سَندِرز، در مدار پیروزی

سَندِرز، در مدار پیروزی

 

سَندِرز، در مدار پیروزی
رقابت‌های مقدماتی و درون‌حزبی انتخابات آمریکا در دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، روز سه شنبه، پنجم آوریل در ایالت ویسکانسین ادامه یافت. نتایج حاصل از رقابت نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا در این ایالت، گویای آن است که برنی سَندِرز و تد کروز بار دیگر موفق به شکست رقبای پیشتاز و قدرتمند خود، یعنی هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ شدند؛ نتایجی که در ادامه می‌تواند بر جذابیت و حساسیت این رقابت‌ها تأثیرگذار باشد. بر اساس گزارش‌های منتشره، نتایج کلی برآمده از این انتخابات، حاکی از آن است که در میان نامزدهای دموکرات، برنی سَندِرز در ایالت ویسکانسین ۵۵.۴ درصد آرا و تد کروز نیز در میان نامزدهای جمهوری خواه در همین ایالت ۵۰.۸ درصد آرا را به دست آوردند.

نتایج حاصل شده در این ایالت در حالی رقم خورد که در مجموع انتخابات‌های درون حزبی که تاکنون برگزار شده است، هیلاری کلینتون در حزب دموکرات همچنان فاصله نسبتاً زیادی با پیروز این ایالت، یعنی برنی سَندِرز دارد و در نتیجه، کار سَندِرز برای تغییر وضعیت بسیار سخت است. با این وجود، پیروزی سَندِرز در سه ایالت از چهار ایالتی که اخیراً در آن‌ها برای دموکرات‌ها انتخابات برگزار شده، امیدها را برای وی باز هم بیشتر از قبل کرده است. در سمت مقابل و در میان جمهوری خواهان نیز چنین حالتی حکمفرماست؛ به این معنا که تد کروز در حالی در ایالت ویسکانسین اکثریت آرا را به خود اختصاص داد که در مجموع انتخابات‌های درون حزبی که تاکنون برگزار شده، دونالد ترامپ همچنان فاصله زیادی با تدکروز دارد و تغییر وضعیت برای تدکروز به اما و اگرهای فراوانی گره خورده است.

از حاشیه‌های مهم پیش از برگزاری انتخابات درون حزبی در ایالت ویسکانسین می‌توان به سخنان صریح و مستقیم باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در رابطه با دونالد ترامپ اشاره کرد. اوباما روز شنبه دوم آوریل در کنفرانس بین‌المللی امنیت هسته‌ای در واشنگتن گفت: «دونالد ترامپ نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به سیاست خارجی و امور بین الملل ناآشناست و دنیا از دونالد ترامپ درخواست دارد خویشتنداری و متانت راحفظ کند». در میان رقابت‌های نامزدهای حزب دموکرات نیز برنی سَندِرز ، نامزد پیروز ایالت ویسکانسین در جریان رقابت‌های انتخاباتی این ایالت و در جمع خبرنگاران و هواداران خود، رمز موفقیت و پیروزی‌های اخیر خود را این گونه توصیف کرد که «دلیل این موفقیت‌ها این است که ما در جریان مبارزات و سخنرانی‌ها جز حقیقت صحبت دیگری نمی‌کنیم».

نامزد پیروز حزب جمهوری خواه یعنی تد کروز نیز پس از اعلام نتایج ایالت ویسکانسین، انتخابات پنجم آوریل را نقطه عطفی در رقابت‌های انتخاباتی خود اعلام و ابراز امیدواری کرد، این نتیجه در ادامه نیز تکرار شود. او در سخنانی خطاب به هوادارانش گفت: «از همه می‌خواهم در ادامه به ما بپیوندند؛ از همه کسانی که آمریکا را آزاد و مستقل می‌خواهند و نسبت به آینده آمریکا نگران هستند». هیلاری کلینتون نیز که از شکست‌های اخیر خود به نظر ناراحت است، در جریان شکست دیشب خود خطاب به هواداران گفت: «اگر شما از هواداران واقعی ما هستید، الان نیاز است با ما بمانید و به ما کمک کنید تا به سمت پیروزی نهایی حرکت کنیم».

جزئیات نتایج انتخابات روز سه شنبه نشان از آن دارد که در ایالت ویسکانسین و در میان نامزدهای حزب دموکرات، برنی سَندِرز ۵۵.۹ و هیلاری کلینتون ۴۳.۸ درصد آرا را کسب کرده‌اند. از سوی دیگر در میان نامزدهای حزب جمهوری خواه نیز در همین ایالت تد کروز ۵۰.۴ درصد، دونالد ترامپ ۳۲.۲ و جان کاسیچ ۱۴.۴ درصد آرا را از آن خود کردند. در میان جمهوری‌خواهان، ترامپ تاکنون با کسب ۷۴۳ نامزد هیئت‌های نمایندگی (دلیگیت) از ۱۲۳۷ هیئت نمایندگی لازم، در صدر قرار دارد و پس از وی، کروز با ۵۱۷ و کاسیچ با ۱۴۳ نامزد هیئت نمایندگی قرار دارند. در سمت دموکرات‌ها نیز کلینتون تاکنون ۱۷۴۸ دلیگیت از مجموع ۱۳۸۳ عدد مورد نیاز را کسب کرده و کروز ۱۰۵۸ دلیگیت را در اختیار دارد.

گفتنی است در تحلیل روندهای حاکم بر رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری، نشریه «نیویورکر» چند روز پیش در گزارشی اعلام کرد فعالیت‌های انتخاباتی دونالد ترامپ و برنی سندرز، آرای خاموش آمریکا را برای شرکت در انتخابات آتی ریاست جمهوری بیدار کرده‌ است. در دو دوره قبلی انتخابات ریاست جمهوری امریکا حدود ۴۵ درصد از افراد حائز شرایط رأی دادن در انتخابات شرکت نکردند. بر اساس این گزارش، ترامپ از حزب جمهوری‌خواه و سَندِرز از حزب دموکرات، دو نامزدی هستند که در مبارزات انتخاباتی خود از الگویی پیروی کرده‌اند که موجب حضور آرای خاموش در صحنۀ انتخابات امریکا خواهد شد. این نشریه البته تأکید می‌کند پنجاه و هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یکی از غیرقابل پیش‌بینی‌ترین انتخابات در ایالات متحده خواهد بود. در این گزارش با استناد به نتایج یک پژوهش که مرکز تحقیقات امریکایی «پیو» در سال ۲۰۱۴ در مورد تفاوت‌های میان رأی دهندگان و آرای خاموش انجام داده، آمده است آرای خاموش متعلق به افراد جوان، با تحصیلات کمتر و درآمد پایین‌تر است. همچنین به نسبت رأی‌دهندگان، تعداد کاتولیک‌مذهب‌ها و رنگین‌پوستان در میان آرای خاموش بیشتر است.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد اگر به دنبال آرای خاموش راست‌گراها باشید، مبارزات انتخاباتی خود را همچون ترامپ دنبال خواهید کرد و اگر هدف شما جذب آرای خاموش چپ‌گرایان باشد، ستادی همچون سَندِرز خواهید داشت. سَندِرز و ترامپ اگرچه در مسائل اجتماعی دیدگاهی نسبتاً مشابه با احزاب خود در پیش گرفته‌اند، اما در مسائل اقتصادی دیدگاهی متفاوت از حزب خود دارند و همچنین وعده داده‌اند که در درگیری‌های بین‌المللی سختگیرتر باشند.ستاد انتخاباتی این دو به جای هدف قرار دادن قشر کوچکی از مردم، با برگزاری تظاهرات، ایراد سخنرانی‌های پیروزمندانه و استفاده از تبلیغات تلویزیونی، قشر وسیعی از مردم را مخاطب قرار داده‌اند. در ادامۀ این گزارش به شباهت میان حامیان سندرز و ترامپ اشاره شده است. این دو گروه در مورد بیگانه‌ستیزی، نژادپرستی و ملی‌گرایی دیدگاه‌های بسیار متفاوتی دارند، اما در باقی مسائل، اختلاف میان آن‌ها بسیار اندک است.




:: موضوعات مرتبط: اخبار و سیاست , ,
:: برچسب‌ها: نامزد ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : جمعه 20 فروردين 1395
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: