یک تیر و دو نشان ترامپ

یک تیر و دو نشان ترامپ

همانطور که بنظر می‌رسید جان کری و وزارت امنیت داخلی آمریکا به نوعی تلاش داشتند که طی شرایطی شامل تشخیص موردی، و یا صدور ویزاهای تجاری ده ساله، ایران را از این قانون مستثنا بدارند- البته این شرایط هم بطور آشکار نقض بند 28 و 29 برجام بود و دردی از ایران را درمان نمی‌کرد- اما اعلامیه روز گذشته دونالد ترامپ به نوعی آب پاکی را بر روی دستان همه ریخت و به شکل مطلقی ورود اتباع ایرانی به آمریکا را محدود ساخته است!
پس از آن‌که در ماه گذشته دیوان عالی آمریکا به ترامپ اجازه داد تا فرمان منع مهاجرتی خود را ادامه دهد، رئیس جمهور آمریکا روز گذشته فرمان اجرایی جدیدی صادر کرد که سفر اتباع هشت کشور به خاک آمریکا را برای مدت زمان نامحدودی ممنوع می‌کند.
 
ز فرمان جدید دونالد ترامپ ایران را دولت حامی تروریسم نامیده و به غیر از دارندگان ویزای معتبر دانشجویی (از نوع F و  M ) و ویزای مبادلات فرهنگی و علمی (J ) هیچ یک از اتباع ایرانی قادر نخواهند بود تا  به آمریکا سفر کنند. 
 
اما مسئله مهم در فرمان جدید دونالد ترامپ آن است که برای ممنوعیت‌های اعمال شده هیچ‌گونه محدودیت زمانی در نظر گرفته نشده است. این مسئله از این حیث اهمیت دارد که بطور کلی نامه پیشین جان کری و به ایران و دستورالعمل وزارت امنیت داخلی آمریکا  را زیر سوال می‌برد و در تناقض با آن قرار دارد.
 
برای درک بهتر این مسئله باید به آذر و دی دو سال پیش برگردیم یعنی زمانی که مجلس آمریکا قانونی را وضع کرد که مطابق آن ورود ایرانیان بدون داشتن ویزا به آمریکا ممنوع می‌شد. این قانون که نقض آشکار برجام بود به امضای باراک اوباما رسید اما پس از اعتراض دولت یازدهم به آن، جان کری در نامه‌ای به محمد جواد ظریف اعلام کرد:
 
« ... ما به اجرای کامل تعهداتمان طبق توافقات پایبند می‌مانیم ... مناطمینان دارم تغییرات اخیری که در کنگره برای اخذ روادید به تصویب رسید و دولت اختیار توقف اجرای آن را دارد، به هیچ وجه مانع اجرای تعهدات طبق برجام نمی‌شود، و ما این تغییرات را به‌گونه‌ای اجرا می‌کنیم که مداخله‌ای با منافع اقتصادی مشروع ایران ایجاد ننماید. بدین منظور، ما ابزارهای متعددی را به طور بالقوه در اختیار داریم، از جمله[صدور] ویزاهای تجاری ده‌ساله چندبار ورود، برنامه‌هایی برای تسریع در [صدور] ویزاهای تجاری، و اختیار توقف اجرای قانون که طبق این مصوبه جدید به ما داده شده است.»
 
مبتنی بر این نامه جان کری، وزارت خزانه‌داری آمریکا دستورالعملی را صادر کرد که عدم اعمال محدودیت‌های برنامه معافیت از اخذ روادید تنها به صورت موردی، برای یک شخص خاص و  درصورت صلاحدید و تصمیم شخص وزیر امنیت داخلی ایالات متحدهامریکا امکان پذیر  است. 
 
همانطور که بنظر می‌رسید جان کری و وزارت امنیت داخلی آمریکا به نوعی تلاش داشتند که طی شرایطی شامل تشخیص موردی، و یا صدور ویزاهای تجاری ده ساله، ایران را از این قانون مستثنا بدارند- البته این شرایط هم بطور آشکار نقض بند 28 و 29 برجام بود و دردی از ایران را درمان نمی‌کرد-  اما اعلامیه روز گذشته دونالد ترامپ به نوعی آب پاکی را بر روی دستان همه ریخت و به شکل مطلقی ورود اتباع ایرانی به آمریکا را محدود ساخته است! 
 
در واقع ترامپ نه‌تنها تحریم‌ ویزا مربوط به دولت اوباما و دستور اجرایی 13780 خود را تکمیل کرده است بلکه حامیان برجام در داخل ایران را نیز بی‌حیثیت کرده است! 
برای فهم این نکته کافی است که به واکنش‌های حامیان برجام در داخل کشور پس از نامه جان کری نگاهی بیاندازیم تا متوجه شویم که دنیا چگونه به سطح فهم موافقان برجام می‌خندد.
 
واکنش‌های داخلی به نامه جان کری
 

 

عباس عراقچی 30 آذر 94 در گفت و گو با بخش خبری 14:

 

« آنچه اکنون آمریکا رسماً به ما تعهد کرده و نامه‌ای که کری به ما نوشته یک نامه معمولی نیست، بلکه نامه وزیر خارجه یک کشور است.زمانی که وزیر امور خارجه نامه‌ای را امضا می‌کند، برای کشورش تعهد حقوقی و سیاسی ایجاد می‌کند. آقای کری دیروز با این تعهد که برای دولت آمریکا ایجاد کرده اجرای موفق برجام را در حقیقت تضمین کرده و گفته آمریکا به تعهداتش در برجام به گونه‌ای عمل می‌کند که نقضی در آن وجود نداشته باشد و قانون مربوط به لغو روادید که کنگره تصویب کرده را به گونه‌ای اجرا خواهد کرد که منافع اقتصادی ایران متاثر نشود، ولو این که قانون مذکور را اجرا نکند...»

 

هرمیداس باوند اول دی 1394 سرمقاله روزنامه آرمان: 

 

 

 

« زماني كه وزيرخارجه آمريكا به همتاي ايراني خود نامه‌ نگاري مي‌كند اين نامه در حكم توافق است و وي بايد تعهدات خود را اجرايي كند. بر اساس اين نامه وزيرخارجه آمريكا ملزم است اول به تعهدات خود در برجام پايبند باشد و ثانیا مي‌تواند درباره ممنوعيت صدور ويزا درباره كساني كه قصد سفر تجاري به ايران را داشته باشند، با آنها به صورت استثنايي رفتار كند و اين دسته از افراد كه براي مقاصد تجاري به ايران سفر مي‌كنند نيازي به اخذ ويزا براي ورود به خاك آمريكا نداشته باشند!»

 

 

 

 

رضا نصری ‫حقوقدان و عضو موسسه مطالعات عالي بين‌المللي ژنوروزنامه اعتماد در گفت و گو با روزنامه اعتماد اول دی 94؛ 
 
« اين نامه از نظر «حقوقي» اهميت بسيار زيادي دارد. به واقع، در اصطلاح فني حقوق بين‌الملل، مي‌توان اين نامه را يك «اعلاميه يكجانبه» (Unilateral Declaration) تلقي كرد كه به دليل محتوا و نيت حقوقي‌اي كه در آن قيد شده، براي دولت امريكا تعهدات الزام‌آور ايجاد مي‌كند. به واقع، اين نامه دست‌كم از مشخصاتي كه «كميسيون حقوق بين‌الملل سازمان ملل» براي تشخيص يك «اعلاميه يكجانبه» الزام‌آور برشمرده، برخوردار است. به عبارت ديگر، اين نامه رسمي، به دليل محتوا، شرايط صدور، هدف، نيت اعلام شده و اينكه از جانب بالاترين مقام ديپلماتيك امريكا صادر شده، اين كشور را از نظر حقوقي ملزم مي‌سازد كه اجازه ندهد اجراي قانون كنگره مانع اجراي تعهدات بين‌المللي ايالات متحده مطابق برجام شود. معتقدم كه با صدور چنين نامه‌اي، شكايت ايران به كميسيون مشترك برجام ديگر موضوعيت چنداني نداشته باشد.» 
 
 

روزنامه اعتماد: تناقض آمریکایی!

 

 
 
روزنامه شرق بدون شرح!
 
 
روزنامه آرمان 30 آذر 1394: نامه عقب نشینی کری! 
 
سخنگوي وزارت خارجه کشورمان درباره اين نامه اعلام كرد: «در پي قريب به 10روز مذاكره سخت و فشرده وزير امور خارجه و تيم هسته‌اي با طرف‌هاي آمريكايي و اروپايي، در نيويورك، وين، بروكسل و تهران، درباره قانون جديد ويزا در كنگره آمريكا كه با تلاش لابي صهيونيستي به عنوان قسمتي از لايحه بودجه تصويب شده بود و تقريبا امكان وتو را از رئيس‌جمهور گرفته بود، نهايتا امروز - دیروز- جان كري وزير خارجه آمريكا با ارسال نامه رسمي خطاب به وزير خارجه كشورمان به صراحت اطمينان داد كه دولت آمريكا با استفاده از همه ابزارهاي در اختيار خود اجازه نخواهد داد كه اين قانون هيچ مانعي براي منافع اقتصادي ايران ايجاد نمايد.»
 
 
 
روزنامه شرق: ویزای ده ساله برای دور زدن مانع سفر به آمریکا
 
 
 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : چهار شنبه 5 مهر 1396
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: