قاره سبز، چسبِ «طرح مارشال» را پس می‌زند؛

قاره سبز، چسبِ «طرح مارشال» را پس می‌زند؛
قاره سبز، چسبِ «طرح مارشال» را پس می‌زند؛
مُشت‌های پی در پی بر صورت «بروکسل»/ بحران «خروج از اتحادیه اروپا» به تجزیه‌طلبی در داخل کشورها رسید؛ بعد از اسپانیا، نوبت ایتالیاست
قاره سبزی که یکبار خود را به صورت برگزیت نشان می دهد و حتی دلهره فرکزیت را به جان این اتحادیه جوان می اندازد، یکبار ناآرامی های تروریست ها و بدهی های اقتصادی را تجربه می کند و اینبار هم با بحران جدایی طلبان رودررو شده است.
 دنیای اروپایی ها قراربود با همگرایی و پیاده کردن طرح های مختلف سیاسی و اقتصادی، از طرح مارشال تا ساخت اتحادیه ای واحد رنگ آرامش را به خود ببیند، مرزها کمرنگ شود و همه ی اروپا خانه اروپایی ها باشد، اما این رویاپردازی نتوانست حتی چند دهه دوام بیاورد و هربار با مشکلات جدیدی دست و پنجه نرم می کند. مشکلاتی که از خروج از اتحادیه اروپا به جدایی ایالت ها از کشورهای خودشان رسیده و بحران را از در سطح ملی کشورها کشانده است.
 
یکبار خود را به صورت برگزیت نشان می دهد و حتی دلهره فرکزیت را به جان این اتحادیه جوان می اندازد، یکبار ناآرامی های تروریست ها و بدهی های اقتصادی را تجربه می کند و اینبار هم با بحران جدایی طلبان رودررو شده است.
 
پس از برگزاری همه پرسی کاتالونیا در اسپانیا موج همه پرسی استقلال به ایتالیا رسیده است. دو ناحیه خودمختار «لمباردی» و «ونتو» رسیده است. این ایالت ها اعلام کردند با برگزاری همه پرسی خواهان افزایش حدود اختیارات نهادهای محلی از دولت مرکزی هستند. هرچند ناحیه های مدعی در این خصوص درصدد افزایش اختیارات خود هستند و رفراندوم به معنای جداشدن از ایتالیا نیست اما رای 90 درصدی ساکنان این مناطق باعث شده است تا دست برتر در مذاکرات آتی با «لمباردی» و «ونتو» باشد.
 
 
لازم به ذکر است این همه پرسی شامل شهرهای توریستی ودرآمدزایی همچون ونیز و میلان می باشد و به همین دلیل اهمیت بیشتری پیدا کرده است. این ایالات های ملتهب نیز در مجموع ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی ایتالیا را تامین می‌کنند و حدود یک چهارم از رای‌دهندگان ایتالیایی در این ۲ ایالت زندگی می‌کنند.
 
این رخداد صرفا مربوط به ایتالیا نمی شود. چند روز قبل تر، یعنی اول اکتبر2017 بود که ایالت کاتالونیا در اسپانیا با برگزاری همه پرسی در دنیا خبرساز شد. همه پرسی که به دنبال استقلال کاتالونیا از اسپانیا است. شهروندان و رهبران این ایالت معتقدند زندگی زیر سایه اسپانیا امتیازات فراوانی را از آنها گرفته است. این تصمیم به دولت مرکزی این کشور خوش نیامد و با ممانعت از رای دادن مردم و درگیری فیزیکی با آنها به تنش  کشیده و نزدیک به 900 نفر را راهی بیمارستان ها کرد.
 
 
20 درصد از تولید ناخالص داخلی اسپانیا مربوط به منطقه خودمختار کاتالونیا می باشد. همچنین یک سوم از کل صادرات اسپانیا  از این منطقه انجام می‌شود.
 
دولت اسپانیا که برگزاری این انتخابات را غیرقانونی اعلام کرده بود به این مهم توجه داشت که 20درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور یک سوم صادرات آن مربوط به کاتالونیا است و از دست دادن این امتیاز بزرگ باعث احیای دوباره مشکلات اقتصادی این کشور می شود. 
 
 
دولت این کشور از همه ظرفیت های خود استفاده کرد تا هم ارعاب فراوان ایجاد کند و هم مانع برگزاری این همه پرسی شود. به عنوان مثال دادگاه عالی منطقه کاتالونیا با صدور رایی از گوگل خواست تا اپلیکیشن موسوم به On Votar مورد استفاده هواداران برگزاری رفراندوم کاتالونیا را از دسترس کاربران خارج کند. پیرو همین وضعیت فروشگاه های بزرگی مانند ال کورته انگلیس اعلام کردند که در روز یکشنبه شعبه های خود در بارسلون را تعطیل خواهند کرد. همچنین دولت مرکزی اعلام کرده است که ترافیک هوایی در روز یکشنبه بر فراز آسمان بارسلون محدود خواهد شد.
 
جدایی طلبی ها در قاره سبز در حال تبدیل شدن به یک دومینوی قوی هستند. اسکاتلند نیز درحال برنامه ریزی برای برگزاری یک همه پرسی دیگر برای سجداشدن از انگلیس است اما دولت انگلستان اعلام کرده اجازه نمی دهد تا پیش از تکمیل فرایند خروجش از اتحادیه اروپا این رفراندوم برگزار شود. دومینو جدایی طلبی می تواند بحران های داخلی فراوانی را برای تک تک کشورهای اروپایی که به زور اتحادها و طرح های اقتصادی در کنار یکدیگر قرار گرفته بودند ایجاد کند.
 
پیش از این خروج کشورها از اتحادیه اروپا توانست موج فراوانی بین ملت های اروپایی ایجاد کند. هرچند در برخی کشورها نیز حامیان جدایی از اتحادیه اروپا اکثریت آرا را بدست آورند اما نمی توان رای بالا و بدنه قوی شکل گرفته توسط آنها را نادیده گرفت و به عنوان آتش زیرخاکستر به آن نگاه نکرد. در خصوص جدایی ایالت های ناهمگون و ناراضی از وضعیت موجود نیز همین گذاره صدق می کند و می تواند شکاف های اجتاماعی و سیاسی عمیقی را برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا ایجاد کند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : چهار شنبه 3 آبان 1396
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: