حسن روحانی در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری همانند دوره قبل قول داد در پایان 100 روز از عملکرد دولت دوازدهم، در خصوص شعارها، اقدامات، اهداف و برنامه به مردم گزارش دهد، اکنون دولت دوازدهم در چهارمین ماه از عمر خود به سر می‌برد و موعد گزارش دهی از عملکرد ۱۰۰ روزه آن فرارسیده است؛ گویا در چند روز آینده قرار است رو در روی مردم از تلویزیون سخن بگوید.

دوره 100 روزه براي ارزيابي عملكرد يك دولت كافي نيست، اما ازآنجاکه اين دولت استمرار دولت قبل است مي‌توان مجموع عملكرد دولت در سال‌هاي اخير و تغييرات آن در دوره 100 روزه اخير را بررسي كرد. موضوعات اقتصادی و معیشت مردم امروز مهم‌ترین مسئله است و بخش اعظمی از وعده‌های دکتر روحانی در دولت قبل و این دولت بر حول محور اقتصاد بوده و است.

وعده‌هایی از جنس حل مشکل بيكاري، حل ركود اقتصادی، بهبود وضعيت معيشت و مسكن، بهبود فضاي كسب‌وكار، افزایش ارزش پول ملی و... وجود دارد و دولت در این راستا تلاش کرده است، اما نتايج ملموسي در بهتر شدن وضع مردم و به‌ويژه اوضاع اقتصادي حاصل نشده است.

قرار بود آن‌قدر رونق ایجاد شود که ...

سید ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در مورد گزارش 100 روزه رئیس‌جمهور که قرار است در چند روز آینده به مردم ارائه شود، گفت: دکتر روحانی در دوره قبل وعده‌هایی به ملت شریف ایران داد، ازجمله اینکه آن‌قدر رونق ایجاد می‌شود که مردم نه‌تنها مردم نیازی به یارانه نقدی نداشته باشند، حتی به دولت هم کمک کنند.

وی افزود: متأسفانه علیرغم وعده‌هایی که داده شد، شاهد این بودیم که حتی تعداد یارانه بگیران اضافه‌تر شد، اما کمتر نشد و هر سفره مردم کوچک‌تر می‌شود و حتی رکود اقتصادی هرروز به‌نوعی کمرشکن‌تر و فراگیرتر شده است.

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه حقیقتاً آن وعده‌هایی که آن زمان (دوران تبلیغات ریاست جمهوری یازدهم) داده شد، عملیاتی نشد، گفت: در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری این دوره هم در مناظره‌ای که بین کاندیداها برگزار شد وعده‌هایی می‌دادند و به نظرات و برنامه نامزد رقیب ایراد می‌گرفتند، مثلاً آقایان قالیباف و رئیسی عنوان کردند می‌توان در سال یک‌میلیون شغل ایجاد و در مدت چهار سال مشکل بیکاری حل کرد.

موسوی لارگانی تصریح کرد: آقای روحانی آن زمان گفتند تصورش هم غیرممکن است، اما شاهد آن هستیم که این روزها سخن از ایجاد 800 هزار و حتی یک‌میلیون و پانصد شغل را می‌شود، اما این آمار باید اثر خود را نشان دهد؛ اگر واقعاً یک‌میلیون و پانصد هزار و یا 800 هزار شغل ایجادشده، باید مشخص شود در کجا بوده است.

مشکلات اقتصادی مردم برطرف نشد

وی با تأکید بر اینکه در صدروزه از عمر دولت دوازدهم، نه‌تنها شاهد برطرف شدن مشکلات اقتصادی مردم نبودیم، گفت: حتی در بحث نوسانات نرخ ارز شاهد افزایش قیمت آن بودیم و اینکه هرروز ارزش پول ملی ما کاهش پیدا می‌کند؛ یا اینکه مشکلاتی که برای مؤسسات مالی و اعتباری پیش‌آمده بیانگر این است که مشکلات اقتصادی برطرف نشده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: امیدواریم آقای روحانی اگر گزارشی به مردم می‌دهد، همراه با مستندات باشد و گزارش برای مردم شفاف‌سازی شود که مثلاً به این دلیل بوده است؛ اگر سخن از ایجاد 800 هزار شغل می‌شود، بگویند در کدام استان و صنعت ایجادشده و در کدام بخش اقتصادی این میزان اشتغال را ایجاد کرده است.

موسوی لارگانی تصریح کرد: در زمان دولت دهم وقتی اعلام شد اشتغال ایجادشده، دولت گفت در مسکن مهر این تعداد افراد مشغول به کار شدند که عده‌ای ایراد گرفتند که این موضوع اشتغال نیست، زیرا مسکن مهر یک پروژه سه یا شش‌ماهه است و نیرو اشتغال پایدار ندارد؛ اما بالاخره این اشتغالی دولت فعلی آمار داده است، باید مستندات آن برای مردم مشخص شود.

این نماینده مردم در خانه ملت با اشاره به کاهش رشد نرخ تورم تأکید کرد: تورم تک‌رقمی شده و بارها آن را بیان کردند و همه هم می‌پذیرفتند، اما این موضوع در ارتباط با 350 قلم کالا است که میانگین آن‌ها گرفته و اعلام می‌شود.

تورم کاهش پیداکرده، اما فقیر نمی‌تواند بپذیرد

وی با اشاره به اینکه قرار است از اول تا نیمه آذرماه قیمت نان 15 تا 30 درصد افزایش پیدا کند، بیان کرد: به فقیر هرچه بگوییم تورم کاهش پیداکرده نمی‌تواند بپذیرد؛ افرادی که با یارانه زندگی می‌کنند و یا افرادی که مستمری‌بگیر نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی هستند، نمی‌توانند به 350 قلم فکر کنند، لذا برای آن‌ها ملموس نیست که بگوییم تورم کاهش پیداکرده است.

موسوی لارگانی در مورد پیشنهاد به دولت دوازدهم برای حل مشکلات اقتصادی، گفت: به نظرم، دولت اگر می‌خواهد موفق باشد و به وعده‌هایی که به مردم داده، جامه عمل بپوشاند تنها مسیری که دارد، این است که به نصایح مقام معظم رهبری و شعار سال‌های آینده و امسال توجه ویژه داشته باشد.

همه سخن گفتن را بلدیم

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: دولت باید هدفش عمل کردن باشد نه سخن گفتن؛ زیرا همه ما در شعار دادن، سخن گفتن و برگزاری جلسات و نوشتن کتاب و بروشور و... تبحر داریم یا اینکه گزارش می‌دهیم که اگر زمینی به فردی واگذار شد، بگوییم در راستای اقتصاد مقاومتی است، باید اقدام کرد تا مشکلات حل شود.

به گفته وی، بر اساس گفته‌های رهبری، اقتصادی مقاومتی یعنی به داشته‌های خودمان تکیه کنیم و دولت یک مصرف‌کننده بزرگ است که باید اصلاً برای استفاده از تولیدات خارجی و وارداتی را حرام کند.

موسوی لارگانی ادامه داد: البته مجلس، قوه قضاییه و مردم هم باید در مورد اقتصادی مقاومتی و استفاده از کالاهای تولید داخل دقت کنند، زیرا اگر می‌خواهند رونق اقتصادی ایجاد شود، باید به دنبال استفاده از کالاهای تولیدات داخلی باشند.

 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: دولت دوازدهم اگر می‌خواهد بعد از چهار سال یک عملکرد خوبی داشت باشد، باید به فرمایشات مقام معظم رهبری، به‌ویژه شعار امسال که اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است، توجه ویژه کند.

وی با بیان اینکه اگر شعارهای سال سرلوحه برنامه‌های دولت قرار دهیم، به شکوفایی اقتصادی خواهم رسید، گفت: کشور ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم نابود شد و چیزی نداشت، اما شعاری که داشتند و گفتند کار، کار، کار. ما هم باید بتوانیم اقتصاد مقاومی اجرایی کرده تا دیگر تهدید، تحریم و فشار بر ما تأثیر نداشته باشد.

اقتصاد مقاومتی اولویت دولت نیست!/ افزایش 45 درصدی واردات منسوجات

موسوی لارگانی در مورد این سؤال که عملکرد دولت را با توجه به گذشته 8 ماه از سال چگونه ارزیابی می‌کنید، پاسخ داد: اگر بگویم هیچ اقدامی انجام نداده است، بی‌انصافی کردیم، اما جدیتی که باید در رابطه با شعار سال باشد را شاهد نبودیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه حجم واردات کالا در سال 96 نسبت به 95 افزایش و حجم صادرات کاهش پیداکرده است، گفت: فقط یک‌قلم کالا بر اساس آمار رسمی گمرک واردات منسوجات است، درحالی‌که این مورد قدمت 7 هزارساله داریم، اما در شش نخست اول امسال نسبت همین مدت در سال گذشته، واردات منسوجات 45 درصد افزایش یافت و این تکان‌دهنده است و سخن از رونق تولید و اشتغال می‌شود، اما به واردات بی‌رویه اجازه ورود می‌دهیم که این موارد با شعار سال و اقتصاد مقاومتی منافات دارد.