حسن روحانی در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری همانند دوره قبل قول داد در پایان 100 روز از عملکرد دولت دوازدهم گزارشی ارائه دهد؛ اکنون با گذشت چهارمین ماه از عمر دولت دوازده قرار است امشب (سه‌شنبه) بعد از بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما در گفتگوی زنده تلویزیونی به مردم در خصوصی اقدامات و عملکرد دولت سخن بگوید. بر اساس این گزارش اقتصاد به‌ویژه اشتغال، دیپلماسی، فرهنگ، جامعه و مسائل مهم روز از محورهای این گفتگو است.

در حوزه داخلی،  موضوعات اقتصادی و معیشت مردم امروز مهم‌ترین مسئله است و بخش اعظمی از وعده‌های دکتر روحانی در ایام تبلیغات انتخابات در دولت قبل و این دولت بر حول محور اقتصاد بود؛ وعده‌هایی از جنس حل مشکل بیكاری، ایجاد رونق اقتصادی (همچنان رکود بر اقتصاد ایران حاکم است)، بهبود وضعیت معیشت و مسكن، بهبود فضای كسب‌وكار (بر اساس اعلام بانک جهانی رتبه ایران 4 پله سقوط كرد)، مبارزه با فساد اقتصادی، افزایش ارزش پول ملی و... بود، اما نتایج ملموسی در بهتر شدن وضع مردم و به‌ویژه اوضاع اقتصادی حاصل نشد.

امروز با توجه به آمارهای مثبت شاخص‌های اقتصادی، نتایج ملموسی در بهتر شدن وضع مردم و به‌ویژه اوضاع اقتصادی آنان حاصل نشده و آثار اعلام آمارهای مثبت در وضعیت معیشت مردم به‌ویژه طبقات آسیب‌پذیر و حقوق‌بگیر ظاهرنشده است.

مشکل مسكن و بیكاری از مهم‌ترین چالش‌های اقتصادی و اجتماعی کشور است؛ که در بخش مسکن، طرح مسكن اجتماعی به‌عنوان وعده‌های دولت روحانی بود اما همچنان، در هاله‌ای از ابهام است، درحالی‌که بخش مسکن به‌عنوان یکی از بخش‌های مهم در اقتصاد ایران همچنان در رکود است و از سوی دیگر  اجاره‌بهای واحدهای مسكونی افزایش‌یافته و در حال رشد است که گفته می‌شود 60 الی 70 درصد حقوق و درآمد مستأجران به خود اختصاص می‌دهد.

 در مورد حل مشکل بیکاری وعده‌هایی ازجمله سامانه کارورزی داده شد که متأسفانه هرچند اجرایی شد اما نتوانست مشکل بیکاری فارغ‌التحصیلان را حل کند، درحالی‌که سالانه حدود 600 هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی به جمعیت جویای كار كشور اضافه می‌شود و عملاً دولت را با چالش جدی مواجه کرده است و  باید سالانه بیش از یک میلیون شغل ایجاد شود.

در مورد دیپلماسی خارجی، حسن روحانی در دولت یازدهم تمام تلاش خود را صرف مذاکرات هسته‌ای کرد که حاصل آن برنامه جامع اقدام مشترک یعنی همان برجام شد، ایران تمامی تعهدات خود را براساس این توافق انجام داد و حتی سازمان بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به برجام را تایید کرد و دولت روحانی، امید زیادی به آن بسته بود تا بتواند با جذب منابع خارجی، رونق اقتصادی را ایجاد کند؛  اما با کارشکنی‌های امریکا مواجه شد و امیدهایی که در مورد برجام ایجادشده بود، امروز در حال تبدیل‌شدن به ناامیدی است. آمریکا نه تنها تعهدات خود را انجام نداد؛ حتی ایران را متهم به نقض برجام کرد و ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال این است که اعتماد جهانی را نسبت به عملکرد ایران در برجام تضعیف کند.

اما آنچه در این گفتگوی تلوزیونی با مردم اهمیت دارد، آن است که این گزارش صد روزه از دولت دوازدهم برآمده از دولتی است که حسن روحانی ۴ سال در دولت یازدهم سکاندار آن بوده است و دیگر نمی توان مشکلات احتمالی و برنیامدن دولت از عهده آن را منجر به دولت های گذشته نماید.

نظر شما چیست؟ به نظر شما رئیس جمهور دولت دوازدهم از چه موضوعاتی سخن خواهد گفت؟