میرکاظمی: کاری کنیم فاجعه این چهار سال تکرار نشود

میرکاظمی: کاری کنیم فاجعه این چهار سال تکرار نشود
 
 
با استقبال پر شور دانشجویان و اساتید این دانشگاه از این جلسه، سخنرانی دکتر میرکاظمی به عنوان رئیس کمیته طرح و  برنامه حجت الاسلام رئیسی، به یک نشست علمی در بررسی وضعیت اقتصادی کشور و بیان راهکارهای علمی برای برون رفت از آن بدل گشت. 
 
دکتر میر کاظمی بر اساس مستندات آماری کشور به مقایسه میزان منابع در اختیار دولت و هزینه‌های جاری آن پرداخت و گفت: «در تحلیل واقعی از وضیت اقتصاد باید دید دولت چه منابعی داشته و چگونه هزینه کرده است. منابع در اختیار دولت نهم و دهم مجموعاً 6688 هزار میلیارد تومان در طول 8 سال بود اما در دولت یازدهم، در طول سه سال و نیم معادل 680 هزار میلیارد تومان منابع در اختیار دولت قرار گرفته است. این در حالی است که هزینه های جاری دولت تا پایان سال 91، 89 هزار میلیاد تومان بوده است که در پایان سال 95 به عددی بالغ بر 200 هزار میلیارد تومان می‌رسد. حال سوال این است که این هزینه‌ها در کجا خرج شده؟»
 
دکتر میرکاظمی با اشاره به گزارش رسمی دیوان محاسبات در بحث فروش نفت گفت: «متوسط یک بشکه نفت در دو دولت قبل 79 دلار است و متوسط یک بشکه نفت در این دولت 65 دلار بوده است. پس مظلوم نمایی‌هایی که دولت در این زمینه انجام می‌دهد درست نیست.
 
البته در این دولت میزان صادرات نفت پایین آمده است، اما دو نکته را باید توجه کنیم یکی نرخ تبدیل ارز است که طبق گزارش دیوان محاسبات، متوسط نرخ تبدیل ارز در دولت قبل هزار و پنج تومان بوده، اما در این دولت بالای سه هزار تومان است. به همین دلیل است که علیرغم اینکه حجم صادرات نفت پایین آمده ولی میزان ریالی نفت در بودجه همیشه افزایشی بوده است، یعنی میزان وابستگی ما به نفت کمتر نشده است. در ضمن نکته دیگر این است که صادرات نفت خام کم شده اما صادرات میعانات گازی افزایش یافته است.»
 
میرکاظمی در بیان مشکلات موجود در صنایع تولیدی کشور با اشاره به واحدهای تولیدی تعطیل شده در این دولت گفت: «60 درصد واحدهای  تعطیل شده کمتر از شش سال عمردارند این یعنی نبود شغل پایدار. »
 
او با اشاره به بی انضباطی های مالی دولت به مسئله برداشت‌های غیر مجاز از صندوق ذخیره ارزی و همچنین بدهی سنگین دولت به بانک ها و سازمان‌های دیگر مثل سازمان تأمین اجتماعی اشاره کرد و گفت: «در حل مشکلات اقتصادی هم مدیریت اهمیت دارد هم ساختارها و هم عوامل بیرونی مثل تحریم، پس نباید حل مشکلات را تنها با یک عامل تحلیل کرد.»
 
همچنین در تبین ریشه‌های مسائل اقتصادی کشور با اذعان به این که باید به صورت مبنایی و علمی مسائل اقتصادی را بررسی و حل کنیم گفت:«ما پنج سال کار تخصصی و علمی کرده‌ایم و من حاضر هستم با هرکسی از دولت مناظره کنم تا روی شاخص‌های اقتصادی باهم بحث کنیم. در مسائل اقتصادی ما نیاز به سخنرانی نداریم، شاخص داریم. آمار بیکاری، ضریب جینی و ... همه نشان دهنده وضع موجود است. طبق ضریب جینی فاصله طبقاتی در این دولت افزایش یافته است.»
 
در انتها رئیس کمیته طرح و برنامه حجت الاسلام رئیسی با غیر عادی خواندن وضعیت اقتصادی کشور گفت: «امروز نیاز است که به دور از فضا سازی های جناجی و گروهی دست به دست هم بدهیم و ظرفیت ها را اجماع کنیم تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم و آقای دکتر رئیسی این توان را دارند که فارغ از دعواهای سیاسی، مشکلات را ریشه ای رصد کنند و برای حل آن ا اقدام کنند. ایشان سعه صدر خوبی دارند، قدرت سازماندهی و اجماع و استفاده از حداکثر ظرفیت ها را دارند. ایشان در طول یک سال در آستان قدس ثابت کرده اند که می توانند جناحی برخورد نکنند و رویکردها را به صورت مبنایی تغییر دهند.»


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : چهار شنبه 6 ارديبهشت 1396
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: