نگاهی به گزارش دبیرکل سازمان ملل در رابطه با نحوه اجرای قطعنامه 2/2231

نگاهی به گزارش دبیرکل سازمان ملل در رابطه با نحوه اجرای قطعنامه 2/2231

نگاهی به گزارش دبیرکل سازمان ملل در رابطه با نحوه اجرای قطعنامه 2/2231
 سخنگوی وزارت خارجه تقاضای نامشروع کشورهای اروپایی برای جلوگیری از مسافرت سردار سلیمانی را دفاع همه جانبه از ایران خواند!/ قاسمی: این اقدامات نشانه دیگری از پایبندی اتحادیه اروپا به توافق هسته‌ای است!
در حالی که کشورهای اروپایی عضو شورای امنیت (فرانسه و انگلیس و آلمان) در نشست شورای امنیت، در 8 تیر 96- 29 ژوئن 2017- ؛ ایران را به نقض قطعنامه 2231 شورای امینت متهم نموده اند و به پیروی از آمریکا، خواستار جلوگیری از انجام فعالیت های موشک بالسیتک ایران شده اند و خواستار جلوگیری از مسافرت سردار قهرمان سلیمانی و ... شده اند، وزات خارجه ایران اقدامات خصمانه این کشورها را، دفاع همه جانبه کشورهای اروپایی تلقی کرده است!
 تجربه سال‌های گذشته نشان دادن که شاهد دولتی هستیم که به هر قیمتی حاضر به پذیرش توافق‌های خسارت‌آمیز است، تجربه امروز نشان می‌دهد که این دولت حتی دربرابر بدعهدی‌ها و نقض‌های مکرر طرف مقابل در اجرای همین توافق خسارت‌آمیز نیز سکوت پیشه می‌کند؛ بدتر از سکوت اما توجیه و وارونه نشان دادن حقایق است.
 
 در حالی که کشورهای اروپایی عضو شورای امنیت (فرانسه و انگلیس و آلمان) در نشست شورای امنیت، در 8 تیر 96- 29 ژوئن 2017- ؛ ایران را به نقض قطعنامه 2231 شورای امینت متهم نموده اند و به پیروی از آمریکا، خواستار جلوگیری از انجام  فعالیت های موشک بالسیتک ایران شده اند و از مبارزات ایران با داعش در منطقه ابراز نگرانی کرده اند وهمچنین خواستار جلوگیری از مسافرت سردار قهرمان سلیمانی و ... شده اند، وزات خارجه ایران اقدامات خصمانه این کشورها را، دفاع همه جانبه کشورهای اروپایی تلقی کرده است!
 
در همین راستا سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با برخی سایت‌های خبری که امروز پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه آن را منتشر کرد با اشاره به نشست شورای امنیت گفت: نشست چند روز اخیر شورای امنیت در ارتباط با گزارش شش ماهه دبیرکل سازمان ملل و دفاع  همه جانبه و  و حمایت  گسترده  کشورهای اروپائی عضو شورای امنیت، برغم شانتاژهای تبلیغاتی و فشارهای سیاسی نماینده آمریکا در شورای امنیت،نشانه دیگری از پایبندی اتحادیه به توافق هسته ای برجام است.
 
مشخص نیست که منظور سخنگوی وزارت خارجه از دفاع همه‌جانبه وحمایت گسترده کشورهای اروپایی شورای امنیت دقیقاً چه چیزی است اما برای مشخص شدن این مسئله که سخنان بهرام قاسمی تاچه میزان اشتباه و غیرکارشناسانه است کافی است به چند نمونه از اظهار نظرهای نمایندگان سه کشور اروپایی عضو شورای امنیت- فرانسه انگلیس و آلمان- نگاه بیاندازیم. 
 
در همین ارتباط فرانسوا دولاتر، نماینده فرانسه با بیان این‌که این کشور آزمایش موشکی اخیر ایران را  محکوم می‌کند، محموله تسلیحاتی توقیف شده را هم نقض قطعنامه 2231 می‌خواند!
 
France had condemned the recent ballistic missile launch by Iran.  The seized arms shipment was also in violation of resolution 2231 (2015). 
 
نماینده فرانسه در ادامه نیز با اشاره به اخبار منتشر شده در رابطه با سفر سردار سلیمانی گفت: که برای ثبات منطقه مهم است تا ایران از هرگونه فعالیت خطرناک و بی‌ثبات کننده پرهیز کند
 
France’s representative pointed to reports of foreign travel by General Qasem Soleimani, who remained subject to a travel ban.  “It is important for regional stability for Iran to abstain from any destabilizing and dangerous activity,” 
 
 
پیتر ویلسون نماینده دائم انگلستان در شورای امنیت نیز آزمایش موشک بالستیک میان‌برد در ماه ژانویه را مغایر با  تعهدات ایران ذیل برنامه خوانده و خواستار آن می‌شود  ایران از فعالیت‌های این چنینی در آینده خودداری کند. ویلسون حتی به حمل و نقل تسلیحات متعارف نیز اشاره می‌کند و آن را نقض قطعنامه می‌خواند. در پایان نیز نماینده انگلستان مدعی می‌شود که این کشور نمی‌تواند تلاش‌های ایران برای حمایت از گروه‌های مسلح و نیروهای پروکسی در سراسر منطقه را نادیده بگیرد.
 
 Iran’s launch of a medium range ballistic missile in January had been inconsistent with its obligations under the Plan, he said, calling on it to refrain from such activities in the future.  Evidence of attempts by Iran to transfer conventional weapons, as well as infringements on the travel ban, were also worrying. “we cannot turn a blind eye” to Iran’s efforts to support armed groups and proxy forces throughout the region.
 
 
هارالد براون آلمان نیز با وجود این‌که آزمایش موشکی ایران را نقض برجام نمی‌داند اما با اظهار نگرانی این اقدامات را سبب بی‌اعتمادی و تنش می‌خواند.
 
, he also expressed concern that while that country’s January ballistic missile launch did not violate the Plan of Action it had nevertheless exacerbated tensions and mistrust.
 
لذا کاملاً مشخص است که سه کشور اروپایی برخلاف اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایران اقدامات ایران را محکوم کرده‌اند. به همین جهت به نظر می‌رسد که آقای سخنگو به جای دلخوش کردن به اموری غیرحقیقی مانند دفاع  همه جانبه و  و حمایت  گسترده  کشورهای اروپائی! در برابر ضایع شدن منافع ملت ایران واکنش قاطعانه نشان دهد. تجربه سال‌های گذشته به درستی نشان داد که هرگونه اتکا به غیر، چه آمریکا باشد و یا کشورهای اروپایی ثمره‌ای برای دولت‌مردان به ارمغان نخواهد آورد.
 
مطالب مرتبط:
 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : دو شنبه 12 تير 1396
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: