در این بین بسیاری از مردم شب تا صبح را در اتوبان های تهران- کرج و تهران- قم سپری کردند و به اموال و خودروهای مردم خسارات بسیاری وارد شد.

مشکل جدی دیگری که در این دو روز وجود داشت تعطیلی دو فرودگاه اصلی کشور بود. البته اگر این چند روز اخبار رسانه ها را پیگیری کردید حتماً متوجه شدید که چنین وضعیتی نیز در اتوبوسرانی های درون شهر تهران و سیستم حمل و نقل ریلی وجود داشت. به گونه ای که دیروز اعلام شد قطار مشهد تهران بعد از گذشت حدود 24 ساعت به تهران رسیده است.

اما بیان شرایط دو فرودگاه مهم کشور در تهران و سرگردانی مردم در این دو روز نیز حکایت تلخی است. در واقع با آغاز بارش شدید برف و کولاک و کاهش دید افقی، پروازهای فرودگاه‌های مهرآباد و امام خمینی (ره) کنسل شد و نشست و برخاستی در این فرودگاه‌ها انجام نشد تا اینکه اعلام شد از صبح دیروز پروازها برای فرودگاه مهرآباد و از ظهر برای فرودگام امام خمینی برقرار شد. البته تا ساعت حدوداً 21 دیشب تنها هفت پرواز در فرودگاه امام به زمین نشست و هیچ پرواز خروجی از این فرودگاه بلند نشد.

اینکه آیا امکان پذیر بود شرایط به گونه ای مدیریت می شد و یا برف روبی به طریقه بهتری صورت می گرفت تا حداقل کل پروازها برای چندین ساعت کنسل نشود موضوع این نوشته نیست.

اگر چه صادق زیباکلام دیروز در یادداشتی در یکی از روزنامه ها خطاب به شهردار تهران از درباره وضعیت فرودگاه های کشور نوشته بود: « نیازی نیست که آقای نجفی به خودشان زحمت دهند و ببینند که فرودگاه هیترو لندن چگونه به‌ خاطر برف یا مه هیچ وقت بسته نمی‌شود؛ ایشان می‌تواند راه کوتاه‌تری رفته و به فرودگاه استانبول بروند و ببینند که چه می‌شود که حتی بارش برف سنگین نیز موجب بسته شدن فرودگاه استانبول نمی‌شود».

اما من به عنوان یکی از مخاطبان الف قصدم از نوشتن این مطلب این بوده که چرا علی رغم اطلاع رسانی های متعددی که صورت گرفته بود مسافران فرودگاه امام خمینی(ره) حتماً قبل از عزیمت به فرودگاه با شماره‌ تلفن‌های 096330 و 51001 تماس بگیرند به هیچ وجهی نمی شد با این شماره ها تماس گرفت و تلفن اطلاعات پرواز اصلا در این باره جوابگو نبودند.

 

همچنین سایت فرودگاه امام خمینی نیز بسیار بسیار کند بالا می آمد و حدود یک ربع طول می کشید تا تابلوی ورودی و خروجی پروازها در سایت دیده شود.

به همین دلیل بود که مسافران بسیاری در فرودگاه امام سرگردان و آواره شده بودند و اطلاعی از این که پرواز آنها چه ساعتی انجام خواهد شد نداشتند. همچنین شرکت های هواپیمایی در این باره جوابگوی مردم نبودند.

بدون شک این لحظات و ساعت این دو سه روز برای کسانی که قصد خروج و یا ورود به ایران را داشتند عذاب آور بوده و مشقات و سرگردانی هایی را متحمل شدند.

موضوع دیگر این است که آیا چنین اطلاع رسانی برای فرودگاهی که عنوان بین المللی را یدک می کشد زیبنده است؟ وآیا توریست هایی که به ایران می آیند وقتی با چنین وضعیتی مواجه می شوند چه تصوری از ایران خواهند داشت و چه پیامی را به دیگرانی که قصد سفر به ایران را دارند خواهند داد.نکته دیگر و قابل توجه اینکه در عصر فناوری و وجود ماهواره های متعدد هواشناسی که پیش بینی های دقیقی ارایه می دهند دیگر غافلگیری بهانه توجیه کننده ای نیست!!!

ثانیا در چنین مواقعی به نظر می رسد مسوولین باید برای رفاه حال حاضرین در فرودگاه امکانات رفاهی،پذیرایی در حد لازم و برای مسافرین پروزهای کنسل شده امکانات برگشت به شهر را فراهم آورند که در عمل چنین اقدامی را شاهد نبودیم.

منبع :جامعه خبری تحلیلی الف