در جهانی به سر می بریم که راهنمایی های امنیتی به آسانی قابل درک هستند و بی درنگ می توانند در دسترس همگان قرار گیرند. 30 راهنمایی امنیتی در ادامه مطلب آورده شده است. البته این فهرست بی پایان است. برخی افراد فکر می کنند این توصیه ها بسیار بدیهی به نظر می رسد اما بسیاری از ما همین قواعد ساده را دست کم گرفته و یا فراموش می کنیم.
1- حذف ادوب فلش: داشتن این نرم افزار قابل هک بر روی دسک تاپ شما هیچ ضرورتی ندارد، بنابراین آن را همین الان حذف کنید تا کنترل بیشتری بر روی امنیت سایبری خود داشته باشید.
2- استفاده از کلمات عبور قوی شامل 10 کاراکتر یا بیشتر: رمزهای عبور می توانند از حروف، کلمات و کاراکترهای مختلف ساخته شوند. مطمئن شوید که هیچ کس غیر از خود شما به این رمز عبور دسترسی ندارد.
3- اطلاعات کارت های بانکی و اعتباری خود را در مرورگر وب ذخیره نکنید: درست است که پر کردن اطلاعات کارت های اعتباری وقت گیر است، اما مطمئن باشید پیگیری های مربوط به سوء استفاده از حساب بانکی شما بیشتر وقت و انرژی شما را می گیرد. به ویژه از ذخیره سازی اطلاعات خود در وب سایت های بانکداری و وب سایت های خرید آنلاین مانند آمازون و eBay بپرهیزید.
4- تمام برنامه های کاربردی و اپلیکیشن های مورد استفاده خود را به طور هفتگی به روز رسانی نمایید: زمانی که یک برنامه به روز رسانی می شود، معمولاً به این معنی است که یک اشکال یا نقص امنیتی در آن کشف و برطرف شده است. با به روز رسانی برنامه ها به صورت هفتگی، حملات سایبری می تواند به حداقل ممکن برسد.
5- از یک برنامه مدیریت رمز عبور استفاده نمایید: به خاطر سپردن تمامی رمزهای عبور کاری دشوار است. با نرم افزارهای امن مدیریت رمز عبور، می توان همه رمزهای عبور را با خیال راحت ذخیره نمود و لاگین یا ورود به برنامه به راحتی برای شما میسر می شود. یکی از نمونه های خوب این برنامه ها، نرم افزار امن و رایگان LastPass است.
6- اطمینان حاصل کنید دستگاه های اینترنت اشیاء (IoT) شما به روز رسانی شده اند: اشکالات و آسیب پذیری ها در به روز رسانی ها برطرف خواهند شد. به هیچ وجه از نسخه های قدیمی نرم افزارها استفاده نکنید.
7- اگر شما نمی توانید دستگاه خود را به روز رسانی کنید، برای همیشه با آن خداحافظی کنید. گاهی اوقات قطع روابط با فناوری به منظور حفظ امنیت سایبری فرد لازم است.
8- از پورت های باز با فایروال و VPN محافظت نمایید: لایه های امنیتی اضافی، حفاظت لازم در سراسر شبکه شما را فراهم می آورد تا در برابر حملات تهاجمی ایستادگی کنید.
9- هرگز فایل ضمیمه ارسالی از سوی افراد ناشناس را باز نکنید: هیچ کس نمی داند چه کسی در پشت آن ایمیل کمین کرده است. این فایل در اصل می تواند هیچ چیز خطرناکی نباشد، اما همزمان می تواند به اندازه کافی برای حمله به شبکه شما کافی باشد.
10- بر روی لینک ارسالی از سوی افراد ناشناس کلیک نکنید: لینک ها به راحتی می توانند باعث تغییر مسیر شوند و ممکن است شما را به سمت مقصدی مخرب سوق دهند.
11- در صورتی که یک کالای آنلاین خیلی خوب و خیلی ارزان باشد، به احتمال زیاد یک کلاهبرداری در کمین است: یافتن کالاهای حراجی و ارزان قیمت همیشه هیجان انگیز است اما اگر قیمت خیلی خیلی پایین باشد، باید مشکوک شد و از خیر آن گذشت.
12- اگر مدیر عامل شرکت و یا رئیس شما از طریق یک ایمیل ارسالی، تقاضای انتقال وجه یا کمک مالی کرده است، صحت آن را با سؤال حضوری و یا تماس تلفنی تائید کنید: به طور معمول درخواست انتقال وجه از سوی مدیران امری بعید به نظر می رسد؛ به همین خاطر بهتر است چنین ایمیل هایی را نادیده بگیرید.
13- ایمیل ها هیچ وقت امن نیستند، اطلاعات کارت اعتباری خود را از طریق ایمیل برای کسی نفرستید: سرویس های ایمیل معمولاً دارای معایب عمده ای هستند بنابراین باید حداقل اطلاعات حساس خود را از طریق ایمیل ها ارسال نمایید، زیرا ممکن است این اطلاعات به دست افراد کلاهبردار بیفتد.

14- مراقب فعال کردن محتویات ماکرو در یک داکیومنت MS Word و Excel باشید: آیا واقعاً فعال کردن محتویات ماکرو برای شما ضرورت دارد؟ تا آنجا که می توانید از انجام این کار بپرهیزید و این هشدار را حتماً جدی بگیرید.
15- به قانون BYOD توجه کنید و از رایانه محل کار خود برای باز کردن ایمیل های شخصی استفاده نکنید.
16- وای فای رایگان بدون VPN فاجعه آفرین است: وای فای رایگان ممکن است راحت به نظر برسد، اما قطعاً امن نیست.
17- خدمات ابری خوب که دارای احراز هویت دو عاملی هستند را فعال کنید و از آن استفاده کنید: احراز هویت دو عاملی، هک کردن را سخت می سازد.
18- سایت های تورنت که در آنها برنامه های تلویزیونی یا فیلم های رایگان ارائه می شود را به ویژه در محل کار خود باز نکنید: محتویات وب سایت های تورنت غیر قانونی است و خود این وب سایت ها مجرم به حساب می آیند. استفاده از این محتویات مانند باز کردن یک قوطی از کرم های هک کننده است.
19- مایکروسافت هیچ وقت به شماره تلفن منزل یا محل کار شما زنگ نمی زند: این گونه تماس ها واقعی نیستند و بهتر است هیچ وقت گول این ترفند قدیمی را نخورید و اطلاعات حساس خود را به یک فرد جعلی ندهید.
20- اگر چیزی در حال تغییر پسوند فایل های شما است، رایانه خود را خاموش کنید و از یک متخصص IT کمک بگیرید: اگر شما متوجه چیز غیر معمولی شدید، قبل از اینکه خیلی دیر شود از کارشناسان مربوطه کمک بگیرید.
21- از تصاویر و اسناد خود پشتیبان گیری نمایید: باید همیشه خود را برای بدترین حالت و هر حادثه ای در آینده آماده و مطمئن شوید تمام اطلاعات شما در یک مکان امن ذخیره شده و هر موقع بخواهید می توانید به آنها دسترسی پیدا کنید.
22- در مورد محصولات جدید IT در اینترنت جست و جو نمایید تا از امنیت آنها اطمینان حاصل کنید: بهتر است قبل از خرید یک محصول جدید، قسمت بررسی آن محصول را به خوبی مطالعه کنید و نظرها و تجربه دیگر کاربران را به دقت بخوانید.
23- بانک خود را از سفرهای طولانیتان مطلع سازید. امروزه بانک ها می توانند از مشاهده آخرین تراکنش های مالی شما (رزرو پرواز، رزرو هتل) متوجه شوند در سفر خارجی به سر می برید.
24- اگر در هنگام بازدید از یک وب سایت، از شما خواسته شد چیزی را نصب کنید، از انجام این کار بپرهیزید: چرا باید برای دسترسی به یک وب سایت، فایلی را نصب کرد؟ بنابراین تمام گزینه های دانلود پیش رو را نادیده بگیرید.
25- به محل ورود کارت در دستگاه های خودپرداز دقت کنید: اگر این قسمت مخدوش یا دستکاری شده به نظر می رسد، به هیچ وجه کارت خود را در آن وارد نسازید. در سال 2016، مجرمان اینترنتی سراسر جهان توانستند با استفاده از نرم افزارهای مخرب از راه دور دستگاه های خودپرداز را مورد حمله قرار دهند و به این ترتیب به سرقت بپردازند.
26- در مورد رمزنگاری لپ تاپ خود با یک کارشناس IT مشورت کنید: اگر لپ تاپ شما گم یا دزدیده شده امکان سرقت اطلاعاتتان از بین می رود.
27- به دنبال یک گوشی جدید هستید؟ مطمئن شوید که رمزگذاری شده و از راه دور می توان اطلاعات آن را پاک نمود: در این صورت اگر دستگاه شما گم یا دزدیده شود، این رمزگذاری سوء استفاده از اطلاعات شما را به حداقل ممکن می رساند.
28- اگر در بخش حسابداری و یا حقوق و دستمزد کار می کنید، به هنگام استفاده از شبکه های اجتماعی بسیار هوشیار باشید: بر روی رایانه یا لپ تاپ محل کار خود به هیچ وجه وارد وب سایت های فیس بوک، اینستاگرام، توییتر، لینکداین و حتی گوگل پلاس نشوید. هکرهایی در نقطه ای در کمین شما نشسته اند که حتی فکرش را هم نمی کنید.
29- سازمان های دولتی هیچ وقت از شما تقاضای پول، بیت کوین و یا حواله بانکی نخواهند کرد: اگر شما یک ایمیل برای درخواست این موضوعات دریافت کردید، مطمئن باشید که جعلی است و هیچ ارگان دولتی همچنین تقاضایی از شما نخواهد کرد.
30- حتماً جرائم اینترنتی را به بخش مربوطه در کشورتان گزارش کنید.

منبع: betanews




:: موضوعات مرتبط: علم و فن آوری , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : چهار شنبه 1 دی 1395
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: