کارآمدی و کاربلدی فرد، توان اداره و مدیریت و فهم فرد را از جامعه نیز درنظر می‌گرفت؟

قنبر پاک، متدین و مخلص و چرا امیرالمؤمنین قنبر را فرماندار یا استاندار نکرد؟ در حالی که سیاستمداری را فرستاد و حتی ایرادی هم که به وی داشت، به وی عتاب می‌کرد و نامه می‌نوشت و گاهی امیرالمؤمنین (ع) برای حل برخی مشکلات پیچیده افرادی را انتخاب می‌کرد که انسان تعجب می‌کند و این تعجب به خاطر آن است که انسان به همه زوایا آشنا نیست وگرنه مشخص است کار امیرالمؤمنین (ع) معلوم است که درست است. ... امیرالمؤمنین (ع) مشاهده کردند که در فارس شلوغ است و کسی نمی‌تواند اداره کند و سیاستمدار پخته‌ای را و برخی مواقعی تا حدی قابل قبول بود زیادبن ابی را استاندار فارس کرد که وی پدر عبیدالله‌بن زیاد بود، اما الان دولت یک همچنین فردی را قرار دهد، چه می‌شود؟[10]

11-[رییس جمهور در پاسخ به سؤالی درباره ممنوع‌التصویری سیدمحمد خاتمی] هیچ زمانی در این زمان بحثی در شورا مطرح نبوده است و دبیرخانه هم حق تصمیم‌گیری در این باره ندارد. بر فرض هم که دبیرخانه چنین تصمیمی گرفته باشد من از آقای شمخانی در این باره پرسیدم و ایشان پاسخ دادند که در دبیرخانه چنین مصوبه‌ای نیست.[11]

12-حتی در یک مسابقه و بازی فوتبال وقتی می‌گوییم برنده یا موفق شدیم، معنایش این است که 3 گل زده و 2 گل خورده‌ایم، حالا عده‌ای بگویند می‌شد از فلان فرصت هم استفاده کرد و گل‌های بیشتری زد؛ باید دید در مقابل چه تیمی بازی کرده‌ایم.[12]

13-روحانی با بیان اینکه می‌گویند با برجام دولت برای ملت رفاه بیاورد، مگر ما برجام را آورده‌ایم، ما خادم مردم هستیم، برجام را خدا آورد، اظهار داشت: پیروزی ملت اراده حق بوده و همان خدا هم برای ملت سربلندی بیشتر و رفاه بیشتر خواهد آورد. ما باید برای خدمت به ملت افتخار کنیم.[13]

14-ما انتخابات بسیار مهمی در پیش رو داریم و در این انتخابات نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که مرکز قانونگذاری ماست و نمایندگان پنجمین دوره خبرگان رهبری انتخاب می‌شوند. انتخابات مجلس خبرگان رهبری مهم است چرا که اگر در شرایط آینده مسئله‌ای پیش بیاید، برای رهبری آینده تصمیم‌گیری می‌کند.

... بسیار امیدوارم شورای نگهبان که یک نهاد بسیار مهم در جمهوری اسلامی ایران است به رفع نگرانی‌هایی که وجود دارد، اقدام کند.[14]

15- [در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره لزوم ارسال برجام از سوی دولت به مجلس:] این یک بحثی است که مطرح است. حالا اگر پاسخش طول کشید، چاره‌ای نیست. طبق قانون اساسی و اصل 77 که اشاره کردید و اصل 125 که تبیین می‌کند می‌گوید وقتی توافقی را رئیس جمهور یا نماینده‌اش امضا می‌کند برای تصویب به مجلس می‌فرستد. ما که چیزی را امضا نکردیم.[15]

16-به آن‌هایی که انصاف را در روزهای انتخابات با بوق‌هایی که در دست داشتند فراموش کردند، می‌گویم که در دوران وفور درآمد نفتی در سال 90 که به رقم 120 میلیارد دلاری رسید، متأسفانه هیچ‌گونه اشتغال برای جوانان ایجاد نکردند.[16]

منابع:http://www.rajanews.com/news/209614

[2]-http://www.rajanews.com/news/212764

[3]-http://www.seratnews.ir/fa/news/244882/

[4]- http://www.vareshnews.ir/detail/News/15417

[5]-http://ana.ir/news/63640

[6]-http://www.rajanews.com/news/216389

[7]-http://www.rajanews.com/news/220679

[8]- http://www.mobarezclip.com/?p=13355

[9]-http://www.seratnews.ir/fa/news/262051/

[10]- http://didban.ir/fa/news-details/32149/

[11]-http://www.rajanews.com/news/236553/

[12]- http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940431000739

[13] - http://www.mashreghnews.ir/fa/news/532947

[14]-http://www.rajanews.com/news/233000

[15]- http://www.tasnimnews.com/fa/news/1394/06/07/843644/

[16]- http://ahrargil.com/?p=112794



:: موضوعات مرتبط: اخبار و سیاست , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : شنبه 14 فروردين 1395
ایرانیان و زندگی در ایران از نگاه یک دانشجو و تبعه عربستان سعودی
 
شبکه خبری اسپوتنیک روسیه در گزارشی از تهران نوشت : تشدید تنش ها بین ریاض و تهران ظاهرا ممکن است برای زن جوانی که تبعه سعودی است و ایران را برای تحصیل انتخاب کرده ناخوشایند باشد و وی را در زمان دشواری قرار داده باشد اما سارا مصری مایل است هرگونه برداشت بد در مورد ایران را از بین ببرد.

سارا طی ده ماه گذشته در ایران زندگی کرده و مشغول تحصیل بوده است. وی در پاسخ به این سوال اسپوتنیک که آیا می تواند به یاد آورد که زندگی در ایران تاثیر منفی بر زندگی اش داشته یا نه گفت : هیچ گونه تاثیر منفی را به یاد نمی اورد.
وی در پایگاه اینترنتی 'یک سعودی در ایران کام ' احساسات خود در مورد زندگی در ایران را با دیگران به اشتراک گذاشته و این احساسات را از زمان ورود خود کاملا مثبت دانسته است .
سارا مصری در عربستان سعودی بزرگ شد و سپس برای تحصیل به دانشگاه لندن رفت. وی اکنون در حال گذراندن تحصیل در رشته مطالعات ایران شناسی در تهران است.
پس از حادثه مکه براثر هجوم جمعیت که بیش از ۱۶۰۰ کشته بر جای گذاشت که حدود ۵۰۰ نفر از آنان ایرانی بودند، سارا در پایگاه خود نوشت :' حتی من به یک نفر برنخوردم که به سعودی بودن من توجه داشته باشد و علاوه بر این برای هیچ کس مهم نبود که من سنی هستم . '
وی نوشت :' من همواره به ایران ، فرهنگ و تاریخ آن علاقه داشتم و در لندن توانستم مطالعات عمیقی در مورد آن انجام دهم . ولی یک روز تصمیم گرفتم که مطالعه از راه دور کافی نیست : من می خواستم خودم از نزدیک شاهد واقعیات این کشور باشم . '
وقتی سارا دوستان و خانواده اش را در جریان طرح و برنامه اش قرار داد ، برخی از آنها بسیار نگران شده و سعی کردند وی را منصرف کنند.
سارا نوشت : بخشی از این نگرانی ناشی از فرصت شغلی خوبی بود که من در لندن داشتم ولی در عین حال نبود اخبار مثبت در مورد ایران در رسانه ها نیز یک دلیل دیگر بود. '
وی گفت :ایرانیان بسیار میهمان نوازند و بین سیاست و افراد تمایز قائلند به نحوی که به عقیده من در خاورمیانه منحصر بفرد است.
سارا در ایران زیاد سفر می کند و ضمن دیدار از بسیاری از شهرهای زیبا با عده زیادی از افراد علاقه مند ملاقات کرده و دوستان خوب زیادی به دست آورده است .
وی گفت : زمانی من کیف پول خود را که مبلغ زیادی در آن بود به همراه کارت هویت و گواهینامه رانندگی ام را گم کرده بودم . چند روز بعد ، زنی به من زنگ زد و گفت : کیف پیش من است . وی زن یک راننده تاکسی بود که کیف من را پیدا کرده و چند روز دنبالم می گشت . '
پس از حادثه مکه ، من در حال پرداخت پول در یک کافه تریا بودم که یکی از دوستانم پیش من آمد و به صندوقدار گفت ' چیزی به وی نفروش ، او یک سعودی است و سپس این دوست من پا به فرار گذاشت.
متعاقبا زنی که حرفش را شنیده بود نزد من آمد و بابت رفتار این هموطن خود دست کم پنج دقیقه از من عذرخواهی کرد. حتی موقعی که من گفتم دوست من شوخی کرده است، این زن گفت که جایی برای چنین شوخی هایی در اینجا وجود ندارد.
وی می گوید که هدفش برقراری پلی بین ملت های دو کشور و رفع روایت ها و برداشت های نادرست است.


:: موضوعات مرتبط: اخبار و سیاست , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : شنبه 14 فروردين 1395
استقبال سرد کاخ سفید از اردوغان

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که برای شرکت در اجلاس امنیت هسته‌ای به واشنگتن سفر کرده با استقبال سردی از سوی آمریکایی‌ها مواجه شد و مخالفان وی نیز در مقابل محل اقامتش به تظاهرات پرداختند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان غمگین به نظر می‌آمد و بلافاصله عینک‌های آفتابیش را زد و در سکوت از پله‌های هواپیما پایین آمد. مهمانان عالی رتبه در آمریکا معمولا برای مذاکرات مستقیم از پایگاه هوایی اندریوس به کاخ سفید برده می‌شوند اما درمورد اردوغان این اتفاق نیفتاد.

مقامات پنجاه کشور که برای اجلاس کمیته امنیت اتمی به واشنگتن رسیده‌اند تقریبا همگی با رئیس جمهور آمریکا به طور جداگانه ملاقات داشتند اما برخی از آنها حتی به مرحله ارائه اسناد و مدارک هم نرسیدند.

درخواست اردوغان برای افتتاح مسجد ترکی به همراه اوباما توسط کاخ سفید رد شد. این مسجد در نزدیکی واشنگتن ساخته شده است. دیپلمات‌های کاخ سفید می‌گویند، انتظار نمی رود که مذاکراتی جدی میان اردوغان و اوباما صورت گیرد و حداکثر یک دیدار غیر رسمی در جریان کمیته خواهد بود.

اوباما، به معاون رئیس جمهور یعنی جو بایدن دستور داده است که با اردوغان گفت‌وگو کند.

رجب طیب اردوغان همچنین در ورودی هتل محل اقامت خود با تظاهرات معترضان به سیاست‌های خود روبرو شد و در نتیجه مشکلاتی برای محافظان رئیس جمهور ترکیه به وجود آمد.

محافظان اردوغان برای خاموش کردن صدای تظاهر کنندگانی که شعارهای مخالف با سیاست رئیس جمهور ترکیه را سرداده بودند، از روش غیر معمولی استفاده کرده و باهم به فریاد زدن پرداختند!



:: موضوعات مرتبط: اخبار و سیاست , ,
:: برچسب‌ها: اردوغان ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : پنج شنبه 12 فروردين 1395
هیلاری کلینتون: ایران را در صورت حمله به اسرائیل کاملاً محو خواهیم کرد
 
وزیر پیشین خارجه آمریکا و نامزد پیشتاز حزب دموکرات در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور سال ۲۰۰۸ اظهاراتی درباره نابودی ایران در صورت حمله به اسرائیل مطرح کرده بود.

«هیلاری کلینتون»، وزیر خارجه اسبق آمریکا و از نامزدهای کسب کاندیداتوری حزب دموکرات برای ریاست جمهوری این کشور در در انتخابات سال ۲۰۱۶، در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۰۸ گفته آمریکا در صورت حمله ایران به اسرائیل، ایران را «به کلی محو خواهد کرد.»

کلینتون که در آن سال با باراک اوباما، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا برای کسب نامزدی حزب دموکرات رقابت می‌کرد در آن زمان گفته بود می‌خواهد کارهایی که آماده است در جایگاه رئیس‌جمهور ایالات متحده برای مقابله با ایران در برابر اسرائیل انجام دهد را برای تهران روشن کند. 

او در این مصاحبه با شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز گفت: «می‌خواهم ایرانی‌ها بدانند اگر من رئیس‌جمهور شوم به ایران حمله خواهیم کرد.»

کلینتون که در آن زمان سناتور ایالت نیویورک بود، ادامه داد: «در ۱۰ سال آینده که آنها ممکن است احمقانه فکر حمله به اسرائیل را در سر داشته باشند، ما قادر خواهیم بود آنها را کلاً محو کنیم.»


:: موضوعات مرتبط: اخبار و سیاست , ,
:: برچسب‌ها: هیلاری ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : پنج شنبه 12 فروردين 1395
تکذیب حضور ارتش کره شمالی در عملیات تدمر
یک منبع اگاه در لشکر فاطمیون گفت: حضور دو گردان از نیروی زمینی ارتش کره شمالی در تدمر کذب محض است.

یک منبع اگاه در لشکر فاطمیون در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره ادعای اخیر یکی از کانال های تلگرام مبنی بر حضور دو گردان از نیروی زمینی ارتش کره شمالی اظهار داشت : این موضوع کاملا دروغ است.

وی افزود: فقط ارتش روسیه از زمین و هوا از ارتش سوریه و نیروهای لشکر فاطمیون پشتیبانی کرد.


:: موضوعات مرتبط: اخبار و سیاست , ,
:: برچسب‌ها: فاطمیون ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : سه شنبه 10 فروردين 1395
اما و اگرهای برگزاری حج امسال
 
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: همه ساله تا این تاریخ قرارداد آشپزخانه مرکزی، هتل‌ها، حمل و نقل و سهمیه‌های شرکت‌های هواپیمایی مشخص می‌شد اما تا امروز هیچ کدام مشخص نشده است و تمام اینها بستگی به برگزاری نشست با وزیر حج عربستان دارد که هنوز زمان برگزاری این نشست را اعلام نکرده‌اند.

سعید اوحدی در گفت‌وگو با فارس، در خصوص آخرین اقدامات انجام شده برای برگزاری حج تمتع امسال گفت: برگزاری مراسم حج برای کشورهای مسلمان منوط به امضای تفاهم‌نامه حج بین مسئولان کشورهای اسلامی و وزیر حج عربستان است که همه ساله این نشست بین ما و وزیر حج عربستان در هفته اول جمادی الثانی که نیمه اول دی ماه بود برگزار می‌شد.

وی ادامه داد: امسال نیز وزارت حج عربستان طی دعوتنامه رسمی به امضای وزیر حج عربستان از ما دعوت کردند که ۱۷ دی ماه هیات ایرانی با هیات سعودی در جده به ریاست وزیر حج عربستان دیدار کنند، ۴ روز قبل از قطع رابطه سیاسی اعلام کردند این ملاقات به تعویق افتاده و به جای ۱۷ دی ماه به ۱۹ اسفند موکول می‌شود.

رئیس سازمان حج و زیارت خاطر نشان کرد: ما نیز بر اساس وظیفه و مأموریت سازمان حج فراخوان دادیم که زائرانی که دارای فیش ودیعه‌گذاری تا پایان دی ماه هستند می‌توانند به شعب بانک ملی مراجعه و حسابی را به نام خودشان باز کنند که به آن سود نیز تعلق می‌گیرد و ۵ میلیون تومان را به عنوان ودیعه اول واریز کنند چرا که در سال‌های گذشته این مبالغ به حساب سازمان حج و زیارت می‌آمد اما امسال به دلیل مشخص نبودن شرایط نمی‌خواستیم حقی از زائران تضییع شود به همین دلیل از زائران خواستیم حساب را به نام خودشان باز کنند.

اوحدی تصریح کرد: ۱۹ اسفند بر اساس اعلان حج عربستان به دلیل قطع رابطه سیاسی به ما اعلام شد ویزای هیات ایرانی در دبی آماده و صادر می‌شود، قبل از ۱۹ اسفند نماینده‌ای از ایران به کنسولگری عربستان در دبی رفت و آنجا به نماینده ما اعلام شد که بین وزارت حج عربستان و وزارت خارجه عربستان هماهنگی‌ها انجام نشده و تاریخ جدیدی دیگری برای ملاقات تعیین می‌شود که متاسفانه تا امروز این تاریخ هنوز مشخص نشده است.

وی ادامه داد: همه ساله تا این تاریخ قراردادهای آشپزخانه مرکزی، هتل ها، حمل و نقل و سهمیه‌های شرکت‌های هواپیمایی مشخص می‌شد اما تا امروز هیچ کدام مشخص نشده است و تا این قراردادها بسته نشود نمی‌توانیم گره‌های قیمتی را اعلام کنیم و تمام اینها بستگی به برگزاری نشست با وزیر حج عربستان دارد.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: مقامات عربستانی چندین بار اعلام کردند که آماده پذیرایی از تمام حجاج دنیا و زائران ایران هستند اما در عمل هنوز این آمادگی ثابت نشده است و زمانی این آمادگی به اثبات می‌رسد که تفاهم‌نامه‌ها و قراردادها بسته شود.

وی در خصوص مباحثی که قرار است در نشست با وزیر حج عربستان مطرح شود گفت: اگر زمانی را مشخص کنند و در نشست شرکت کنیم یکی از بحث‌های جدی ما اطمینان از تامین امنیت زائران است چرا که حج حق طبیعی زائران خانه خدا است و دولت عربستان وظیفه تامین امنیت زائران را برعهده دارد چرا که متاسفانه سال گذشته به دلیل قصور دست‌اندرکاران حج عربستان این موضوع تامین نشد. 

اوحدی افزود: موضوع دومی که در این نشست به صورت جدی مطرح و پیگیری خواهد شد پرداخت دیه از سوی کشور عربستان به خانواده شهدا و مصدومان فاجعه منا است اگر چه مسئولیت پیگیری حقوقی فاجعه منا با دستگاه دیپلماسی کشور است اما قطعا یکی از مباحث جدی ما نیز این موضوع خواهد بود.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: حج فریضه واجب شرعی است و قطعا سازمان حج در مقامی نیست که بخواهد در مورد آن تصمیم‌گیری کند تلاش همه ما اقامه این فریضه واجب است و اگر موانعی از سوی کشور عربستان ایجاد شود باز هم وظیفه سازمان حج و بعثه این است که اطلاع‌رسانی به موقع را به زائران داشته باشیم. اگر نشست انجام شد زمان واریز قسط دوم با زائران اعلام می‌شود و اگر برگزار نشد اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام خواهیم داد.و

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: هنوز ما زمان به اندازه کافی داریم چرا که اولین پرواز تمتع در نیمه مرداد ماه انجام می‌شود اگر چه تاکنون تاخیر داشته‌ایم و سال گذشته در این زمان تمام کاروان‌ها آماده بود اما ۴ماه نیز زمان مناسبی است تا سازمان حج بتواند برنامه‌ریزی‌های خود را انجام دهد منوط به اینکه این نشست انجام شود.

اوحدی ادامه داد: این نشست باید هرچه زودتر برگزار شود تا ما فرصت کافی برای آموزش زائران و بستن قراردادها داشته باشیم و به محض برگزاری نشست عربستان باید به کمیته‌های مسکن، تدارکات و حمل و نقل ما اجازه دهد که به عربستان بروند و قراردادها را منعقد کنند چرا که باید بیش از ۱۲۰ قرارداد بسته شود.


:: موضوعات مرتبط: اخبار و سیاست , ,
:: برچسب‌ها: حج ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : سه شنبه 10 فروردين 1395
آیا به جای اسد، الجبیر برکنار می‌شود؟
تحلیلگر مشهور جهان عرب، سکوت وزیر خارجه عربستان درباره کناره‌گیری اسد را با برکناری احتمالی خودش از وزارت خارجه عربستان مرتبط دانست.

عبدالباری عطوان در یادداشتی در روزنامه رأی الیوم نوشت: اگر بخواهیم وضعیت سوریه را در یک جمله بیان کنیم، باید بگوییم که روسیه و آمریکا به توافق رسیده اند که برای مقابله با گروه های تندرو و افراطی به ویژه داعش و النصره، به ارتش سوریه "نیاز مبرم" دارند.

عطوان افزود: مخالفان سوری باید این حقیقت را بپذیرند که حامیانشان به تدریج از حمایت خود دست برداشته و آنان را رها کرده اند؛ نخست، ترکیه که تروریسم تا عمق پایتخت اقتصادی آن نفوذ کرده و صنعت گردشگریِ ۳۶ میلیارد دلاری آن را به نابودی کشانده؛ سپس قطر که ترجیح داده در سایه قرار گیرد و ماجراجویی در سوریه را رها کند؛ و دست آخر هم عربستان که از یک سو در جنگ یمن گیر افتاده و از طرف دیگر، اوباما این کشور را به حمایت از تروریسم متهم کرده و دشمن سنتی عربستان یعنی ایران را از این اتهام مبرا دانسته و برای "صلح سرد" با ایران تلاش می کند.

تحلیلگر مشهور عرب در پایان نوشت: شاید همۀ این دلایل؛ و دلایل دیگری که از آن بی خبریم، باعث شده که عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان از اظهارات آتشین خود درباره ضرورت برکناری فوری بشار اسد از طریق جنگ یا گفتگو، عقب نشینی کند، به ویژه آن که حالا شایعاتی درباره ایجاد تغییرات در کابینه عربستان به گوش می رسد، تغییراتی که ممکن است الجبیر هم یکی از قربانیان آن باشد. والله اعلم!


:: برچسب‌ها: اسد ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : دو شنبه 9 فروردين 1395
شاه سعودی: با هیچ کس دشمن نیستیم؛ برای وحدت مسلمانان تلاش می‌کنیم!
 
شاه سعودی در حالی مدعی شد که آل‌سعود دشمن هیچ‌کس نیست که ردپای این رژیم در ناآرامی و بی‌ثباتی و کشتار و ویرانی در منطقه به‌وضوح نمایان است که اوج آن در کشور عربی یمن است که از یک سال گذشته تاکنون هزاران یمنی بیگناه را به خاک و خون کشیده است.

روزنامه الوطن سعودی نوشت: «رئیس پارلمان عربی نشانه درجه یک را به‌سبب مواضع شجاعانه ملک سلمان بن عبدالعزیز در خصوص مسائل امت عربی و اسلامی به وی اهدا کرد».

بر اساس این گزارش، شاه سعودی در دیدار با رئیس و اعضای کمیته‌های مختلف پارلمان عربی (یک نهاد کاملاً تشریفاتی و البته ناکارآمد) مدعی شد: «پادشاهی سعودی مسئولیت خود را درک می‌کند و با تکیه بر همین مسئله هرکس را که برای متحد کردن مسلمانان و اعراب تلاش می‌کند، مورد حمایت قرار می‌دهد. ما باید مسئولیت خود را به‌عهده بگیریم، برادران مسلمان ما در تمام جهان،‌ همگی برادران اعراب هستند و همچنین به این معنا نیست که ما با دیگران دشمن باشیم و دشمنی کنیم، دین هر انسان به خودش و خدایش مربوط است».

وی در تلاش برای منحرف کردن افکار عمومی از سیاست‌های ویرانگر رژیم آل سعود در منطقه و جهان که به گسترش ناامنی و بی‌ثباتی و کشتار مسلمانان بیگناه به‌دست تروریست‌های مزدور با افکار وهابی تکفیری منجر شده و همچنین هشدار صریح به شهروندان عربستان درباره عواقب خطرناک هرگونه ابراز دوستی و وفاداری به مقاومت اسلامی حزب‌الله گفت: «جهان امروز کوچک شده و منابع پیچیده و در هم تنیده شده آسیا، آفریقا، آمریکا و تمام قاره‌ها این گونه است، همان‌طور که می‌دانید در حال حاضر اقلیت‌های زیادی در منطقه ما حضور دارند و بسیاری از آنها در کشور ما هستند، ولی خدا را شکر که کشورهای ما در امنیت و ثبات هستند و به‌صراحت می‌گویم پادشاهی سعودی، کشور شما اعراب، کشور مسلمانان است».

سلمان بن عبدالعزیز ادعا کرد: ما به مسئولیت خود در قبال زائران بیت الله الحرام و عمره گزاران واقف هستیم و عمل می‌کنیم، همان‌طور که شما می‌دانید،‌ خدا را شکر که پادشاهی سعودی از امنیت و ثبات برخوردار است و این مسئله پیش از هر چیز به‌خاطر این است که این پادشاهی بر اساس عقیده اسلامی بنا شده، در نظام تأسیس حکومت هم آمده که قانون اساسی پادشاهی سعودی، کتاب خدا و سنت رسولش است و معنایش این است که ما دشمن ادیان نیستیم».

سلمان با تکیه بر تعصب قومی عربی به‌دروغ آل سعود را پیرو قرآن و پیامبر رحمت للعالمین حضرت محمد(ص) خواند و گفت: «اعراب افتخار می‌کنند که قرآن به‌زبان عربی بر یک پیامبر عرب نازل شده، اینجاست که باید مسئولیت خود را به‌عهده بگیریم، گفت‌وگوی پیروان ادیان که از سوی ملک عبدالله مطرح شد، سیاست پادشاهی سعودی از دوران ملک عبدالعزیز و فرزندانش، سعود، فیصل،‌ خالد، فهد، عبدالله و ما (سلمان) است و ما اکنون همین سیاست را در پیش گرفته‌ایم و آن متحد کردن اعراب و مسلمانان و کشورهای جهان است».

شاه سعودی ادعا کرد: «امیدواریم که شاهد امنیت و ثبات و صلح در منطقه‌مان و تمام مناطق جهان باشیم و همه ملت‌ها در بهترین زندگی به سر ببرند».

احمد بن محمد الجروان رئیس پارلمان عربی هم به تمجید غلوآمیز از شاه سعودی پرداخت و مدعی شد رهبری حکیمانه و مواضع شجاعانه ملک سلمان در قبال مسائل امت اسلام و عربی و کرامت آنها بزرگترین تأثیر را در قلوب تمام ملت‌های عربی به جا گذاشته است، مواضع ملک سلمان در برابر خطراتی که امت را هدف قرار داده قابل تقدیر است، دستان سفید شما در راستای خدمت به انسانیت به تمام جهان امتداد یافته و رهبری شما در ائتلاف عربی و اسلامی برای دفاع از ملت یمن و اراده شرعی آن دل ملت بزرگ عرب را شاد کرد».

الجروان در ادامه چاپلوسی برای شاه سعودی گفت: پارلمان عربی به‌نیابت از ملت بزرگ عرب نشانه درجه یک را به شما تقدیم می‌کند تا به‌عنوان اولین نشان پارلمانی عربی در تقدیر از مواضع شجاعانه شما در قبال مسائل امت عربی و اسلامی و به‌ویژه یمن جاودانه بماند.

ادعاهای واهی شاه سعودی مبنی بر تلاش در راستای وحدت جهان اسلام و همچنین تلاش برای برقراری امنیت و ثبات و رفاه در منطقه در حالی است که در عمل ما شاهد گسترش موج خشونت، ویرانگری، کشتار،‌ بی‌ثباتی و ناامنی به‌سبب سیاست‌های ویرانگر و جنگ افروزانه رژیم آل سعود هستیم که حتی صدای حامیان و اربابان آمریکایی‌اش را هم درآورده است.

اهدای نشان شجاعت به شاه سعودی از سوی پارلمان تشریفاتی عربی به‌سبب تجاوزگری به یمن در حالی است که این جنگ ویرانگر از سوی رژیم آل‌سعود و برخی کشورهای عربی همدست آن در حالی یکمین سال خود را پشت سر گذاشته است که طی این مدت صرف نظر از مقاومت و ایستادگی مثال‌زدنی و منحصر به فرد مردم، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در برابر متجاوزان، رژیم سعودی و متحدانش طی این مدت بیش از ۲۷ هزار یمنی بی‌دفاع را شهید و یا زخمی و میلیون‌ها نفر را با ویران کردن ده‌ها هزار منزل مسکونی، آواره کردند، بخش اعظم زیرساخت‌های فقیرترین کشور عربی همسایه رژیم‌های مرتجع حاشیه خلیج فارس هم در حملات بی‌وقفه متجاوزان ویران شد،‌ آل سعود به‌گفته عبدالملک الحوثی حتی به مراسم عروسی و عزا و گورستان‌های یمن هم رحم نکرد و همه را هدف قرار داد.

با وجود این‌همه جنایت و ویرانی و کشتار در طول یک سالی که از تجاوز آل سعود به یمن می‌گذرد، سخنگوی ائتلاف متجاوزان مدعی شد پادشاهی سعودی، مردم یمن را نجات داده است.

رسانه‌های سعودی و دنباله‌روهای آنها که طی این سال سیاست فریب افکار عمومی و منحرف کردن آنها از حقایق و واقعیت‌ها را با تراشیدن بهانه‌های واهی از جمله ادعای واهی تلاش انصارالله برای اجرای طرح ایران به‌زعم سعودی‌ها و یا ادعای بازگرداندن مشروعیت به یمن یعنی برگرداندن عبدربه منصور هادی به قدرت برای توجیه کشتار و ویرانی در یمن در پیش گرفته‌اند، در اولین سالگرد این ماجراجویی تلاش می‌کنند این‌گونه القا کنند که جنگ یمن به‌سود مردم این کشور بوده و آنها را نجات داده است.

البته درباره این اظهارنظر شاه سعودی که آل سعود با هیچ کس دشمن نیست، باید گفت حقیقت و واقعیت این است که دشمنی آل سعود با پیروان مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) و هر کسی که بر خلاف آموزه‌های ضداسلامی فرقه وهابیت عمل کند، جلوگیری از وحدت و انسجام جهان اسلام در برابر استکبار و صهیونیسم جهانی از طریق علنی کردن مناسبات پشت‌پرده با رژیم صهیونیستی آشکار شده است و این سخن اعترافی از سوی شاه سعودی مبنی بر این است که آل سعود هرگز با رژیم صهیونیستی دشمن شماره یک امت اسلام و غاصب سرزمین فلسطین دشمن نیست.


:: موضوعات مرتبط: اخبار و سیاست , ,
:: برچسب‌ها: شاه ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : دو شنبه 9 فروردين 1395
اظهارات عجیب سفیرسعودی دربارۀ فلوجه
 
 
سفیر عربستان سعودی در بغداد بار دیگر در اظهاراتی مداخله جویانه اوضاع فلوجه را نتیجه طبیعی برخی مسائل در عراق دانست.

به گزارش العالم به نقل از سومریه نیوز "ثامر السبهان" در صفحه تویتر خود نوشت: "حوادث فلوجه و دیگر مناطق نتیجه طبیعی اقدامات کسانی است که به دنبال منافع شخصی و تفرقه و درگیری و تلاش برای به حاشیه راندن دیگری هستند."

سفیر عربستان در عراق گفت: برای نجات (این کشور) تنها راه حل، تغییر از داخل است."

گروه تروریستی داعش از سال ۲۰۱۳ شهر فلوجه را اشغال کرده و مشکلات بسیاری را برای مردم این شهر ایجاد کرده است. مردم این شهر به دلیل اقدامات داعش با گرسنگی، و کمبود بسیار شدید غذا و دارو مواجه هستند.

ادعاهای این دیپلمات سعودی درباره دلیل اوضاع فلوجه، درحالی است که طبق اذعان کارشناسان، عربستان از حامیان اصلی داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در منطقه است و تفکرات این گروه تروریستی از وهابیت سرچشمه گرفته است.

السبهان ۲ ماه قبل هم در اظهاراتی مداخله جویانه، مخالفت کردها و استان الانبار با ورود نیروهای بسیج مردمی به این مناطق را نشانه "عدم مقبولیت" این نیروها در جامعه عراق دانسته بود. السبهان در پی این اظهارات با موجی از اعتراضها در عراق مواجه شد و وزارت امورخارجه عراق نیز رسما به این اقدام وی اعتراض کرد.


:: موضوعات مرتبط: اخبار و سیاست , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : یک شنبه 8 فروردين 1395
تحریم جدید امریکا و پیگیری مدل برجام در موضوع موشک های ایرانی
متن کامل بیانیه تحریم جدید وزارت خزانه داری امریکا/
 

تحریم جدید امریکا و پیگیری مدل برجام در موضوع موشک های ایرانی/ بیانه وزارت خزانه داری امریکا پیش بینی نوروزی رهبر انقلاب را تایید کرد/ امریکا برنامه ای برای تغییر راهبرد تحریمی خود ندارد

گروه بین الملل - رجانیوز: بررسی بیانیه جدید دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا نشان می دهد که برنامه امریکا برای حفظ ساختار تحریم ها علیه ایران جدی بوده و نه تنها گفتگو بر سر برنامه هسته ای و تعطیلی این صنعت تاثیری در رویکرد امریکا در قبال تحریم های ایران نداشته است، بلکه مدل پیاده شده در موضوع هسته ای و جوابی که امریکا در برجام از پیاده سازی این مدل گرفته، سبب شده تا مدل مذکور را در موضوعات دیگری نیز تسری داده و گسترش بدهد.

به گزارش رجانیوز، تنها شش روز پس از هشدار رهبر معظم انقلاب مبنی بر هدف گذاری بلند مدت امریکا برای پیاده سازی مدل برجام در موضوعات دیگر محل اختلاف با ایران، پنچشنبه شب گذشته وزارت خزانه داری امریکا با صدور بیانیه ای جدید، اشخاص و شرکت هایی را به خاطر حمایت از برنامه موشکی ایران و حمایت از شرکت هواپیمایی ماهان ایر، در فهرست تحریم ها قرار داد.

 

به گزارش رجانیوز، دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری دو شرکت در ایران را به خاطر دخالت مستقیم در برنامه موشک بالستیک در فهرست تحریم ها قرار داد و فهرست تحریم های مخصوص اشخاص و اتباع تحریم شده را به روز کرد و یک شرکت را که کنترل عملیاتی بر موشک بالستیک ایران دارد، در این فهرست قرار داد.

 

دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری همچنین دو شخص و دو شرکت مستقر در لندن و دو شرکت مستقر در امارات متحده عربی را که تلاش های هواپیمایی ماهان برای دور زدن تحریم ها را تسهیل کرده اند، در فهرست تحریم ها قرار داد.

 

این اقدامات براساس دستورات اجرایی 13224 و 13382 اتخاذ شد و هر نوع دارایی و منافع حاصل از دارایی برای اشخاص و شرکت های در فهرست تحریم ها قرار گرفته شده را براساس نظام قضایی آمریکا مسدود می کند. علاوه بر این، نهادهای مالی خارجی یا اشخاصی که موجب تسهیل در معاملات مهم شوند یا حمایت مادی یا دیگر حمایت ها را برای اشخاص و شرکت های در فهرست تحریم ها فراهم کنند در خطر تحریم هایی قرار می گیرند که ممکن است دسترسی آنها به سیستم مالی آمریکا را قطع کند یا موجب مسدود شدن اموال آنها و منافع آنها در اموال براساس رویه قضایی آمریکا گردد.

 

اقدام امروز در اضافه کردن این افراد و شرکت ها در فهرست تحریم ها نشان دهنده تعهد استوار آمریکا برای مقابله با توسعه موشک بالستیک ایران و حمایت این کشور از تروریسم است.

 

ادام زوبین کفیل معاون وزارت خزانه داری و اطلاعات مالی گفت: برنامه موشک بالستیک ایران و حمایت این کشور از تروریسم همچنان تهدیدی علیه منطقه، آمریکا و شرکا در سراسر جهان است.

 

وی افزود: ما به استفاده از همه ابزارها برای مقابله با برنامه موشک بالستیک ایران و حمایت این کشور از تروریسم از جمله از طریق تحریم ها ادامه خواهیم داد.

 

وزارت خزانه داری اعلام کرد افراد و شرکت های زیر به فهرست تحریم های دفتر کنترل دارایی های خارجی این وزارت اضافه شدند:

 

 

 

گروه صنعتی شهید همت

 

دو شرکت تابعه گروه صنعتی شهید همت به نام های شرکت صنایع شهید نوری و شهید موحد براساس دستور اجرایی 13382 به خاطر در مالکیت قرار گرفتن یا تحت کنترل بودن یا اقدام یا تلاش برای اقدام به نمایندگی یا به صورت مستقیم برای گروه صنعتی شهید همت در فهرست تحریم ها قرار گرفتند. گروه صنعتی شهید همت در ضمیمه دستور اجرایی 13382 در 28 ژوئن 2005 در فهرست تحریم ها قرار گرفت و مسئول سوخت رسانی به برنامه موشک بالستیک ایران است.

 

 

 

فرماندهی موشکی الغدیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری همچنین فهرست فرماندهی موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به‌روز کرد و نام های فرماندهی موشک الغدیر سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی و فرماندهی موشک الغدیر نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به آنها اضافه کرد. فرماندهی موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی براساس دستور اجرایی 13382 در 16 ژوئن 2010 در فهرست تحریم ها قرار گرفت.

 

فرماندهی موشک الغدیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عنصری خاص در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که ظاهرا شرکتی است که کنترل عملیاتی موشک بالستیک را در اختیار دارد. مسئولان فرماندهی موشک الغدیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در 10 اکتبر 2015 در آزمایش موشک میان برد بالستیک دخالت داشتند.

 

مسئولان فرماندهی موشک الغدیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سال 2008 تاکنون در دیگر آزمایشات موشک میان برد بالستیک دخالت داشتند.

 

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در 8 و 9 مارس 2016 دو آزمایش موفقیت آمیز موشک بالستیک انجام داد. یک فرمانده ارشد موشکی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در 9 مارس گفت که برنامه موشکی ایران تحت هیچ شرایطی متوقف نخواهد شد.

 

افراد و شرکت های مستقر در انگلیس به خاطر حمایت از هواپیمایی ماهان

 

جفری جان جیمز اشفیلد، شرکت هواپیمایی کپیتال سولوشنز، و شرکت هوانوردی، قطعات، قطعات الکترونیکی و پشتیبانی (شرکت ای ای پی اس) براساس دستور اجرایی 13224 به خاطر فراهم کردن حمایت مالی، مادی یا فناوری یا دیگر خدمات به هواپیمایی ماهان در فهرست تحریم ها قرار گرفتند. جان ادوارد میدوز براساس دستور اجرایی 13224 به خاطر فعالیت به نمایندگی از شرکت ای ای پی اس در فهرست تحریم ها قرار گرفت.

 

جفری جان جیمز اشفیلد یک تاجر در انگلیس است که در اواخر 2015 به صورت مستقیم در مذاکره برای خرید موتور هواپیمای ساخت آمریکا به نمایندگی از هواپیمایی ماهان دخالت داشت که این شرکت هواپیمایی براساس دستور اجرایی 13224 در اکتبر 2011 در فهرست تحریم ها قرار گرفت.

 

اشفیلد مالک یا نماینده شرکت هواپیمایی کپیتال سولوشنز است که خرید موتور هواپیما و دیگر خدمات به نمایندگی از ماهان را تسهیل کرده است.

 

شرکت ای ای پی اس برای فراهم کردن قطعات هواپیمایی و حمایت مالی از هواپیمایی ماهان تلاش کرده است. ای ای پی اس انتقال میلیون ها دلار را در معاملات مالی با شرکت های مرتبط با هواپیمایی ماهان از جمله شرکت تجاری جنرال گرندور که خود این شرکت نیز امروز در فهرست تحریم ها قرار گرفت و شرکت تجاری سیرجان که در مه 2013 به خاطر فعالیت به نمایندگی از هواپیمایی ماهان در فهرست تحریم ها قرار گرفت، تسهیل کرده است.

 

جان ادوارد میدوز رئیس شرکت ای ای پی اس مستقر در انگلیس است و به همراه این شرکت برای فراهم کردن قطعات هواپییمایی و حمایت مالی از هواپیمایی ماهان تلاش کرده است.

 

شرکت های حامی هواپیمایی ماهان در امارات متحده عربی

 

شرکت تجاری گرندور جنرال و شرکت تجاری اچ اس آی براساس دستور اجرایی 13224 به خاطر فراهم کردن حمایت های مالی، مادی و فناوری و خدمات برای هواپیمایی ماهان در فهرست تحریم ها قرار گرفتند.

 

شرکت تجاری گرندور جنرال از اوایل 2011 به عنوان نماینده برای توافق های مربوط به تعمیر و نگهداری، مذاکره برای خرید هواپیما و پرداخت پول به نمایندگی از هواپیمایی ماهان فعالیت کرده است.

 

شرکت تجاری اچ اس آی مستقر در امارات متحده عربی از 2015 برای فراهم کردن کمک های مالی به هواپیمایی ماهانان از طریق انتقال وجوه فعالیت کرده است. این شرکت همچنین در مذاکره برای خرید هواپیما به نمایندگی از هواپیمایی ماهان نقش واسطه را داشته است.

 

سابقه هواپیمایی ماهان

 

هواپیمایی ماهان در اکتبر 2011 براساس دستور اجرایی 13224 به خاطر فراهم کردن حمایت مالی، مادی و فناوری به نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست تحریم ها قرار گرفت. نیروی قدس سپاه پاسداران در25 اکتبر 2007 براساس دستور اجرایی 13224 به خاطر حمایت از گروه های متعدد تروریستی در فهرست تحریم ها قرار گرفت. تحریم هایی که علیه هواپیمایی ماهان، نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دیگر اشخاص در ارتباط با حمایت ایران از تروریسم یا تکثیر تسلیحات کشتار جمعی و ابزارهای پرتاب آن اعمال شد در حوزه کاهش تحریم ها در برنامه جامع اقدام مشترک قرار نگرفت و در روز اجرا برداشته نشد. علاوه بر این، تحریم های ثانویه برای اشخاص غیرآمریکایی که آگاهانه معاملات مالی مهمی را برای ایرانی های در فهرست تحریم ها تسریع می کنند یا حمایت مادی و حمایت خاص دیگر از اشخاص ایرانی در فهرست تحریم انجام می دهند، همچنان اعمال می شود.

 

شرکت هواپیمایی هواپیمایی ماهان مستقر در تهران معاملات نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و انتقال تسلیحات و وجوه را تسریع کرده است. هواپیمایی ماهان همچنین به حمایت از اقدامات دولت ایران در برهم زدن ثبات در منطقه از طریق پروازها به سوریه برای انتقال جنگجویان ادامه می دهد. هواپیمایی ماهان همواره از همان هواپیمایی که برای پرواز به سوریه استفاده می کند در جابجایی مسافران به مقصد های بین المللی در اروپا ،خاورمیانه ( غرب آسیا) و آسیا استفاده می کند.

 

هواپیمایی ماهان به منظور پشتیبانی از فعالیت غیرقانونی خود اغلب از معاملات پیچیده از طریق شرکت هاو اشخاص واسطه استفاده می کند که امثال آن، افراد و شرکت های فوق الذکر هستند که برای قراردادهای فروش مذاکره می کنند و این شرکت ها نامی از هواپیمایی ماهان به عنوان استفاده کننده نهایی این تجهیزات خریداری شده یاد نمی کنند. مثلا این شرکت ها یا اشخاص واسطه ممکن است از فاکتورهای جعلی برای بدست آوردن خدمات تعمیر ونگهداری برای هواپیمایی ماهان استفاده کنند.

رهبر معظم انقلاب در سخنان نوروزی خود در حرم مطهر رضوی با اشاره به راهبرد برجام محور امریکا برای به عقب راندن ملت ایران در پرونده های دیگر مورد درگیری با امریکا فرموده بودند:

هدف از توافق این بود که کشور ایران، بتواند از این ظرفیت ها استفاده کند حال این توافق کافی نیست و مسائل دیگری هم هست در ان ها هم باید ملت و دولت ایران تصمیم بگیرند و اقدام کنند. مثلا امروز در منطقه غرب آسیا، یعنی منطقه ای که غربی ها می گویند خاورمیانه، جنجال ها و اشفتگی های بسیاری هست. این مشکل برای کل منطقه است. اگر می خواهید کشور شما از این مشکل نجات پیدا کند باید سعی کنید مشکل فرو نشینی کند باید با امریکا بنشینید و مدلی را طبق مدل و میل امریکا انتخاب کنیم. یا مشکلات دیگری داریم، اختلافات زیادی داریم باید این را حل کنیم  و تمام شود حال در حل این اختلافات، ملت ایران مجبور باشد از اصول خود و خط قرمزها صرف نظر کند؛ طرف مقابل از اصول و ارزش هایش تنازل پیدا نمی کند ولی ما باید تنازل پیدا کنیم تا در نتیجه کشور بتواند از ظرفیت های خود استفاده کرده و به اقتصاد برجسته ای برسد. حرفشان این است. بنابراین در قضیه هسته ای توافق شد اسمش را گذاشتیم برجام؛ برجام دیگری در قضایای منطقه و قانون اساسی کشور؛ برجام 2 و 3 و غیره باید به وجود بیاید تا بتوانیم راحت زندگی کنیم. این منطقی است که سعی می کنند در میان نخبگان جامعه و از سوی نخبگان جامعه به افکار عمومی جامعه منتقل کنند.



:: موضوعات مرتبط: اخبار و سیاست , ,
:: برچسب‌ها: موشک ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : یک شنبه 8 فروردين 1395
زندگینامۀ پر رمز و راز ابوبکر البغدادی
 
بغدادی در سال ۲۰۰۷ برای پایان رساله دکترایش در رشته علوم قرانی به بغداد بازگشت و در همان زمان به برقراری ارتباطات سیاسی مشغول شد.

روزنامه ایران در ویژنامه نوروزی خود نوشته است: داعش و رهبر آن، ابوبکر بغدادی از واژه‌هایی بود که بیشتر از هر نامی و واژه‌ای در سال گذشته در فضای مجازی رد و بدل شد و در موتورهای جست‌وجوگر جا گرفت. اما بغدادی کیست؟ از کجا آمده چگونه توانسته اینگونه جهان را با نام خود به رعب و وحشت اندازد. در اینجا مروری داریم بر زندگی مخوف‌ترین رهبر یک گروه تروریستی در جهان.

ابوبکر بغدادی
ابراهیم عواد ابراهیم البدری درسال۱۹۷۱در شهر سامرا به ‌دنیا آمد. او کودکی بسیار گوشه گیر و کم حرف بود. همسایگانی که ابراهیم را می‌شناسند او را فردی منزوی به یاد می‌آورند که با جمع مشکل داشت. کودکی که وقتی در فوتبال، ورزش مورد علاقه‌اش از سوی بازیکنان رقیب دچار آسیب می‌شد براحتی از درگیرشدن با آنان پرهیز می‌کرد و واکنشی نشان نمی‌داد. ابراهیم به گفته آشنایانش شخصیت مرموزش را پشت چهره‌ سبزه، چشمان مشکی و انبوه موهای مجعدش پنهان می‌داشت.

از سال ۲۰۱۴ که بغدادی به شهرت رسیده است جهان همواره حوادث تلخ و دهشتناکی را از او و پیروانش شاهد بوده‌است. وقایعی که داعش دلیل آن را اشغال عراق توسط امریکا در سال ۲۰۰۳ می‌داند. اما بواقع بغدادی قبل از سقوط صدام با گرایش‌های افراطی، سلفی خود، تمایلات سلطه‌طلبانه و خشونت‌گرا در سر می‌پروراند.

آموزش‌های ایدئولوژیک
خانواده بغدادی پیشینه مذهبی داشت. بغدادی مانند بسیاری دیگر در عراق در تضادی اعتقادی بین شیعه و سنی رشد یافت. تضادی که القاعده با توسل به آن زمینه درگیری‌های شیعه و سنی در عراق و انفجار حرمین سامرا در سال‌های بعد از حمله امریکا به عراق را به وجود آورد. ساعت‌ها آموزش ایدئولوژیک وی را برای خطابه و وعظ در سالیان آینده آماده ساخت.

خانواده بغدادی، با وجود پیشینه مذهبی تمایل بسیاری به حزب بعث داشت. حزب بعثی که اصول سکولار و زمینه‌های سوسیالیستی برای رسیدن به «امت واحد عربی»، بنیان اصلی آن را تشکیل می‌داد.

دو تن از عمو‌های ابوبکر بغدادی در سازمان امنیت رژیم صدام مشغول به‌کار بودند. یکی از برادرانش نیز افسر ارتش بود و برادر دیگر وی در جنگ علیه ایران کشته ‌شده ‌بود.

خانواده بغدادی در جهت‌بندی‌ها و طرفداری‌های سیاسی بسیار متغیر و بی‌ثبات بودند. اصلی مهم که برای بقا در حکومت تحت حاکمیت صدام ضروری بود. آنها نه تنها از وابستگان به حزب بعث بودند که پایبندی‌شان به اعتقادات سلفی از خصوصیات بارز این خانواده به‌شمار می‌آمد. سلفی‌گری که بنیادهایش در عراق از عربستان سعودی نشأت می‌گیرد، در موصل قرن ۱۸ پایه‌ریزی شد تا جایی که در قرن بیست پیروان سلفی در سراسر عراق گسترده شدند.

اکثریت سلفی‌ها مردم را به پیروی از حکومت حاکم (حتی حکومت ظالم) فرا می‌خوانند، اما صدام در برهه‌هایی از زمان آنان را نیز تهدید می‌دانست زیرا سلفی‌ها اجرای شریعت اسلامی منطبق با عقاید خود را لازمه یک حکومت می‌دانند. صدام نیز بر حسب شرایط خود برخوردی کاملاً متضاد با سلفی‌ها داشت.

صدام با تشکیل «دانشگاه مطالعات اسلامی صدام» در سال ۱۹۸۹، همچنین با بستن کلوپ‌های شبانه، ممنوع کردن مصرف الکل، اجرای مجازات قطع دست در صورت دزدی و... سعی در نزدیکی هر چه بیشتر با طبقه دینی تندرو مخصوصاً اهل سنت جامعه عراقی داشت.

در راستای این دسته ظاهرسازی‌ها، صدام، از آنجا که سعی داشت خود را مدافع شریعت جلوه دهد، ۳۰ هزار معلم قرآن استخدام و ۲۸ لیتر از خونش را نیز برای نوشتن نسخه‌ای خطی از قران به موزه عراق (مسجد ‌ام المعارک) اهدا کرد. در همین اثنی بغدادی وارد شغل معلمی قرآن شد، شغلی که شانس بزرگی برای ابوبکر بود که نمی‌توانست وارد رشته حقوق در دانشگاه بغداد شود. وی به دلیل نمرات پایین مخصوصاً در درس انگلیسی، تنها توانست رشته علوم قرآنی را برای تحصیلات آکادمیک برگزیند.

او سال ۱۹۹۹ در همان رشته به تحصیل دکتری در همان دانشگاه پرداخت. در همان سالیان تحصیل به اصرار عمویش اسماعیل بدری به «جماعت اخوان المسلمین» پیوست. اخوان المسلمینی که از اعضایی لیبرال تا سنتی و افراط‌گرا، همه گروه‌های اسلامی را به تغییر از داخل حکومت‌ها تشویق می‌کرد. در بین اخوان‌المسلمین عراق سلفی‌ها نیز عضویت داشتند، بغدادی نیزسریعاً جذب آنان شد. این افراد که خود را «جهادیون سلفی» نامیده بودند تحت رهبری «محمد حردان» که در جنگ علیه شوروی در افغانستان (دهه ۸۰ میلادی) شرکت جسته بود، به فعالیت مشغول شدند.

در سال ۲۰۰۰ بغدادی خود را آماده برای جنگ‌های ایدئولوژیک می‌دید. وی تحت تأثیر همقطارهایش هر روز به عقاید تند سلفی بیشتر نزدیک شده و از اخوان المسلمین که آنان را بی‌خاصیت می‌شمرد فاصله گرفت.

بغدادی، ستاره فوتبال
آنچه از شخصیت ابوبکر بغدادی بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ می‌دانیم، محدود است. وی دو همسر و شش فرزند دارد، همسر اولش اسماء دختر دایی اوست. منزل سابق او در منطقه حاج زیدان در محله متوسط نشین طوبجی بغداد، در فاصله کمی از مسجد قرار داشت. او در تیم فوتبال محل معروف بود. به گفته دوستانش هنگام بازی فوتبال، در صورت گل نزدن بسیار عصبانی می‌شد. زمان دیگر برای عصبی شدن بغدادی زمانی بود که رفتارهایی به ظن خودش غیر اسلامی می‌دید. با مراسم رقص و پایکوپی که در محله برگزار می‌شد با عصبیتی، وصف ناشدنی برخورد داشت.

البغدادی در سال ۲۰۰۳ بعد از اشغال عراق با همفکرانش «ارتش جماعت اهل سنت» را تشکیل داد. گروهی که هدفش مبارزه با حکومت حاکم شیعه و امریکاییان در شمال و عراق مرکزی بود.

در سال ۲۰۰۴ در فلوجه هنگامی که در منزل یکی از دوستانش که در فهرست تروریستی امریکاییان بود، بسر می‌برد، به عنوان زندانی غیر نظامی بازداشت شد و به زندان بوکا انتقال یافت. در ۱۰ ماهی که در زندان بسر می‌برد، پرده از افکار خود بر نداشت.
به گفته یکی از هم‌بندانش در مصاحبه‌ای با روزنامه گاردین «بغدادی شخصیتی کاریزمایی و خود پنداردارد». یا در جایی می‌گوید «بغدادی خود را ملزم به ایراد خطابه برای سایر زندانیان می‌دانست.»

در زندان فوتبال بازی می‌کرد و سعی در ایجاد رابطه‌ای دوستانه با سایر زندانیان سنی و مسئولان امریکایی داشت. «می‌خواست که رئیس زندان باشد. در هر مشکلی که در زندان به وجود می‌آمد جزیی از آن بود. وی با سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن به هر آنچه که می‌خواست می‌رسید و همین امر موجبات خلاصی‌اش را فراهم آورد.»

بغدادی در جایگاه فرمانده
بغدادی، دو ماه قبل از آزادی هنگامی که القاعده عراق با رهبری ابو مصعب الزرقاوی اقدام‌های تروریستی را آغاز کرد و از حمام خونی که در عراق به راه انداخته بود در جهت تفرقه‌گرایی شیعیان و سنی‌ها بهر‌ه‌برداری کافی را برد، هیچ کس تأسیس داعش را پیش‌بینی نمی‌کرد.

مسلماً بغدادی در بوکا با گروه زرقاوی آشنا شده بود و به محض آزادی طی تماسی با آنها به دمشق برای انجام مأموریتی برای القاعده اعزام شد. درواقع بغدادی مهره‌ای ناشناس برای تشکیل شاخه القاعده در سوریه بود.

وی باید با کمک اینترنت به جذب نیروهایی مخلص از سراسر جهان برای جهاد می‌پرداخت.

زمانی که زرقاوی در حمله هوایی امریکا کشته‌ شد، یکی از همفکران مصری او به نام ابو ایوب مصری جانشینش شد. او تأسیس داعش را در ماه اکتبر اعلام داشت، مصری با وجود این که اداره امور اصلی را عهده‌دار بود، وزیر جنگ تعیین شد. به صورتی ظاهری اعضای داعش تازه تأسیس خود را وارثان اسامه بن لادن نامیده تا بتوانند حمایت همه گروه‌های شبیه به خود را به‌دست آورند.
سابقه بغدادی او را به ریاست امور ایدئولوژیک داعش رساند، منصبی که قلب یک گروه تروریست به شمار می‌آید. جایگاهی که دستور همه حکم‌ها، از گردن زدن و سنگسار و... از آن صادر می‌شود.

بغدادی در سال ۲۰۰۷ برای پایان رساله دکترایش در رشته به اصطلاح علوم قرانی به بغداد بازگشت و در همان زمان به برقراری ارتباطات سیاسی مشغول شد. تحصیلات دانشگاهی بغدادی توجه ابو ایوب را جلب کرده و او را در امور و مسائل گسترده‌تری مشارکت داد. وی همچنین بغدادی را به عضویت مجلس شورای ۱۱ نفره داعش درآورد. با عضویت بغدادی در مجلس، عراقی‌های داعش نیز حول او جمع شدند. مانند روزهای اسارت در بوکا بغدادی در زمان کوتاهی توانست اعتماد ابی عمر از دیگر سران این گروه را جلب و در تصمیمات عالی داعش وارد شود.

شورای هماهنگی در آن زمان در اختیار گروهی سه نفره ‌بود. بسیاری از تصمیمات این شورا به اطلاع اسامه بن لادن و سایر طرفداران (السعاه)در سراسر استان‌های عراق می‌رسید. یکی از این افراد «مناف الراوی» در سال ۲۰۱۰ به دست دولت عراق بازداشت شد، دستگیری مناف که مسئول انتقال پیام‌ها بین ابو عمر و رهبران داعش بود موجب لو رفتن ابو عمر و ابو ایوب در تکریت شد. در آوریل ۲۰۱۰ این دو با انفجار خود به جای دستگیری راه جدیدی را پیش روی بغدادی گذاشتند. به نقل از برخی محافل، بغدادی که از سوی برخی منابعش در جریان لو رفتن مناف بود، در اطلاع‌رسانی به ابوعمر و ابوایوب تعلل کرد.

با کشته شدن این دو رهبر، بن لادن که هنوز داعش در بیعتش بسر می‌برد فرمان تعیین امیری جدید برای خلافت خودخوانده را داد.

با مرگ این دو «حجی بکر» که رئیس شاخه نظامی داعش بود و داعیه رهبری را در سر می‌پرواند کاندیدای رهبری داعش شد اما حجی بکر که از افسران سابق صدام در زندان بوکا نیز بود، برای رهبری مورد حمایت قرار نگرفت زیرا وی سابقه خدمت در نظامی غیر اسلامی را در کارنامه خود داشت.

وی به رویارویی با بن لادن پرداخته و بغدادی را بهترین گزینه برای رهبری داعش معرفی کرد، زیرا گمان می‌برد از جوانی بغدادی می‌تواند به نفع خود بهره‌برداری کند. وی در یک بازی سیاسی رقیبان بغدادی را کنار زد و زمینه را برای رهبری او فراهم ساخت.

مجلس شورا با اکثریت ۹ به ۲ «ابوبکر بغدادی» ۳۹ ساله را به رهبری برگزید. نام و لقبی که مناسب با جایگاه و وطنش به آن معروف شد.

بغدادی برای او نامی پرطمطراق بود که از لحاظ تاریخ سیاسی می‌توانست ارزشمند باشد. او تمایل داشت که نام جدیدش، بار دیگر تاریخ را تکرار کند یعنی زمانی که خلافت عباسی درعراق و گستره جهان اسلام یکه‌تاز بود.
حجی بکر با حمایت بغدادی، شاهزاده سایه یا وزیر خاص نام گرفته‌بود، وی توانست به تسویه خشونت‌آمیز بسیاری از مخالفانش در گروه بپردازد، رویه‌ای که از رهبر سابقش صدام به ارث برده ‌بود.

گروه داعش که دارای رهبریتی عراقی شده بود با استفاده از دیگر زندانیان بوکا و افسران سابق صدام با ظاهری متفاوت از گذشته و تحت لوای عناصر اسلامی خلافتی جدید را در عراق پی‌ریزی کردند.
حال، بغدادی و حجی بکر به سرزمینی برای خلافت خود‌خوانده‌شان نیاز داشتند که حوادث بعد از بهار عربی در سوریه زمینه را برای آنان مساعد ساخت.

اعضای فعال به سوریه فرستاده شدند، تا بتوانند زمینه را برای تشکیل سرزمینی برای خلافت‌شان مهیا کنند.

ابتدا با همکاری «جبهه النصره» توانستند به کامیابی‌های اولیه برسند. گروهی از شاخه‌های القاعده در سوریه که دیگر با ایمن‌الظواهری جانشین بن لادن همکاری نداشت و خود مستقلاً در سوریه جولان می‌داد.

بعد از مدتی، بغدادی دیگر در سوریه نیازی به چتر حمایتی جبهه النصره نمی‌دید و در سال ۲۰۱۳ این گروه را جزئی از دولت اسلامی عراق و سوریه خواند.

ظواهری به داعش اعلان جنگ داد و از بغدادی خواست، در همان عراق به خلافت بپردازد، داعش با رهبری بغدادی در این رویارویی پیروز شد و ظرف مدت کوتاهی توانست به بخش‌های بزرگی از سوریه تسلط یابد.

بغدادی که بر شرق سوریه مسلط شده‌ بود به قلع‌وقمع گسترده گروه‌‌های دیگر مخالف اسد تا مردمانی عادی پرداخت. کشتاری بی‌رحمانه از مسیحیان ودیگر اقلیت‌ها تا مذاهب اسلامی دیگر، از خلافکاران عادی تا مخالفان فکری.

مجازات‌هایی با عنوان مجازات اسلامی که در مرام و مسلک هیچ دولت معاصردر جهان اسلام سابقه نداشت. بغدادی با شدت به اعمال قوانین خاص خودش اصرار داشت. اعدام‌های دست‌جمعی مخالفان از مجازات‌های مورد علاقه بغدادی‌است.

خلافت خود‌خوانده
از اوایل سال ۲۰۱۴ داعش با حمایت گروه‌هایی از سنیان مخالف دولت شیعه توانست به یک‌‌ باره بر بخش‌هایی از عراق تسلط جوید. با تصرف رمادی و فلوجه، اوج وحشیگری داعش در کشتار نیروهای دولتی عراق و انتشار آن در فضاهای مجازی، ترسی فراگیر میان نیروهای دولتی و نظامی عراق ایجاد شد و همین امر موجبات خالی شدن موصل از نیروهای ارتش عراق ظرف مدت کوتاهی و سقوط شهر را فراهم آورد و این‌گونه خلافت خود خوانده داعش بر بخش‌های بزرگی از سوریه و عراق پراکنده شد. بغدادی بار دیگر به نام خود رجوع کرد «خلیفه، ابراهیم». به همین منظور نسب خود را بار دیگر به پیامبر منسوب کرد تا از نظر مسلمانان خلیفه آخر زمان محسوب شود.

در منبر مسجد موصل نخستین خطبه خلافتش را در نماز جمعه ایراد کرد، به سنت خلفای عباسی جامه مشکی پوشید و مردم را به اصطلاح وعده رجوع به اسلام اولیه داد.

او در خطبه‌ خود با گفتن «علیکم ولست بخیرکم ولا أفضل منکم و أطیعونی ما أطعت‌الله فیکم، فإن عصیته فلا طاعه لی علیکم» سعی داشت گفتمانی شبیه سخنان ابوبکر خلیفه اول را به مردم القا کند.

سیطره بر موصل امریکاییان را به نگرانی انداخت، آنان به بمباران برخی مواضع داعش پرداختند. داعش نیز به انتقام از این اقدام در یک نمایش عمومی گلوی اسرای خارجی را به شکلی وحشیانه به وسیله جلادان می‌برید. زندانیانی که با پوشیدن لباس‌های نارنجی، شبیه زندان‌های امریکا، با چشمی بسته گردن زده می‌شدند.

بعد از نخستین خطبه بغدادی تا به امروز بارها رسانه‌ها خبر مرگش را اعلام کرده‌اند، اما هر بار وی با حضور در فضاهای مجازی زنده بودن خود را اعلام داشته است.

برخی این سؤال را مطرح می‌کنند که در صورت مرگ بغدادی آینده داعش به کجا می‌انجامد، آیا داعش فراتر از بغدادی است؟

بغدادی نمایانگرترکیبی از طرز تفکر و اندیشه‌ای ایدئولوژیک به اضافه خشونت لجام گسیخته بعثی گونه است که به سلطه رسیده، او نمایانگر انسانی با اشتباهات فراتر از انسان معمولی است که قدرت را در دست گرفته و از آن در جهت اهداف و امیالش استفاده می‌کند و در صورت از بین رفتنش کسی جایگزینش خواهد شد. او شاید از لحاظ شخصیتی فرقی با صدام حسین و یا حتی جورج بوش نداشته باشد.

موضوع زمانی پیچیده‌تر می‌شود که بر سرگذشت او از معلم ساده تا رسیدن به خلافتی خود خوانده در سرزمین‌های گسترده، متمرکز می‌شویم. به تفسیر روزنامه نیویورک تایمز پیدا شدن جانشینی با این خصوصیات براحتی نیز برای داعش ممکن نیست. رهبری که از ابتدا با تفکر افراطی پرورش یافته و آرمانش رسیدن به بنیادگرایی اسلامی در سطح جهان اسلام است.
او سال گذشته اعلام کرد که سرنوشت جهادیون(‌تکفیری‌ها) را به دروازه‌های روم خواهد رسانید. نگاه به زندگی ابوبکر بغدادی یادآور خطری است که امثال بغدادی و تفکرش هر لحظه ما را تهدید می‌کنند.

منبع: موسسۀ بروکینگز/ نویسنده: ویلیام مکانتس، محقق و همکار مؤسسه بروکینگز در مطالعات خاورمیانه، مدیر طرح روابط امریکا با کشورهای اسلامی مؤسسه بروکینگز، عضو هیأت علمی دانشگاه جان هاپکینگز
مترجم: زهرا میراییان


:: موضوعات مرتبط: اخبار و سیاست , ,
:: برچسب‌ها: ابوبکر بغدادی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : شنبه 7 فروردين 1395
اقتدار نظامی ایران در سال ۹۴/ از پنج رزمایش ارتش تا نمایش شهر موشکی سپاه و بازداشت تفنگداران آمریکای
 
 
در سال ۹۴ سال همزمان با اوج مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ بود نیروهای مسلح کشورمان، همه تلاش خود را به کار بستند تا بنیه دفاعی کشور تقویت شود.

سال ۹۴ سال پرکاری برای نیروهای مسلح بود. ارتش و سپاه رزمایش‌های متعددی در این سال برگزار کردند و وزارت دفاع نیز تجهیزات نظامی مختلفی را آماده کرد و تحویل ارتش و سپاه داد. در این سال همچنین برای اولین بار شهرهای موشکی سپاه نمایش داده شد و تفنگداران آمریکایی نیز که به آب‌های سرزمینی ایران بدون اجازه وارد شده بودند، دستگیر شدند. شهادت سردار همدانی از مدافعان حرم و درگذشت سرلشکر سلیمی نیز از اتفاقات تلخ سال ۹۴ برای نیروهای مسلح کشورمان بود.

به گزارش ایسنا،در ادامه گزارشی از فعالیت‌های نیروهای مسلح کشورمان در سال ۹۴ ارائه می‌شود. البته این گزارش بیانگر بخش کوچکی از این فعالیت‌هاست.

پنج رزمايش ارتش
ارتش در سال ۹۴ پنج رزمایش با نام‌های رزمایش دریایی ولایت ۹۴، رزمایش هوایی فداییان حریم ولایت، رزمایش بیت المقدس ۲۷، رزمایش محمدرسول الله۳ و رزمایش مشترک محرم را برگزار کرد. رزمایش دریایی در دریای عمان و شمال اقیانوس هند و رزمایش هوایی در اصفهان برگزار شد. اما با توجه به فعالیت گروه‌های تروریستی در کشورهای همسایه و در نزدیکی مرزهای کشورمان، یگان‌های واکنش سریع برای مقابله با این گروه‌های تروریستی در نیروی زمینی ارتش تشکیل شد و تمرکز نزاجا سنجش آمادگی این یگان بود. رزمایش محرم و محمدرسول الله ۳ با همین هدف برگزار شد. رزمایش بیت‌المقدس ۲۷ هم در دو منطقه کرمانشاه و آران و بیدگل با حضور یگانهای مختلف ارتش برگزار شد.

در این سال ناوگروه های نیروی دریایی نیز در منطقه خلیج عدن، باب المندب و شمال اقیانوس هند حضور دائمی داشتند تا امنیت خطوط مواصلاتی کشورمان را تامین کنند.

رزمایش بیت المقدس ۲۷
رزمایش بیت المقدس ۲۷ در دو مرحله در منطقه کرمانشاه و آران و بیدگل در خردادماه برگزار شد. در مرحله اول رزمایش بیت‌المقدس ۲۷ که در منطقه کرمانشاه انجام شد، یگان‌های واکنش سریع نیروی زمینی در کمترین زمان ممکن عملیات خود را علیه دشمن فرضی انجام دادند. در مرحله دوم این رزمایش موشک‌های نیروی زمینی ارتش از جمله موشک‌های فجر ۵،‌ نازعات N۶ و N۱ با موفقیت کامل آزمایش شد. در این مرحله علاوه بر یگان‌ها موشکی نیروی زمینی، پهپادهای نیروی زمینی نیز که توسط مهندسان نیروی زمینی و صنعت دفاعی کشور تولید شده اقتدار خود را به نمایش گذاشتند و پهپاد فرضی دشمن توسط گردان پدافندی گروه ۸۴۰ موشکی نیروی زمینی ارتش و با شلیک توپ های ۲۳ میلیمتری شکار شد.

همچنین در رزمایش بیت‌المقدس ۲۷ در منطقه عمومی نصرآباد اصفهان با حضور یگان‌های پیاده، مکانیزه، زرهی، توپخانه یگان‌های ویژه و نیروی مخصوص، هوانیروز و جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش برگزار شد. در این مرحله از رزمایش که با تک هوایی دشمن فرضی آغاز شد، یگان‌های زرهی و مکانیزه با پشتیبانی آتش بالگردهای هوانیروز و توپخانه نیروی زمینی ارتش و با اجرای تاکتیک‌های مناسب و تمرین شده پدافند قاطع در سطح را اجرا کردند.

رزمایش هوایی فداییان حریم ولایت
در این رزمایش دو روزه که در شهریورماه در اصفهان برگزار شد، تمرین‌های مختلفی از جمله آزمایش عملیاتی تسلیحات بهینه‌سازی شده، انهدام اهداف ثابت و متحرک با موشک‌های لیزری، درگیری هوا به هوا، آزمایش عملیاتی پهپادهای نهاجا، آزمایش موشک‌های بهینه‌سازی شده هوا به هوا، به‌کارگیری مهمات جنگی، تمرین عملیاتی بُرد بلند جنگنده‌ها، استفاده از بمب‌های هوشمند، اجرای عملیات شناسایی منطقه رزمایش، اجرای عملیات اختلال الکترونیکی و گشت مسلح هوایی، پرواز تاکتیکی پهپادها، انهدام پهپادهای هدف با موشک‌های هوا به هوا، انهدام زیرساخت‌های شبیه‌سازی شده با بمب‌های لیزری اپتیکی، آزمایش موفق بمب‌های هوشمند نقطه‌زن و رادار زن، اجرای موفق پدافند غیرعامل در برابر حملات نیروهای مقابل، منحرف کردن موشک‌های حرارتی با اجرای عملیات فلرریزی، اجرای عملیات پشتیبانی با هواپیماهای ترابری نیمه سنگین، هلی برن موفق نیروهای واکنش سریع، اجرای عملیات آفندی و پدافندی متناسب با جنگ‌های نامتقارن و نیابتی، استفاده از سامانه‌های اخلالگر و ضداخلال‌گر و با موفقیت به اجرا درآمد.

رزمایش مشترک محرم
رزمایش مشترک نیرو‌های زمینی، هوایی و پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با عنوان «محرم» در منطقه غرب کشور رزمایش با هدف اعلام آمادگی نیروهای مسلح به ویژه ارتش برای عکس‌العمل سریع، سخت و خشن درمقابل هر تهدید احتمالی علیه کشورمان در مهرماه برگزار شد.

انتقال سریع نیروها،‌ استفاده از نیروی هوایی، حضور پدافند هوایی، استفاده از قرارگاه و افسران جوان و دانش آموخته ،‌ ارتقای توانمندی دفاعی، کنترل و نظارت بر مرزها،‌ جابجایی سریع نیروها و تجهیزات، تمرین اقدام در شرایط محیطی، پشتیبانی سریع در شبکه یکپارچه پدافندی،‌ ارزیابی طرح های عملیاتی در برابر تهدیدهای فرامنطقه‌ای و منطقه‌ای از ویژگی‌های این رزمایش بود. در این رزمایش جدیدترین تجهیزات و تاکتیک‌های ارتش به کار گرفته ‌شد و انواع بمب‌افکن‌ها،‌ جنگنده‌های شکاری، هواپیماهای ترابری و سوخت رسان در این رزمایش حضور یافتند.

جنگنده های اف۴، اف۵ و شناسایی، ترابری سبک و سنگین، صاعقه و پهپادهای شناسایی و جنگ الکترونیک، تانک‌های بهینه شده صمصام و ذوالفقار، انواع سامانه‌های موشکی ارتفاع پایین و متوسط، سامانه‌های توپخانه‌ای و موشک‌های دوش‌پرتاب و پهپاد، بالگرد ترابری و بالگردهای هجومی و نمونه ارتقا یافته سلاح تک‌تیرانداز «باهر» مورد استفاده قرار گرفت.

رزمایش محمدرسول الله۳
رزمایش محمد رسول‌الله (ص) ۳ با هدف تمرین نحوه و روش‌های مقابله با اقدامات احتمالی گروهک‌های تروریستی در مرزهای کشوردر شرق کشور و در آبانماه برگزار شد. در این رزمایش یگان‌های توپخانه، جنگال، عملیات روانی، پهپاد و با پشتیبانی آتش سنگین جنگنده‌های نیروی هوایی و بالگردهای هوانیروز، یگان‌های واکنش سریع حضور داشتند. عملیات هلی‌برن و ضد هلی‌برن، تخلیه مجروح و اسلینگ توسط بالگردهای هوانیروز و اجرای عملیات جنگ‌های نوین توسط یگان جنگال نوین تیپ ۱۷۷، اجرای آتش سنگین توپخانه و شلیک موشک تاو از بالگرد کبری بخشی از عملیات اجرا شده در این رزمایش بود.

رزمایش دریایی ولایت ۹۴
رزمایش بزرگ دریایی ولایت ۹۴ از روز ۷ بهمن‌ماه به مدت یک هفته در منطقه شرق تنگه هرمز،‌ دریای عمان و شمال اقیانوس هند تا مدار ۱۰ درجه در وسعت ۳ میلیون کیلومتر مربع برگزار شد. در این رزمایش انواع زیردریایی‌ها، ناوشکن‌ها، ناوهای موشک‌انداز، ناوهای پشتیانی، تیپ های تکاوری، جنگال، آماد و پشتیبانی، بهداشت و درمان و یگان‌های اطلاعاتی حضور داشتند.

در این رزمایش شلیک اژدر و موشک از زیردریایی کلاس غدیر و طارق و همچنین از ناوشکن جماران، انهدام اهداف زیر سطحی توسط بالگردهای SH۳D، اجرای آتش از بالگرد تجهیزشده AB۲۱۲، تمرین دفاع ساحلی و عملیات آبی- خاکی تکاوران نداجا، عملیات پیاده‌سازی تکاوران بر روی شناورها، تخلیه غواص‌ها از بالگردها،‌ عملیات ریزش چتربازان، آرایش شناورهای سطحی و زیرسطحی برای ردیابی دشمن فرضی، شلیک موشک کروز نور از ناوشکن البرز و همچنین از یگان‌های ساحلی اجرا شد و رادار باند L نیز با موفقیت آزمایش شد. در پایان این رزمایش انواع شناورهای سطحی و زیرسطحی نیروی دریایی در دریای عمان رژه رفتند.

همچنین در روز اول رزمایش ناو آمریکایی و هواپیمای گشت‌زنی این کشور با اخطار نیروی دریایی ارتش کشورمان منطقه رزمایش را ترک کرد. البته در روزهای پیش از برگزاری رزمایش هم زیردریایی و پهپاد نیروی دریایی ارتش با نزدیک شدن به ناو هواپیمابر آمریکا تصاویر مختلفی از این ناو تهیه کردند.

درگذشت فرمانده پیشین ارتش
در میان اخبار خوب و اطمینان بخش و غرورآفرین ارتش در سالی که گذشت، درگذشت سرلشکر سلیمی در دهم بهمن کام همه را تلخ کرد.

ریاست دفتر مشاوره نظامی امام خمینی(ره) و فرماندهی ستاد جنگ‌های نامنظم از جمله مسئولیت‌های وی در دوران دفاع مقدس بود. سرلشکر سلیمی که در سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴ مسئولیت وزارت دفاع را برعهده داشت، در خرداد ۱۳۷۹ به فرماندهی کل ارتش منصوب شد و تا شهریورماه ۱۳۸۴ فرمانده کل ارتش بود و پس از آن به عنوان یکی از مشاوران ارشد فرمانده معظم کل قوا در امور نظامی منصوب شد.

نمايش شهر موشکي از سوي سپاه پاسداران
سپاه نیز همچون ارتش در سال ۹۴ با برگزاری رزمایش‌، نمایش شهرهای موشکی خود و تاکید بر حفظ توان دفاعی کشور نقش مهمی در ارتقای بنیه دفاعی کشور داشت. سپاه همچنین تفنگداران آمریکایی را که بدون اجازه وارد آب های کشورمان شده بودند را دستگیر کرد هر چند در کمتر از بیست و چهار ساعت این تفنگداران آزاد شدند اما آمریکا این پیام رادریافت کرد که خلیج فارس در اختیار چه کسی است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرده که در اکثر شهرهای کشور شهرهای موشکی بزرگی احداث کرده که از دید و تیر دشمن در امان است و در صورت نیاز، از آنها استفاده کرد و سردار سلامی هم اعلام کرد که توانایی ما در ذخیره‌سازی موشک‌ها کمتر از تولید آنهاست.

مهرماه سال جاری بود که برای نخستین بار از شهر موشکی سپاه رونمایی و تصاویری از آن توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر شد. رونمایی از شهر موشکی سپاه در رسانه‌های جهان بسیار بازتاب داشت و موجب شگفتی بسیاری شد. سردار امیر علی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران همان موقع اعلام کرده بود که پایگاه‌های موشکی ما در اعماق ۵۰۰ متری زمین آماده مقابله با تهدیدهای دشمنان هستند و حتی بمب اتم هم قادر به از بین بردن این شهرها نیست. با گذشت حدود ۳ ماه از رونمایی ازاولین شهر موشکی سپاه، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی از این مکان بازدید کرد.

دستگیری تفنگداران آمریکایی در آب‌های ايران
عصر روز سه‌شنبه ۲۲ دی دو قایق تفنگداران آمریکایی به آب‌های سرزمینی کشورمان در اطراف جزیره فارسی وارد شدند که بلافاصله در محاصره نیروی دریایی سپاه پاسدارن قرار گرفتند و بدون مقاومت زیادی تسلیم شدند. بعد از دستگیری نظامیان آمریکایی، نیروی دریایی و ناو هواپیمابر آمریکایی حدود ۴۰ دقیقه رفتار غیرحرفه‌ای و تحرکات هوایی و شناوری در منطقه داشتند که با اقدام به موقع نیروهای سپاه آرامش به منطقه برگشت.

براساس اظهارات سردار فدوی، از همان ابتدای کار تماس‌های دیپلماتیک بین ایران و آمریکا و همچنین بین سپاه و وزارت خارجه تماس مستمری برقرار می شود و محمدجواد ظریف در جریان قضایا قرار می‌گیرد. جان کری نیز با ظریف تماس می گیرد و درخواست آزادی تفنگداران خود را مطرح می کند و وزیرخارجه کشورمان هم موضع قوی و محکمی می‌گیرد و اعلام می‌کند آنها در آب‌های سرزمینی ما بودند و باید عذرخواهی کنید.

مسئولان سپاه پاسداران با تاکید بر اینکه با رافت اسلامی با تفنگداران آمریکایی برخورد خواهد شد اعلام کردند از ده تفنگدار آمریکایی بازجویی می‌شود تا معلوم شود که حضور آنها در آب‌های سرزمینی ایران عمدی بوده یا طبق آنچه مقامات آمریکایی اعلام می‌کنند ورود قایق‌ها به آب‌های ایران به دلیل مشکل فنی آنها بوده است. سردار شریف سخنگوی سپاه در همین راستا تاکید کرد که اگر در تخلیه اطلاعاتی و گفت‌وگو با تفنگداران آمریکایی مشخص شود که ورود آنها به منزله انجام کارهای اطلاعاتی و کارهای بی‌ربط بوده است، قطعا اقدامات دیگری صورت خواهد گرفت. همزمان با اظهارات، مقامات سیاسی آمریکا در تماس‌های مکرر با مقامات سیاسی کشورمان با غیرعمدی خواندن اقدام شناورهای رزمی خود، آزادی تفنگداران آمریکایی را درخواست کردند.

ظهر روز بعد دستگیری این تفنگداران، روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای با اشاره به قطعیت غیرعمدی بودن ورود غیرقانونی و غیرمجاز شناورهای رزمی آمریکایی به آب‌های سرزمینی ایران در خلیج فارس، از رها‌سازی تفنگداران دستگیر شده آمریکایی در آب‌های بین المللی خبر داد. پنتاگون هم با تأیید آزادی این نظامیان اعلام کردکه هیچ شواهدی دال بر این که سربازانش در مدت بازداشت مورد آزار قرار گرفته‌اند وجود ندارد . وزیر امور خارجه آمریکا نیز پس از آزادی تفنگداران نیروی دریایی این کشور از ایرانی‌ها برای حل این مساله تشکر کرد.

رزمایش موشکی سپاه
مرحله نهایی رزمایش موشکی اقتدار ولایت سپاه پاسداران از دقایق اولیه بامداد سه شنبه ۱۸ اسفند با شعار "نمایش اقتدار و امنیت پایدار در سایه‌ی وحدت، همگرایی، همدلی و همزبانی" و با هدف نشان دادن "قدرت بازدارندگی" و "آمادگی همه‌جانبه ایران اسلامی برای مقابله با هرگونه تهدید علیه انقلاب، نظام و تمامیت ارضی کشور"، در چند مرحله در نقاط مختلف جغرافیای ایران اسلامی آغاز شد. در جریان آخرین روز رزمایش موشکی اقتدار ولایت، موشک‌های بالستیک و نسل شهاب و موشک‌های دوربرد نقطه زن قدر شلیک شد.

سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به موفقیت‌آمیز بودن پرتاب موشک‌های بالستیک از سیلوها در این رزمایش گفت: این رزمایش با روشی متفاوت‌تر از رزمایش‌های مشابه از چند روز گذشته با پرتاب انواع موشک‌های بالستیک دوربرد، میان برد و کوتاه برد در مناطق گوناگونی از پهنه ایران اسلامی انجام شد.در آغاز مرحله نهایی رزمایش اقتدار ولایت، موشک‌های پرتاب شده از سیلو، نقطه‌ای در فاصله ۷۰۰ کیلومتری را مورد اصابت و انهدام قرار دادند.

شهادت سردار همدانی و مدافعان حرم
شهادت سردار همدانی در سوریه یکی دیگر ازاتفاقات در سال ۹۴ بود. در سالی که گذشت ایران اسلامی بهترین فرزندان خود را فدای دفاع از جبهه مقاومت و حریم اهل بیت کرد که سردار همدانی از مشهورترین مدافعان حرمی بود که جان خود را در این راه فدا کرد.

پیگیری دیپلماسی دفاعی
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سال ۹۴ با ارتشبد سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه، دریاسالار جین گوا جانشین رئیس ستاد کل ارتش جمهوری خلق چین، ذاکر حسن اوف وزیر دفاع جمهوری آذربایجان، خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان و سپهبد ذاکر حسن‌اف وزیر دفاع جمهوری آذربایجان دیدار داشت. وی همچنین به روسیه و چین هم سفر کرد و با مقامات نظامی دو کشور رایزنی کرد.

همچنین دو کشور ایران و روسیه برای همکاری نظامی چند قرارداد امضا کردند و تحویل سامانه s۳۰۰ نیز با توجه به تجدید قرارداد آن در ماه‌های آینده تحویل ایران داده می‌شود. وزیر دفاع همچنین نشان ملی درجه یک شجاعت را از رییس‌جمهور دریافت کرد.

شلیک موشک عماد
در نوزدهم مهر امسال موشک دوربرد "عماد" با موفقیت آزمایش شد. وزیر دفاع در حاششیه این مراسم با اشاره به راهبرد وزارت دفاع در توسعه و تکمیل توان موشکی نیروهای مسلح و افزایش قدرت بازدارندگی موثر جمهوری اسلامی ایران گفت: این موشک که تمامی مراحل طراحی وساخت آن توسط دانشمندان و متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع صورت پذیرفته است، نخستین موشک دوربرد جمهوری اسلامی ایران با قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف می باشد؛ که قادر است اهداف مورد نظر را با دقت بالا مورد اصابت قرار داده بطور کامل منهدم کند.


:: موضوعات مرتبط: اخبار و سیاست , ,
:: برچسب‌ها: رزمايش ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : شنبه 7 فروردين 1395
دولت اوباما از دولت ایران به اتهام حمله اینترنتی شکایت می‌کند

 

منابع آگاه در وزارت دادگستری آمریکا گفته اند که شکایت رسمی دولت اوباما از چند ایرانی و البته دولت ایران به اتهام حمله اینترنتی سال‌های گذشته، امروز به جریان می‌افتد.

به گزارش فارس، تحریم‌های غیرهسته‌ای آمریکا علیه ایران همچنان به قوت خود باقی است و به مانعی در برابر اجرای برجام بدل شده؛ حالا آمریکایی‌ها از دعوای حقوقی جدید واشنگتن علیه تهران خبر می‌دهند که می‌تواند تحریم‌های جدیدتری به بار آورد.

 

بر اساس گزارش رویترز، منابع آگاه گفته‌اند که انتظار می‌رود دولت آمریکا امروز علیه چند شهروند ایرانی و البته دولت ایران به دلیل حملات هکری سال‌های 2012 . 2013 به بانک‌های این کشور و یک سد در نیویورک شکایت کند.

 

منابع آگاه گفته‌اند که وزارت دادگستری این کشور، دادخواستی علیه 6 ایرانی آماده کرده است؛ این ماجرا ادامه پرونده سال 2014 است که در آن ارتش چین به تابعیت از یک دولت خارجی و خرابکاری اینترنتی در آمریکا محکوم شده بود.

 

منابع آگاه به رویترز گفته‌اند که در این پرونده به ارتباط مستقیم هکرها با «دولت ایران» اشاره خواهد شد؛ آمریکایی‌ها می‌گویند که از بیم حملات تلافی‌جویانه بیشتر هکرها، نام بانک‌های مورد حمله را فاش نخواند کرد.

 

بر اساس راهبرد نبرد سایبری سال 22015 ناتو، حملات سایبری ماند حملات نظامی واقعی دیده و با آن برخورد می‌شود.



:: موضوعات مرتبط: اخبار و سیاست , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : پنج شنبه 5 فروردين 1395
از کوچه‌های بغداد تا خیابان‌های رقه

از کوچه‌های بغداد تا خیابان‌های رقه/زمانی که بغدادی ستارۀ فوتبال بود/زندگینامۀ پررمز و راز رهبر داعش

بین الملل > خاورمیانه - بغدادی در سال 2007 برای پایان رساله دکترایش در رشته علوم قرانی به بغداد بازگشت و در همان زمان به برقراری ارتباطات سیاسی مشغول شد.

داعش و رهبر آن، ابوبکر بغدادی از واژه‌هایی بود که بیشتر از هر نامی و واژه‌ای در سال گذشته در فضای مجازی رد و بدل شد و در موتورهای جست‌وجوگر جا گرفت. اما بغدادی کیست؟ از کجا آمده چگونه توانسته اینگونه جهان را با نام خود به رعب و وحشت اندازد. در اینجا مروری داریم بر زندگی مخوف‌ترین رهبر یک گروه تروریستی در جهان.

ابوبکر بغدادی

ابراهیم عواد ابراهیم البدری درسال1971در شهر سامرا به ‌دنیا آمد. او کودکی بسیار گوشه گیر و کم حرف بود. همسایگانی که ابراهیم را می‌شناسند او را فردی منزوی به یاد می‌آورند که با جمع مشکل داشت. کودکی که وقتی در فوتبال، ورزش مورد علاقه‌اش از سوی بازیکنان رقیب دچار آسیب می‌شد براحتی از درگیرشدن با آنان پرهیز می‌کرد و واکنشی نشان نمی‌داد. ابراهیم به گفته آشنایانش شخصیت مرموزش را پشت چهره‌ سبزه، چشمان مشکی و انبوه موهای مجعدش پنهان می‌داشت.

از سال 2014 که بغدادی به شهرت رسیده است جهان همواره حوادث تلخ و دهشتناکی را از او و پیروانش شاهد بوده‌است. وقایعی که داعش دلیل آن را اشغال عراق توسط امریکا در سال 2003 می‌داند. اما بواقع بغدادی قبل از سقوط صدام با گرایش‌های افراطی، سلفی خود، تمایلات سلطه‌طلبانه و خشونت‌گرا در سر می‌پروراند.

آموزش‌های ایدئولوژیک

خانواده بغدادی پیشینه مذهبی داشت. بغدادی مانند بسیاری دیگر در عراق در تضادی اعتقادی بین شیعه و سنی رشد یافت. تضادی که القاعده با توسل به آن زمینه درگیری‌های شیعه و سنی در عراق و انفجار حرمین سامرا در سال‌های بعد از حمله امریکا به عراق را به وجود آورد. ساعت‌ها آموزش ایدئولوژیک وی را برای خطابه و وعظ در سالیان آینده آماده ساخت.

خانواده بغدادی، با وجود پیشینه مذهبی تمایل بسیاری به حزب بعث داشت. حزب بعثی که اصول سکولار و زمینه‌های سوسیالیستی برای رسیدن به «امت واحد عربی»، بنیان اصلی آن را تشکیل می‌داد.
دو تن از عمو‌های ابوبکر بغدادی در سازمان امنیت رژیم صدام مشغول به‌کار بودند. یکی از برادرانش نیز افسر ارتش بود و برادر دیگر وی در جنگ علیه ایران کشته ‌شده ‌بود.

خانواده بغدادی در جهت‌بندی‌ها و طرفداری‌های سیاسی بسیار متغیر و بی‌ثبات بودند. اصلی مهم که برای بقا در حکومت تحت حاکمیت صدام ضروری بود. آنها نه تنها از وابستگان به حزب بعث بودند که پایبندی‌شان به اعتقادات سلفی از خصوصیات بارز این خانواده به‌شمار می‌آمد. سلفی‌گری که بنیادهایش در عراق از عربستان سعودی نشأت می‌گیرد، در موصل قرن 18 پایه‌ریزی شد تا جایی که در قرن بیست پیروان سلفی در سراسر عراق گسترده شدند.

اکثریت سلفی‌ها مردم را به پیروی از حکومت حاکم (حتی حکومت ظالم) فرا می‌خوانند، اما صدام در برهه‌هایی از زمان آنان را نیز تهدید می‌دانست زیرا سلفی‌ها اجرای شریعت اسلامی منطبق با عقاید خود را لازمه یک حکومت می‌دانند. صدام نیز بر حسب شرایط خود برخوردی کاملاً متضاد با سلفی‌ها داشت.

صدام با تشکیل «دانشگاه مطالعات اسلامی صدام» در سال 1989، همچنین با بستن کلوپ‌های شبانه، ممنوع کردن مصرف الکل، اجرای مجازات قطع دست در صورت دزدی و... سعی در نزدیکی هر چه بیشتر با طبقه دینی تندرو مخصوصاً اهل سنت جامعه عراقی داشت.

در راستای این دسته ظاهرسازی‌ها، صدام، از آنجا که سعی داشت خود را مدافع شریعت جلوه دهد، 30 هزار معلم قرآن استخدام و 28 لیتر از خونش را نیز برای نوشتن نسخه‌ای خطی از قران به موزه عراق (مسجد ‌ام المعارک) اهدا کرد. در همین اثنی بغدادی وارد شغل معلمی قرآن شد، شغلی که شانس بزرگی برای ابوبکر بود که نمی‌توانست وارد رشته حقوق در دانشگاه بغداد شود. وی به دلیل نمرات پایین مخصوصاً در درس انگلیسی، تنها توانست رشته علوم قرآنی را برای تحصیلات آکادمیک برگزیند.

او سال 1999 در همان رشته به تحصیل دکتری در همان دانشگاه پرداخت. در همان سالیان تحصیل به اصرار عمویش اسماعیل بدری به «جماعت اخوان المسلمین» پیوست. اخوان المسلمینی که از اعضایی لیبرال تا سنتی و افراط‌گرا، همه گروه‌های اسلامی را به تغییر از داخل حکومت‌ها تشویق می‌کرد. در بین اخوان‌المسلمین عراق سلفی‌ها نیز عضویت داشتند، بغدادی نیزسریعاً جذب آنان شد. این افراد که خود را «جهادیون سلفی» نامیده بودند تحت رهبری «محمد حردان» که در جنگ علیه شوروی در افغانستان (دهه 80 میلادی) شرکت جسته بود، به فعالیت مشغول شدند.

در سال 2000 بغدادی خود را آماده برای جنگ‌های ایدئولوژیک می‌دید. وی تحت تأثیر همقطارهایش هر روز به عقاید تند سلفی بیشتر نزدیک شده و از اخوان المسلمین که آنان را بی‌خاصیت می‌شمرد فاصله گرفت.

بغدادی، ستاره فوتبال

آنچه از شخصیت ابوبکر بغدادی بین سال‌های 2000 تا 2004 می‌دانیم، محدود است. وی دو همسر و شش فرزند دارد، همسر اولش اسماء دختر دایی اوست. منزل سابق او در منطقه حاج زیدان در محله متوسط نشین طوبجی بغداد، در فاصله کمی از مسجد قرار داشت. او در تیم فوتبال محل معروف بود. به گفته دوستانش هنگام بازی فوتبال، در صورت گل نزدن بسیار عصبانی می‌شد. زمان دیگر برای عصبی شدن بغدادی زمانی بود که رفتارهایی به ظن خودش غیر اسلامی می‌دید. با مراسم رقص و پایکوپی که در محله برگزار می‌شد با عصبیتی، وصف ناشدنی برخورد داشت.

البغدادی در سال 2003 بعد از اشغال عراق با همفکرانش «ارتش جماعت اهل سنت» را تشکیل داد. گروهی که هدفش مبارزه با حکومت حاکم شیعه و امریکاییان در شمال و عراق مرکزی بود.

در سال 2004 در فلوجه هنگامی که در منزل یکی از دوستانش که در فهرست تروریستی امریکاییان بود، بسر می‌برد، به عنوان زندانی غیر نظامی بازداشت شد و به زندان بوکا انتقال یافت. در 10 ماهی که در زندان بسر می‌برد، پرده از افکار خود بر نداشت.
به گفته یکی از هم‌بندانش در مصاحبه‌ای با روزنامه گاردین «بغدادی شخصیتی کاریزمایی و خود پنداردارد». یا در جایی می‌گوید «بغدادی خود را ملزم به ایراد خطابه برای سایر زندانیان می‌دانست.»

در زندان فوتبال بازی می‌کرد و سعی در ایجاد رابطه‌ای دوستانه با سایر زندانیان سنی و مسئولان امریکایی داشت. «می‌خواست که رئیس زندان باشد. در هر مشکلی که در زندان به وجود می‌آمد جزیی از آن بود. وی با سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن به هر آنچه که می‌خواست می‌رسید و همین امر موجبات خلاصی‌اش را فراهم آورد.»

بغدادی در جایگاه فرمانده
بغدادی، دو ماه قبل از آزادی هنگامی که القاعده عراق با رهبری ابو مصعب الزرقاوی اقدام‌های تروریستی را آغاز کرد و از حمام خونی که در عراق به راه انداخته بود در جهت تفرقه‌گرایی شیعیان و سنی‌ها بهر‌ه‌برداری کافی را برد، هیچ کس تأسیس داعش را پیش‌بینی نمی‌کرد.

مسلماً بغدادی در بوکا با گروه زرقاوی آشنا شده بود و به محض آزادی طی تماسی با آنها به دمشق برای انجام مأموریتی برای القاعده اعزام شد. درواقع بغدادی مهره‌ای ناشناس برای تشکیل شاخه القاعده در سوریه بود.
وی باید با کمک اینترنت به جذب نیروهایی مخلص از سراسر جهان برای جهاد می‌پرداخت.

زمانی که زرقاوی در حمله هوایی امریکا کشته‌ شد، یکی از همفکران مصری او به نام ابو ایوب مصری جانشینش شد. او تأسیس داعش را در ماه اکتبر اعلام داشت، مصری با وجود این که اداره امور اصلی را عهده‌دار بود، وزیر جنگ تعیین شد. به صورتی ظاهری اعضای داعش تازه تأسیس خود را وارثان اسامه بن لادن نامیده تا بتوانند حمایت همه گروه‌های شبیه به خود را به‌دست آورند.
سابقه بغدادی او را به ریاست امور ایدئولوژیک داعش رساند، منصبی که قلب یک گروه تروریست به شمار می‌آید. جایگاهی که دستور همه حکم‌ها، از گردن زدن و سنگسار و... از آن صادر می‌شود.

بغدادی در سال 2007 برای پایان رساله دکترایش در رشته به اصطلاح علوم قرانی به بغداد بازگشت و در همان زمان به برقراری ارتباطات سیاسی مشغول شد. تحصیلات دانشگاهی بغدادی توجه ابو ایوب را جلب کرده و او را در امور و مسائل گسترده‌تری مشارکت داد. وی همچنین بغدادی را به عضویت مجلس شورای 11 نفره داعش درآورد. با عضویت بغدادی در مجلس، عراقی‌های داعش نیز حول او جمع شدند. مانند روزهای اسارت در بوکا بغدادی در زمان کوتاهی توانست اعتماد ابی عمر از دیگر سران این گروه را جلب و در تصمیمات عالی داعش وارد شود.

شورای هماهنگی در آن زمان در اختیار گروهی سه نفره ‌بود. بسیاری از تصمیمات این شورا به اطلاع اسامه بن لادن و سایر طرفداران (السعاه)در سراسر استان‌های عراق می‌رسید. یکی از این افراد «مناف الراوی» در سال 2010 به دست دولت عراق بازداشت شد، دستگیری مناف که مسئول انتقال پیام‌ها بین ابو عمر و رهبران داعش بود موجب لو رفتن ابو عمر و ابو ایوب در تکریت شد. در آوریل 2010 این دو با انفجار خود به جای دستگیری راه جدیدی را پیش روی بغدادی گذاشتند. به نقل از برخی محافل، بغدادی که از سوی برخی منابعش در جریان لو رفتن مناف بود، در اطلاع‌رسانی به ابوعمر و ابوایوب تعلل کرد.
با کشته شدن این دو رهبر، بن لادن که هنوز داعش در بیعتش بسر می‌برد فرمان تعیین امیری جدید برای خلافت خودخوانده را داد.

با مرگ این دو «حجی بکر» که رئیس شاخه نظامی داعش بود و داعیه رهبری را در سر می‌پرواند کاندیدای رهبری داعش شد اما حجی بکر که از افسران سابق صدام در زندان بوکا نیز بود، برای رهبری مورد حمایت قرار نگرفت زیرا وی سابقه خدمت در نظامی غیر اسلامی را در کارنامه خود داشت.

وی به رویارویی با بن لادن پرداخته و بغدادی را بهترین گزینه برای رهبری داعش معرفی کرد، زیرا گمان می‌برد از جوانی بغدادی می‌تواند به نفع خود بهره‌برداری کند. وی در یک بازی سیاسی رقیبان بغدادی را کنار زد و زمینه را برای رهبری او فراهم ساخت.

مجلس شورا با اکثریت 9 به 2 «ابوبکر بغدادی» 39 ساله را به رهبری برگزید. نام و لقبی که مناسب با جایگاه و وطنش به آن معروف شد.

بغدادی برای او نامی پرطمطراق بود که از لحاظ تاریخ سیاسی می‌توانست ارزشمند باشد. او تمایل داشت که نام جدیدش، بار دیگر تاریخ را تکرار کند یعنی زمانی که خلافت عباسی درعراق و گستره جهان اسلام یکه‌تاز بود.
حجی بکر با حمایت بغدادی، شاهزاده سایه یا وزیر خاص نام گرفته‌بود، وی توانست به تسویه خشونت‌آمیز بسیاری از مخالفانش در گروه بپردازد، رویه‌ای که از رهبر سابقش صدام به ارث برده ‌بود.

گروه داعش که دارای رهبریتی عراقی شده بود با استفاده از دیگر زندانیان بوکا و افسران سابق صدام با ظاهری متفاوت از گذشته و تحت لوای عناصر اسلامی خلافتی جدید را در عراق پی‌ریزی کردند.
حال، بغدادی و حجی بکر به سرزمینی برای خلافت خود‌خوانده‌شان نیاز داشتند که حوادث بعد از بهار عربی در سوریه زمینه را برای آنان مساعد ساخت.

اعضای فعال به سوریه فرستاده شدند، تا بتوانند زمینه را برای تشکیل سرزمینی برای خلافت‌شان مهیا کنند.
ابتدا با همکاری «جبهه النصره» توانستند به کامیابی‌های اولیه برسند. گروهی از شاخه‌های القاعده در سوریه که دیگر با ایمن‌الظواهری جانشین بن لادن همکاری نداشت و خود مستقلاً در سوریه جولان می‌داد.
بعد از مدتی، بغدادی دیگر در سوریه نیازی به چتر حمایتی جبهه النصره نمی‌دید و در سال 2013 این گروه را جزئی از دولت اسلامی عراق و سوریه خواند.

ظواهری به داعش اعلان جنگ داد و از بغدادی خواست، در همان عراق به خلافت بپردازد، داعش با رهبری بغدادی در این رویارویی پیروز شد و ظرف مدت کوتاهی توانست به بخش‌های بزرگی از سوریه تسلط یابد.
بغدادی که بر شرق سوریه مسلط شده‌ بود به قلع‌وقمع گسترده گروه‌‌های دیگر مخالف اسد تا مردمانی عادی پرداخت. کشتاری بی‌رحمانه از مسیحیان ودیگر اقلیت‌ها تا مذاهب اسلامی دیگر، از خلافکاران عادی تا
مخالفان فکری.

مجازات‌هایی با عنوان مجازات اسلامی که در مرام و مسلک هیچ دولت معاصردر جهان اسلام سابقه نداشت. بغدادی با شدت به اعمال قوانین خاص خودش اصرار داشت. اعدام‌های دست‌جمعی مخالفان از مجازات‌های مورد علاقه بغدادی‌است.

خلافت خود‌خوانده

از اوایل سال 2014 داعش با حمایت گروه‌هایی از سنیان مخالف دولت شیعه توانست به یک‌‌ باره بر بخش‌هایی از عراق تسلط جوید. با تصرف رمادی و فلوجه، اوج وحشیگری داعش در کشتار نیروهای دولتی عراق و انتشار آن در فضاهای مجازی، ترسی فراگیر میان نیروهای دولتی و نظامی عراق ایجاد شد و همین امر موجبات خالی شدن موصل از نیروهای ارتش عراق ظرف مدت کوتاهی و سقوط شهر را فراهم آورد و این‌گونه خلافت خود خوانده داعش بر بخش‌های بزرگی از سوریه و عراق پراکنده شد. بغدادی بار دیگر به نام خود رجوع کرد «خلیفه، ابراهیم». به همین منظور نسب خود را بار دیگر به پیامبر منسوب کرد تا از نظر مسلمانان خلیفه آخر زمان محسوب شود.
در منبر مسجد موصل نخستین خطبه خلافتش را در نماز جمعه ایراد کرد، به سنت خلفای عباسی جامه مشکی پوشید و مردم را به اصطلاح وعده رجوع به اسلام اولیه داد.

او در خطبه‌ خود با گفتن «علیکم ولست بخیرکم ولا أفضل منکم و أطیعونی ما أطعت‌الله فیکم، فإن عصیته فلا طاعه لی علیکم» سعی داشت گفتمانی شبیه سخنان ابوبکر خلیفه اول را به مردم القا کند.

سیطره بر موصل امریکاییان را به نگرانی انداخت، آنان به بمباران برخی مواضع داعش پرداختند. داعش نیز به انتقام از این اقدام در یک نمایش عمومی گلوی اسرای خارجی را به شکلی وحشیانه به وسیله جلادان می‌برید. زندانیانی که با پوشیدن لباس‌های نارنجی، شبیه زندان‌های امریکا، با چشمی بسته گردن زده می‌شدند.

بعد از نخستین خطبه بغدادی تا به امروز بارها رسانه‌ها خبر مرگش را اعلام کرده‌اند، اما هر بار وی با حضور در فضاهای مجازی زنده بودن خود را اعلام داشته است.

برخی این سؤال را مطرح می‌کنند که در صورت مرگ بغدادی آینده داعش به کجا می‌انجامد، آیا داعش فراتر از بغدادی است؟
بغدادی نمایانگرترکیبی از طرز تفکر و اندیشه‌ای ایدئولوژیک به اضافه خشونت لجام گسیخته بعثی گونه است که به سلطه رسیده، او نمایانگر انسانی با اشتباهات فراتر از انسان معمولی است که قدرت را در دست گرفته و از آن در جهت اهداف و امیالش استفاده می‌کند و در صورت از بین رفتنش کسی جایگزینش خواهد شد. او شاید از لحاظ شخصیتی فرقی با صدام حسین و یا حتی جورج بوش نداشته باشد.

موضوع زمانی پیچیده‌تر می‌شود که بر سرگذشت او از معلم ساده تا رسیدن به خلافتی خود خوانده در سرزمین‌های گسترده، متمرکز می‌شویم. به تفسیر روزنامه نیویورک تایمز پیدا شدن جانشینی با این خصوصیات براحتی نیز برای داعش ممکن نیست. رهبری که از ابتدا با تفکر افراطی پرورش یافته و آرمانش رسیدن به بنیادگرایی اسلامی در سطح جهان اسلام است.
او سال گذشته اعلام کرد که سرنوشت جهادیون(‌تکفیری‌ها) را به دروازه‌های روم خواهد رسانید. نگاه به زندگی ابوبکر بغدادی یادآور خطری است که امثال بغدادی و تفکرش هر لحظه ما را تهدید می‌کنند.

منبع: موسسۀ بروکینگز/ نویسنده: ویلیام مکانتس، محقق و همکار مؤسسه بروکینگز در مطالعات خاورمیانه، مدیر طرح روابط امریکا با کشورهای اسلامی مؤسسه بروکینگز، عضو هیأت علمی دانشگاه جان هاپکینگز
مترجم: زهرا میراییان


این مقاله در ویژه نامه نوروزی روزنامۀ ایران منتشر شده است.



:: برچسب‌ها: بغدادی , داعش ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : سه شنبه 3 فروردين 1395
سخنان مهم رهبر انقلاب در حرم مطهر رضوی:

سخنان مهم رهبر انقلاب در حرم مطهر رضوی:

اگر در مقابل امریکا کوتاه بیاییم، دشمن گام به گام جلو می آید / وزیر محترم امور خارجه به من گفت: «ما نتوانستیم برخی خطوط قرمز را حفظ کنیم»/ هر گاه از دشمنی امریکا سخن گفته می شود عده ای در داخل پریشان و مضطرب می شوند.

گروه سیاسی - رجانیوز: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین روز از سال نو در اجتماع انبوه و پرشور زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی علیه‌السلام، در سخنان مهمی با تبیین معنای حقیقی و «اهداف پنهان و خطرناک تفکر تسلیم‌طلبانه‌ای» که آمریکا و عده‌ای در داخل سعی می‌کنند با ارائه‌ی یک دو راهی دروغین و مصنوعی، به ذهن نخبگان و افکار عمومی ملت ایران تزریق کنند، ده پیشنهاد اساسی برای «اقدام و عمل» در زمینه‌ی اقتصاد مقاومتی بیان و تأکید کردند: این راه منطقی و در عین حال انقلابی، ایران عزیز را در مقابل تهدید و تحریم مصونیت می‌بخشد و دولت را قادر می‌کند در پرتو همدلی همگانی و کمک و هماهنگی سه قوه، در پایان سال جاری به مردم گزارش عینی و اعتمادآفرین ارائه دهد.
به گزارش رجانیوز رهبر انقلاب اسلامی با تبریک مجدد سال نو به ملت ایران، مصادف شدن ابتدا و انتهای سال ۹۵ را با میلاد حضرت فاطمه‌ی زهرا سلام‌الله‌علیها مایه‌ی برکت کشور دانستند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه به تبیین شعار امسال یعنی «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» پرداختند.
ایشان با تأکید بر اینکه انتخاب شعار سال ۹۵، مبنای منطقی و استدلالی دقیق دارد، همه‌ی مردم به‌ویژه جوانان را به تدبر و تعمق در این مبنای استدلالی فراخواندند و گفتند: شاید برخی ترجیح می‌دادند که شعار امسال، شعاری فرهنگی یا اخلاقی انتخاب شود اما با توجه به مجموع مسائل کشور، تصمیم بر این گرفته شد که همچون چند سال اخیر، یک شعار اقتصادی انتخاب شود تا به صورت «گفتمان عمومی» رواج پیدا کند.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: انتخاب شعار امسال بر یک تحلیل و نگاه کلان به مسائل کشور مبتنی است.


ایشان در تشریح این نگاه کلان افزودند: در مقطع کنونی، آمریکایی‌ها به‌دنبال تزریق تفکر خاصی در میان نخبگان جامعه و سپس افکار عمومی کشور هستند مبنی بر اینکه ملت ایران بر سر یک «دو راهی» قرار دارد و چاره‌ای جز انتخاب یکی از این دو راه ندارد!
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: دو راهی که آنها ادعا می‌کنند این است که ملت ایران یا باید با آمریکا کنار بیاید و یا به‌طور دائم تحت فشارهای آمریکا و مشکلات ناشی از آن باشد.
ایشان با اشاره به «ثروت، ابزار سیاسی، دستگاه‌های تبلیغاتی گسترده و تجهیزات نظامی آمریکا» خاطرنشان کردند: براساس این تفکر خاص، با دولتی همچون آمریکا باید کنار آمد و با قبول تحمیل‌های آن، از برخی «مواضع، اصول و خطوط قرمز» صرف‌نظر کرد.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: در توافق اخیر هسته‌ای نیز که مورد تأیید قرار گرفت و مذاکره‌کنندگان کشورمان نیز مورد قبول بودند، همین اتفاق افتاد و در مواردی، وزیر محترم امور خارجه به من گفت: «ما نتوانستیم برخی خطوط قرمز را حفظ کنیم».
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: این یعنی وقتی طرف مقابل دولتی مثل آمریکا است، کنار آمدن با او به معنای صرف‌نظر کردن از برخی مسائلی است که انسان به آنها پای می‌فشارد.


ایشان با تأکید بر اینکه عده‌ای نیز در داخل کشور این تفکر خطرناکِ وجود دو راهی دروغین را قبول دارند و به‌دنبال قبولاندن آن به دیگران هستند، خاطرنشان کردند: این افراد می‌گویند اقتصاد ایران دارای ظرفیت‌های فراوان است که استفاده از این ظرفیت‌ها، فقط با توافق هسته‌ای امکان‌پذیر نیست بلکه مسائل دیگری نیز با آمریکا وجود دارد که ملت ایران و مسئولان کشور باید در مورد آنها تصمیم بگیرند و اقدام کنند.
رهبر انقلاب اسلامی، گفت‌وگو و همکاری با آمریکا درباره‌ی «مسائل منطقه‌ی غرب آسیا» و همچنین «گفت‌وگو درباره‌ی اختلافات تهران و واشنگتن بر مبنای کوتاه آمدن ایران از اصول و خطوط قرمز خود» را از جمله مواردی برشمردند که این دیدگاه خاص بعد از توافق هسته‌ای به‌دنبال آن است.

 


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه این دیدگاه خاص معتقد است مشکلات اقتصادی کشور تنها در صورتی حل خواهد شد که در موارد مختلف با آمریکا گفت‌وگو کنیم و از مواضع خود کوتاه بیاییم، خاطرنشان کردند: این افراد می‌گویند همان‌طور که توافق هسته‌ای، «برجام» نام گرفت، گفت‌وگو با آمریکا در موارد دیگر و حتی موضوع قانون اساسی کشور می‌تواند «برجام‌های ۲ و ۳ و ۴» باشند تا با این گفت‌وگوها و توافق‌ها، مردم راحت زندگی کنند و مشکلات آنان حل شود.
ایشان افزودند: معنای حقیقی این تفکر خطرناک این است که جمهوری اسلامی ایران به‌تدریج از مبانی قدرت و امنیت خود و از مسائل اساسی که به حُکم اسلام و در چارچوب نظام اسلامی، به آنها پایبند است همچون مسئله‌ی حمایت از مقاومت و پشتیبانی سیاسی از ملت‌های فلسطین، یمن و بحرین، صرف‌نظر و مواضع خود را به خواسته‌های آمریکا نزدیک کند!
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: براساس این تفکر خاص، جمهوری اسلامی ایران باید همچون برخی دولت‌های عربی که با کمال وقاحت دست دوستی به سوی رژیم صهیونیستی دراز کردند، در نهایت با دشمن صهیونیستی کنار بیاید.


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه در چارچوب این تفکر خطرناک، عقب‌نشینی‌ها گام به گام ادامه خواهد یافت، خاطرنشان کردند: اگر براساس خواست و میل آمریکا عمل شود، جمهوری اسلامی ایران باید از ابزارهای دفاعی خود نیز صرف‌نظر کند و دائماً در مقابل چراهای مختلف و زیاده‌خواهانه‌ی آمریکا پاسخگو باشد.
ایشان با اشاره به جنجال تبلیغاتی اخیر رسانه‌های غربی درباره‌ی رزمایش موشکی ایران گفتند: درحالی‌که آمریکایی‌ها هرچند وقت یک‌بار در منطقه‌ی خلیج فارس که هزاران کیلومتر با آنها فاصله دارد، رزمایش‌های مشترک برگزار می‌کنند، در مورد رزمایش جمهوری اسلامی ایران در خانه و حریم امنیت خود، جنجال به پا می‌کنند.


رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه در صورت قبول این تفکر خاص، زیاده‌خواهی‌های آمریکا و عقب‌نشینی در مقابل او در این حد نیز متوقف نخواهد شد، افزودند: در ادامه‌ی این روند تدریجی، جمهوری اسلامی ایران طبعاً باید به آمریکایی‌ها توضیح دهد که چرا سپاه پاسداران و نیروی قدس را تأسیس کرده است، چرا باید سیاست‌های داخلی با موازین شرع تطبیق داده شوند، چرا باید سه قوه براساس شریعت اسلامی عمل کنند و چرا شورای نگهبان قوانین مغایر با شرع را تأیید نمی‌کند؟
 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: اگر در مقابل آمریکا کوتاه بیاییم، دشمن گام به گام جلو می‌آید و کار به جایی می‌رسد که جمهوری اسلامی ایران از محتوا تهی می‌شود و تنها صورت ظاهری آن محفوظ خواهد ماند.
ایشان افزودند: بر مبنای این «تحلیل و تفکرِ دشمن‌خواسته»، اگر ملت ایران بخواهد از شرّ آمریکا راحت شود باید از محتوای جمهوری اسلامی، مفاهیم اسلامی و امنیت خود دست بردارد.


رهبر انقلاب اسلامی بعد از تبیین ابعاد مختلف این تحلیل خاص، به آسیب‌شناسی آن پرداختند و خاطرنشان کردند: از مواردی که در این تحلیل نادیده گرفته می‌شود این است که هرگونه توافق با آمریکا به معنای ناگزیر بودن ایران به انجام تعهدات و بدعهدی و خدعه و تقلب آمریکا در انجام تعهدات این کشور است که این مسئله را اکنون به عینه می‌بینیم و این یعنی «خسارت محض».

 


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اثبات این مسئله به توافق هسته‌ای به‌عنوان یک نمونه اشاره کردند و گفتند: در همین توافق نیز آمریکایی‌ها به آنچه وعده داده بودند، عمل نکردند و به تعبیر وزیر محترم امور خارجه، بر روی کاغذ تعهداتی را انجام دادند اما در عمل و از طریق راه‌های انحرافی مانع از تحقق آن تعهدات شدند.
ایشان افزودند: اکنون با وجود توافق هسته‌ای، همچنان معاملات بانکی ما دچار مشکل است و پول‌های ایران نیز بازگردانده نشده است زیرا کشورهای غربی و کشورهای تحت تأثیر آنها، از آمریکایی‌ها هراس دارند.


رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه یکی دیگر از مواردی که در ارائه‌ی دو راهی دروغین نادیده گرفته می‌شود، «علت و اساس دشمنی و کینه‌ی آمریکا با ملت ایران» است، گفتند: با توجه به «جایگاه راهبردی و موقعیت استراتژیک ایران در منطقه»، «منابع فراوان نفت و گاز»، «جمعیت بالا»، «استعدادهای فراوان» و «پیشینه‌ی تاریخی و کهن»، ایران «گُل منطقه» است اما همین کشور بی‌نظیر، ده‌ها سال در قبضه و سلطه‌ی آمریکایی‌ها بود که ملت ایران با انقلاب اسلامی، کشور را از سلطه‌ی بی چون و چرای آمریکایی‌ها خارج کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: انقلاب اسلامی نه‌تنها ایران را از دست آمریکایی‌ها خارج کرد بلکه روحیه‌ی مقاومت و ایستادگی در مقابل سلطه‌ی آمریکا را در منطقه و حتی خارج از منطقه گسترش داد.


ایشان خاطرنشان کردند: آمریکایی‌ها عامل اصلی شکست سیاست «تشکیل خاورمیانه‌ی بزرگ» و مسلط کردن رژیم صهیونیستی بر امور منطقه و همچنین ناکامی‌های خود در یمن، سوریه، عراق و فلسطین را، جمهوری اسلامی ایران می‌دانند، بنابراین دشمنی آنها با ملت ایران اساسی و عمیق است و هنگامی این دشمنی به پایان می‌رسد که آنها بتوانند سلطه‌ی خود را بر ایران احیا کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه به بیان دلایل «سلطه‌ی طولانی‌مدت انگلیس و سپس آمریکا بر ایران» پرداختند و گفتند: انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها در این کشور سنگرهایی را ایجاد کرده بودند که به‌واسطه‌ی آن سنگرها، ادامه‌ی سلطه‌ی خود را امکان‌پذیر می‌کردند اما انقلاب اسلامی به‌دست جوانان انقلابی، این سنگرها را نابود کرد و سنگرهای جدیدی برای حفاظت از جمهوری اسلامی و منافع ملت به‌وجود آورد.


ایشان خاطرنشان کردند: آمریکایی‌ها اکنون با برنامه‌ریزی و با استفاده از ابزار دیپلماسی، به‌دنبال آن هستند تا سنگرهایی را که تخریب شده بود، ترمیم کنند و سنگرهای انقلاب را از بین ببرند.
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: «رژیم مستبد و طاغوتی پهلوی» مهم‌ترین سنگر آمریکا در ایران بود اما انقلاب اسلامی، حکومت پادشاهی و حاکمیت شخصی را ریشه‌کن کرد و به جای آن سنگر مستحکمی به نام «حاکمیت مردم» را بنا نهاد.
ایشان «ترس از قدرت‌ها به‌ویژه آمریکا» را یکی دیگر از سنگرهای زمینه ساز سلطه دانستند و خاطرنشان کردند: برخلاف دوران طاغوت اکنون در جمهوری اسلامی، هیچ فرد آگاه، مطلع و متکی به ارزش‌های دینی از آمریکا نمی‌هراسد.

 


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به اینکه امروز هم ممکن است عده‌ای از آمریکا بترسند، افزودند: ترس طاغوت از آمریکا عقلایی بود زیرا در مقابل آمریکا پشتوانه‌ای نداشت اما در جمهوری اسلامی، ترس از آمریکا غیرعقلایی است زیرا جمهوری اسلامی از پشتیبانی ملت بزرگ ایران برخوردار است.
ایشان یکی دیگر از راه‌های سلطه‌ی آمریکا را «تزریق بی‌اعتمادی به خود و نبود روحیه‌ی اعتماد به نفس ملی» برشمردند و گفتند: با پیروزی انقلاب، این سنگر سلطه‌پذیری به سنگر بزرگ «ما می‌توانیم» تبدیل شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «جدایی دین از سیاست» را یکی دیگر از سنگرهای آمریکا برای سلطه بر ایران دانستند و افزودند: انقلاب اسلامی این سنگر را نیز نابود کرد.
رهبر انقلاب اسلامی در ادامه‌ی سخنانشان منظور صریح خود را از کلمه‌ی دشمن، «آمریکا» دانستند و افزودند: سیاستمداران آمریکایی و وزارت خزانه‌داری این کشور از یک‌طرف تحریم را با روش‌های خاص و پیچیده، عملاً حفظ می‌کنند و با دشمنی محض از تهدید به تحریم سخن می‌گویند و از طرف دیگر در کاخ سفید سفره‌ی هفت‌سین می‌اندازند و با روش‌های «بچه‌گول‌زن»، در پیام نوروزی برای اشتغال جوانان ما دلسوزی می‌کنند!
ایشان خاطرنشان کردند: علت این رفتار دوگانه آن است که مقامات آمریکایی، هنوز ملت هوشیار ایران را نمی‌شناسند و نمی‌دانند این ملت فهیم، اهداف و شیوه‌های پیدا و پنهان دشمنان خود را به‌خوبی درک می‌کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس با تصریح اینکه ما با مردم آمریکا مثل همه‌ی ملت‌های دیگر مشکلی نداریم بلکه با سیاست‌های خصمانه‌ی این کشور مقابله می‌کنیم، به بیان واقعیت‌هایی پرداختند که توجه به آنها، راه صحیح حرکت کشور را مشخص می‌کند.
«سرمایه‌ها و ظرفیت‌های طبیعی و انسانی فراوان برای پیشرفت فوق‌العاده‌ی درون‌زا، فرصت‌های بین‌المللی، و قدرت اثرگذاری در منطقه و در مواردی در سطح جهان»، اولین واقعیتی بود که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند.
ایشان، «دشمنی واضح آمریکا با ملت ایران و نظام اسلامی» را واقعیت دیگری برشمردند که ادامه‌ی تهدیدهای مکرر آمریکایی‌ها و تلاش بی‌وقفه‌ی آنها برای جلوگیری از بهره‌مندی ایران از نتایج برجام، از نشانه‌های آشکار آن است.

 


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نامزدهای انتخابات، با یکدیگر در بدگویی به ایران، مسابقه گذاشته‌اند، ضمن اینکه هیچ تضمینی وجود ندارد که دولت بعدی به همین تعهدات اندک برجام هم پایبند باشد، آن‌وقت هرگاه از دشمنی آمریکا سخن گفته می‌شود عده‌ای در داخل پریشان و مضطرب می‌شوند.


سومین واقعیتی که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند «نامحدود نبودن ابزارهای دشمنی آمریکا با ملت ایران» بود.
ایشان خاطرنشان کردند: آمریکایی‌ها، سه ابزار اساسی و تأثیرگذار دارند: «تبلیغات»، «نفوذ» و «تحریم».
رهبر انقلاب با تمرکز بر موضوع تحریم افزودند: واقعیت آن است که دشمن احساس می کند تحریم‌ها در ضربه زدن به ایران مؤثر است البته رفتار ما هم در تقویت این احساس تأثیرگذار بوده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همین زمینه افزودند: در برهه ای در داخل، ضررها و ضربات تحریم را بزرگنمایی کردیم همچنانکه در مقطعی درباره آثار برداشته شدن تحریم‌ها هم بزرگنمایی شد در حالیکه تاکنون اتفاقی در این زمینه نیفتاده و اگر وضع به همین منوال پیش رود، اتفاقی هم نخواهد افتاد.


رهبر انقلاب پس از اثبات تمرکز اصلی دشمن بر مسئله تحریم، یک سؤال اساسی مطرح کردند: راه صحیح مقابله با این «ابزارِ فشار و خصومت» چیست؟
 ایشان در پاسخ، با اشاره مجدد به دو راهی دروغینی که آمریکایی‌ها در مقابل این سؤال ارائه می‌کنند یعنی «تسلیم» یا «فشار و تحریم» افزودند: البته یک دو راهی واقعی در این زمینه وجود دارد. یا مشکلات تحریم را صرفاً تحمل کنیم یا با تکیه بر اقتصاد مقاومتی، ایستادگی کنیم و بر مشکلات فائق آییم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس با تمرکز بر مفهوم شعار سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» خاطرنشان کردند: دولت البته کارهایی از جمله تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی انجام داده و از نتایج خوبی از جمله مثبت شدن تراز بازرگانی و کاهش واردات خبر می دهد اما لازم است در این زمینه کارهای اساسی انجام شود.

 


رهبر انقلاب با تأکید بر ضرورت مشخص شدن و ترسیم نقشه راه با بیان ده پیشنهاد اساسی برای اقدام و عمل در زمینه اقتصاد مقاومتی، به سخنانشان ادامه دادند.
پیشنهاد اول ایشان، «شناسایی و تمرکز بر فعالیتها و زنجیره‌های مزیت دار اقتصادی» است تا از این طریق، راههای متعدد دیگری در تحکیم و رونق اقتصادی گشوده شود.
«احیا و به حرکت درآوردن تولید داخلی»، دومین پیشنهاد اساسی رهبر انقلاب به مسئولان برای اقدام و عمل در روند اقتصاد مقاومتی است.
ایشان افزودند: برخی گزارشها حاکیست شصت درصد امکانات تولید داخلی یا تعطیل است یا زیر ظرفیت کار می کند. دولت می تواند با تعامل با کارشناسان و اقتصاد دانان منتقد، تولید داخلی را زنده کند.
«خودداری جدی ازخریدهای خارجی که قدرت تولید داخلی را تضعیف کند» و «مدیریت پولها و منابع مالی ایران که از خارج وارد کشور می‌شود»، دو پیشنهاد کاربردی دیگر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به مسئولان اجرایی است.


ایشان افزودند: البته تاکنون پولهای ایران با شیطنت آمریکایی‌ها و تحت تأثیر برخی عوامل دیگر به داخل نیامده اما به هرحال باید مراقب بود این منابع مالی صرف اسراف و خریدهای بی مورد نشود و هدر نرود.
پنجمین پیشنهاد رهبر انقلاب برای اقدام و عمل مسئولین، «دانش بنیان شدن بخشهای مهم اقتصادی» است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: استعداد ایرانی که می تواند یک موشک را از فاصله ۲ هزار کیلومتری با خطای چند متری به هدف بزند حتماً می تواند در صنایع مهم دیگر هم از جمله نفت و گاز و تولید موتور خودرو و هواپیما و قطار، نوآوری و خلاقیت کند که دولت باید زمینه این کار را فراهم کند.
«بهره برداری از بخشهایی که قبلاً در آنها سرمایه گذاری کلانی شده است مانند پتروشیمی و ساخت نیروگاه»، و «مشروط شدن همه معاملات خارجی به انتقال فناوری به داخل ایران»، ششمین و هفتمین پیشنهاد رهبر انقلاب برای پیشرفت و استحکام اقتصادی کشور است.


ایشان همچنین با انتقاد از جنجالهای سیاسی و روزنامه ای درباره «فساد» افزودند: پیشنهاد هشتم برای اقدام و عمل در چارچوب اقتصاد مقاومتی، «مبارزه جدی و واقعی با فساد، ویژه خواری و قاچاق» است که ضربات جدی به اقتصاد کشور می زند.
«افزایش بهره وری انرژی» که می تواند در روندی مشخص باعث صرفه جویی صد میلیاردی بشود و «نگاه ویژه و حمایتی به صنایع متوسط و کوچک» برای ایجاد اشتغال و تحرک اقتصادی، آخرین موارد از پیشنهادهای دهگانه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به مسئولان اجرایی برای تحقق شعار سال یعنی «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» است.
ایشان افزودند: البته کارهای دیگری نیز می توان در این مسیر انجام داد اما اگر این ده نکته، عملیاتی شود در کشور حرکتی انقلابی، بزرگ و رو به پیشرفت آغاز می‌شود که اقتصاد ایران را مصونیت می بخشد و تأثیر تحریم‌ها را کاملاً کاهش می دهد.


رهبر انقلاب تأکید کردند: در صورت اجرای این حرکت منطقی و انقلابی، دیگر کسی در مقابل تحریم‌ها نخواهد لرزید و نیازی نیست برای جلوگیری از تحریم‌های آمریکا، از اصول و مبانی و ارزشها و خطوط قرمز ایران صرف‌نظر کند و کوتاه بیاید.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به ضرورت کمک مردم و کارشناسان سیاسی و اقتصادی به دولت، و هماهنگی و هم فکری سه قوه افزودند: امیدواریم در پرتو اقدام و عمل برای تحقق اقتصاد مقاومتی، دولت بتواند در پایان سال جاری از احیاء چند هزار کارخانه و کارگاه «صنعتی، تولیدی و کشاورزی» گزارشی عینی به مردم بدهد و مردم هم این اقدامات را احساس کنند و اعتماد و اطمینان یابند.


رهبر انقلاب همچنین «انقلابی عمل کردن» را زمینه ساز موفقیتهای سه دهه اخیر برشمردند و با تأکید مجدد بر ضرورت تجلیل و قدردانی از نیروهای انقلابی و حزب اللهی خاطرنشان کردند: دستاوردهای دانشمندان شهید هسته‌ای، موفقیتهای شهید طهرانی مقدم در بحث موشکی، کاظمی درسلولهای بنیادی، شهید آوینی و مرحوم سلحشور در مسائل فرهنگی، نشان دهنده این است که روحیه و تفکر انقلابی چگونه گره‌ها را می گشاید و موفقیت ساز می‌شود.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش پایانی سخنانشان مسائل فرهنگی را بسیار حائز اهمیت خواندند و افزودند: بار دیگر به مسئولان تأکید می کنم از مجموعه‌های خود جوش مردمی که در سراسر کشور مشغول کار فرهنگی هستند، حمایت کنند.


ایشان افزودند: این مجموعه‌ها باید روز به روز توسعه یابد و دستگاههای فرهنگی بجای اینکه آغوش خود را به روی کسانی باز کنند که اسلام و انقلاب و ارزشها را قبول ندارند، به حمایت از بچه مسلمانها و نیروهای مومن، انقلابی و حزب‌اللهی بپردازند.
رهبر انقلاب خطاب به جوانان میهن نیز خاطرنشان کردند: «کشور»، و «امروز و فردا» مال شماست، و اگر با ایمان و خودباوری در میدانها حضور داشته باشید و حرکت کنید، آمریکا و بزرگتر از آمریکا هیچ غلطی نمی توانند بکنند.
ایشان همچنین با اشاره  به درگذشت عالمِ مجاهد و مبارز و خدمتگزارِ با اخلاص بارگاه رضوی، مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی، فقدان این روحانی انقلاب و مبارز را ضایعه‌ای بزرگ خواندند.



:: برچسب‌ها: حرم ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : سه شنبه 3 فروردين 1395
روایت یک مدافع حرم از وضعیت اسفناک کودکان سوری

دانا نوشت: صدای انفجار که به گوش می رسد، دخترک، دست برادر کوچکش را می گیرد و هر دو، دوان دوان به سمت خرابه ای می روند، تا شاید جان پناهی برای خود پیدا کنند، گرد و غبار به هوا برمی خیزد و آسمان بالای سرشان تیره و تیره تر، انفجاری دیگر رخ می دهد، آتش اطرافشان را فرا می گیرد و دخترک روسری خود را محکمتر می کند و باز به خرابه ای دیگر پناه می برند، شاید هفت سالش بیشتر نباشد اما پس ازقتل و عام خانواده اش توسط مزدوران غربی، همان داعش که دست پرورده اسرائیل و امریکا است، حالا او مادر و پدری دلسوز برای بردار چهار ساله خود شده و اینجا شهری است در سوریه به نام الحاضر.

 

یکی از مدافعان حرم در گفت و گو با خبرنگار رودآور می گوید: کاش بودید کودکان سوری، به ویژه دختران کوچک که در شهری به اسم الحاضر هستند را با چشمان خود مشاهده می کردید، می دیدید که چه طور؛ صبح، ظهر، عصر و یا حتی شب ها در بیابان و خانه های ویران شهر، در تاریکی شب به سمت خودروهای در حال حرکت شتابان می دوند و تنها طلب آب و غذا می کنند.

 

وی اظهار کرد: گاهی می شود که حتی چند شبانه روز غذایی نخورده اند، صورت هایشان همچون قرص ماه در آخر ماه، به زردی می رود، دست هایشان لرزان و پاهایشان هر روز از گرسنگی و ضعف سست تر می شود، آنان برای زنده ماندن به این سو و آن سو می دوند تا شاید از خرابه ها غذایی بیابند، اما دریغ که نمی دانند به کدامین گناه این چنین باید قربانی تاخت و تازهای تکفیری های داعشی جنایتکار شوند.

این مدافع حرم می افزاید: آن کودکان مظلوم، بی پناه و رنج دیده ی شیعه و سنی، آواره مطامع شیطانی و دنیا طلبی ابرقدرت ها شدند که نقش خودشان را توسط فریب خورده های جبهه النصره و فرزند ناخلف آل سعود یعنی داعش بازی می کنند.

 

وی ادامه می دهد: کودکان سوری با چهره هایی معصوم، دمپایی هایی پاره پاره شده، تنی لرزان از سرما، زمستان سخت را پشت سر گذاشتند، نه زندگی، نه خانواده و نه سرپناهی، تنها به مانند شیرزنان دشت کربلا با الهام گرفتن از حضرت زینب(س) استوار ایستاده اند، کودک هستند اما پر اراده، با آن همه بی پناهی دو انگشت دست هایشان را به نشانه پیروزی بالا گرفته اند و به غیرت نداشته و بر باد رفته آل سعود طعنه می زنند.

 

این مدافع حرم عنوان کرد: گاهی امید این کودکان زجر کشیده رزمنده های سوری است تا نیم و یا تمامی غذاهای خودشان را به آنان دهند.

وی افزود: وضعیت بهداشتی و درمانی، به ویژه کمبود و یا نبود آب بحرانی است، اما عجیب، مدارس در روستاها، زیر غرش توپ و تانک هم هنوز دائر است و  در آن جا کلاس های درس برگزار می شود.

این مدافع حرم می گوید: باید از کودکان سوری آموخت که با این همه درد و رنج های بسیار، زمانی که به آنان می رسیم، با خنده استقبال کرده و با زبان عربی و لهجه کودکانه خود می گویند: «اللهم احفظ خامنه ای».

وی با بیان اینکه پشت این خنده های کودکانه و معصومانه هزاران نگرانی، امید و آرزو نهفته است، ادامه می دهد: خدا می داند که آینده آن دخترک با چشم های زیبا و آبی چه می شود و یا تکلیف آن هایی که پدران و مادرانشان یا کشته شدن و یا در محاصره دشمن هستند چه می شود؟

این مدافع حرم در سوریه تصریح کرد: با وجود کودکان سوری قربانی زیاده خواهی های استکبار جهانی و مطامع شیطانی غرب و امریکا می شوند، همچنان خوشحال هستند که صف اول مقاومت و خاکریز اول جنگ با کفار در کشور آن ها است و سرافرازانه ایستاده اند و قد می کشند.

 

به گزارش رودآور، با گذشت بیش از چهار سال از آغاز جنگ در سوریه و هجوم خانمانسوز گروه های تکفیری، داعشی و با وجود حمایت های همه جانبه غرب به ویژه امریکا و اسرائیل از داعش و تجهیز کردن گروه های تکفیری از تجهیزات جنگی گرفته تا نیروهای آموزش دیده و ترویستی، این جبهه مقاومت است که عزتمند و مقتدر همچون کوه در برابر طوفان های سهمگین داعش ایستادگی می کند.

 

کودکان و زنان بی پناه سوری در این جنگ قربانیان اصلی هستند و از آنجا که اگر جبهه مقاومت در سوریه نبود، بی تردید کشور ما نیز همچون عراق، افغانستان و سوریه مورد آماج حمله های وحشیانه داعش قرار می گرفت، این وظیفه ما است تا با کمک های معنوی و مادی خود به قلب های تپنده و کوچک این کودکان امیدی دیگر دهیم، دستانشان را به نرمی بفشاریم و بگویم احسنت به این همه غیرت مردانه  و شیرزنانه یتان.



:: برچسب‌ها: مدافع حرم ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : سه شنبه 3 فروردين 1395
سیدحسن نصرالله امشب با «المیادین» گفتگو می‌کند
دبیرکل حزب الله لبنان روز دوشنبه (۲ فروردین) در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «المیادین» در خصوص موضوعات مختلف صحبت می کند.
 
 به گزارش مهر به نقل از شبکه المنار، سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان امروز دوشنبه (۲ فروردین) با شبکه تلویزیونی «المیادین» گفتگو و به مسائل مختلف خواهد پرداخت.
 
سیدحسن نصرالله در این گفتگوی تلویزیونی به موضوعات متعدد از جمله خروج جزئی نیروهای روسیه از خاک سوریه می پردازد. وی همچنین در خصوص احتمالات جنگ رژیم صهیونیستی علیه لبنان و واکنش مورد انتظار حزب الله به هرگونه تجاوز جدید این رژیم سخن خواهد گفت.
 
سیدحسن نصرالله همچنین به علل هجمه رژیم سعودی علیه حزب لله و رهبران آن و اقدام شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب در تروریستی خواندن حزب الله نیز خواهد پرداخت. انتظار می رود دبیرکل حزب الله لبنان به سوالات متعلق پیرامون دورنمای این رابطه متشنج و فشارها علیه حزب الله پاسخ دهد.
 
این گفتگو به اوضاع داخلی لبنان نیز اهتمام داشته و دبیرکل حزب الله در خصوص موضوع ریاست جمهوری این کشور سخن خواهد گفت. قرار است این گفتگو امشب ساعت بیست و سی به وقت بیروت (۲۳ به وقت تهران) پخش شود.


:: برچسب‌ها: سیدحسن ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : سه شنبه 3 فروردين 1395