برد- برد یعنی باج دادن به آمریکا

برد- برد یعنی باج دادن به آمریکا

 

اين روزها پیش از هميشه هواپيماهاي حامل مسئولان كشورهاي جهان در فرودگاه تهران به زمين مي‌نشيند و اين ‌ميهمانان منحصر به همسايگان آسيايي هم نيستند، بلكه عمدتا از قاره ديگري كه اروپا نام دارد به ايران سفر مي‌كنند. دیروز نخست وزير ايتاليا و روز ديگر مقامي از كشور سوئد هستند كه ‌ميهمان مقامات كشورمان مي‌شوند اما چه شد كه مسير خلوت اروپا به تهران اكنون اين حجم ترافيك هوايي را دارد؟ پاسخ به اين سوال ساده است و در دو كلمه خلاصه مي‌شود: «توافق هسته‌اي». توافقي كه سياست‌هاي دولت قبل براي حصول آن پاسخي نداشت و تدبير ظريف و روحاني بود كه اين نتيجه را به ملت هديه داد. در چنين شرايطي برخي نتوانستند اين حجم از موفقيت دولت يازدهم را تحمل كنند بنابراين به اظهارات انتقادي پرداختند. يك استاد و شاگرد به نام‌های آيت‌ا... مصباح‌يزدي و سعيد جليلي هم از منتقدان عملكرد هسته‌اي دولت شدند چنانكه ديروز مصباح‌يزدي گفت: ‌«در داخل كشور خداي ناكرده مسئوليني باشند كه باور كرده باشند چاره‌اي جز كنار آمدن با آمريكا يا به عبارت بهتر باج دادن به آمريكا وجود ندارد، در واقع از دو حال خارج نيستند؛ يا فكرشان تحت تاثير القائات دشمن قرار گرفته است، يا از تهديدات دشمنان (اعم از تحريم يا حمله نظامي) هراس دارند؛ از اين رو توجيه مي‌كنند و مي‌گويند بايد تعامل برد - برد داشته باشيم؛ البته از ابتدا نيز مي‌گويند كه توقع بيجا نبايد داشت، چرا كه معامله
برد‌- برد بوده و آنها نيز بايد برد داشته باشند! آنها معتقدند كه چهل سال دشمني كرده‌ايم، چه فايده‌اي داشته است؟ مگر قدرت آنها را نمي‌بينيد كه به راحتي نفت ۱۱۰ دلار را به ۳۰ دلار مي‌رسانند؟ لذا چاره‌اي جز تسليم و سازش نداريم؛ و اگر چهل سال است احساسي برخورد كرده و دشمني كرده‌ايم، اشتباه بوده است! در واقع اصل مطلب همين است، اما اسم آن را معامله برد - برد گذاشته‌اند. مصباح ادامه داد: البته چنين نيست كه اين افراد سوء‌نيت داشته باشند يا خداي ناكرده عامل دشمن باشند و چه بسا واقعا خيرخواه كشور هم هستند، اما فكر يا انگيزه‌شان تحت تاثير تبليغات و سخنان دشمنان قرار گرفته است. عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با بيان اينكه كوتاه آمدن در برابر دشمن، گاه به خاطر ترس از تهاجم و تحريم دشمن است كه انگيزه افراد را براي مقاومت تحت تاثير قرار مي‌دهد؛ اظهار داشت: لذا گاهي اين ترس در سخنان برخي نيز كاملا مشخص است و مثلا مي‌گويند اگر اين برجام و مذاكرات نبود، امروز جنگ شده بود! وي ادامه داد: رهبري بارها گفته‌اند كه به نتيجه مذاكرات خوشبين نيستم، و امروز هم عملا مي‌بينيم كه هر چند در مذاكرات از خطوط قرمز هم عبور شده تا به نتيجه برسد، اما هيچ فايده‌اي نداشته است، و اگر رهبري اصلا به روي آنها هم نمي‌آورد، از بزرگواري ايشان است. مسئولان نيز مي‌دانستند كه رهبري موافق چنين شيوه مذاكرات نيست، اما گمان مي‌كردند كه ايشان اشتباه مي‌كنند و در جريان كامل روابط بين‌الملل نيستند!»

شاگرد از استاد پيشي گرفت

 البته شاگرد به تاسي از علامه زودتر از او باب انتقاد را گشود و او كه روزي كرسي رياست‌جمهوري را لايق خود مي‌دانست در پاسخ به اين پرسش يكي از دانشجويان كه اگر در رياست‌جمهوري انتخاب مي‌شديد پاي توافقي كه اين دولت در برجام امضا كرد را امضا مي‌كرديد، گفت: خير، برجام را امضا نمي‌كردم چراكه انديشه بنده متفاوت از كساني است كه اين توافق را امضا كرده‌اند. سعيد جليلي گفت: آمريكا به صراحت اعلام كرده كه تحريم‌هاي اوليه به هيچ‌عنوان برداشته نمي‌شود. وي ادامه داد: در بندهاي ۳۶ و ۳۷ برجام سازوكاري تعريف شده كه اگر يكي از دو طرف اعتراضي داشته باشد بايد درباره اين موضوع در مدت ۶۰ روز در شوراي امنيت تصميم‌گيري شود كه آيا تحريم‌هايي كه در گذشته وضع شده ادامه پيدا كند يا نكند و جالب اينجاست كه اگر خودمان هم اعتراض كنيم كه چرا طرف مقابل تعهداتش را انجام نداده باز هم تحريم‌ها عليه ما باز خواهد گشت! اين عين متن برجام است. وی با اشاره به اينكه كسي با گفت‌وگو مخالف نيست، ادامه داد: ملتي كه منطق دارد از گفت‌وگو نمي‌ترسد، اما مهم اين است چگونه گفت‌وگو شود كه از حق خود دفاع كنيم.





:: موضوعات مرتبط: اخبار و سیاست , ,
:: برچسب‌ها: برد ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : چهار شنبه 25 فروردين 1395
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: