روزنامه البنا در تحلیلی پیرامون آخرین وضعیت جنگ سوریه نوشت: با اینکه این نخستین بار نیست که روسیه و هم پیمانان آن در داخل سوریه وارد یک عملیات نظامی می شوند، تحرکات آنها در غوطه شرقی سوریه عملیاتی استثنایی خوانده شده است و علت آن، ثقل نظامی این ناحیه و نزدیکی آن به دمشق، پایتخت سوریه است.

یک منبع سیاسی در گفتگو با البناء بر این مساله تاکید کرد که تصمیم نظام سوریه برای ورود به نبرد غوطه و پاکسازی آن قطعی و غیر قابل تغییر است؛ بویژه آنکه هم پیمانان اسد با درک اهمیت این منطقه، حمایت کامل خود را از این عملیات اعلام کرده و زمان حاضر را بهترین زمان ممکن برای پایان دادن به نبردی می دانند که مدتهاست در نزدیکی پایتخت سوریه در جریان است.

به گفته این منبع، حساسیت عملیات غوطه و خسارتهایی که برای مسلحان بدنبال خواهد داشت، به منزله دلالتی سیاسی بر شکست نقشه بزرگ اسرائیل و آمریکا در سوریه، پیش از هر چیز است؛ از این رو، پس از آغاز این عملیات شاهد تحرکات سریع و چشم گیر دولتهای غربی و عربی، تحت عناوین حمایت از حقوق بشر بودیم.

از لحاظ نظامی، می توانیم بین عملیات عفرین و گشایش جبهه غوطه شرقی به صورت مستقیم، رابطه همنوایی قائل شویم؛ همچنانکه صحبتهای سخنگوی وزارت خارجه ترکیه نیز دال بر این مطلب است:«قطعنامه سازمان ملل در مورد اتش بس سوریه تاثیری بر حمله ترکیه به عفرین نخواهد داشت؛ اما در واقع سوالات زیادی را در مورد نیتهای ترکیه در جریان این نبردها بر می انگیزد».

نبرد غوطه شرقی شاخصی است برای نشان دادن جدیت اردوغان در مشخص کردن سرنوشت تروریستهای مسلح بویژه جبهه النصره، در راستای تکامل هماهنگی ها با روسیه و تضمین امنیت ترکیه در شمال سوریه و تاکید بر نگرانی های آنکارا در مقابل شرایط نگران کننده ای که با حمایت واشنگتن از کردها در آن منطقه ایجاد شده است.

جدا کردن نبردهای عفرین از نبردهای غوطه شرقی ممکن نیست و دو پایتخت مسکو و واشنگتن می دانند که در این نواحی چیزی به عقب بازنخواهد گشت و اعلام اتش بس به معنای توقف درگیریها نیست.

یک منبع امنیتی در گفتگو با البناء از عدم توقف حملات دولت سوریه از صبح دیروز، با وجود اعلام آتش بس، خبر داده و همین نکته دلیلی است بر اینکه هر نوع آتش بسی توسط تروریستها اجرایی نخواهد شد و در مقابل نظام سوریه نیز دست از عملیات نمی کشد. قطعنامه سازمان ملل در این باره تنها برای ازمودن میزان احتمال برقراری آرامش و دوام آن بوده است.

با بازگشت به محاسبات سیاسی و نظامی در می یابیم که برای ایجاد توازن نیروهای حاضر از عفرین تا امتداد غوطه شرقی، بیش از هر دولتی، بر ترکیه تکیه می شود و به نظر می رسد که دولت سوریه با هوشیاری تمام از امکان معامله با آنکارا در مورد پرونده غوطه استفاده کرده است؛ بخصوص در صورتی که درگیریها بین گروههای افراطی که وابستگی قدیمی به اخوان المسلمین دارند، ادامه داشته باشد؛ ترکیه بیش از دیگر طرفها ناچار است به دقت مصلحت خود در حمایت از امنیتش در شمال سوریه یا اطراف دمشق را بررسی کند و قطعا امنیت حیاتی و ملّی این کشور و حمایت از مرزهایش با سوریه، اولویت آن است؛ پس از آنکه طرح توسعه طلبانه اش در تمام خاک سوریه با شکست مواجه شد.

تسلیم فرماندهان جبهه النصره و توقف حمایت از گروههای تروریستی توسط عربستان سعودی، مهمترین و بیشترین تاثیر را در حدوث نتیجه سریع دارد؛ همانطور که در بسیاری از میدانهای نبرد با تروریستها چنین شده و پیشروی و پیروزی های پی در پی نظام اسد را به دنبال داشت.

در ادامه، برای روشن شدن اوضاع همگی چشم به اقدامات آنکارا پیش از برگزاری نشست سه گانه بین روحانی پوتین و اردوغان، دوخته اند.

در این میان،پوتین با وجود اتهاماتی که از سوی جامعه بین الملل متوجه روسیه و نقش آن در سوریه است، با اسودگی خاطر تماسهایی تلفنی با مکرون و مرکل داشته و هر سه بر اهمیت همکاری با یکدیگر برای اجرای آتش بس در سوریه تاکید کرده اند؛ بویژه آنکه اسناد به دست آمده نشان می دهد فرانسه نقش مستقیمی در کمک رسانی در سطوح نظامی و اطلاعاتی به نفع نیروهای مسلح در سوریه داشته است، علاوه بر تلاشهای اسرائیل در این زمینه، که دولت سوریه می داند بیشترین توجه را به حوادث غوطه شرقی دارد؛ منطقه ای که بزرگترین و چه بسا آخرین میدان اثرگذار در بحران سوریه، از جهت تحکیم قدرت دولت سوریه و کارشکنی در نقشه های اسرائیلی در حمایت از ترویست هاست.

منبع :گروه جهان الف