نگاهی به گزارش دبیرکل سازمان ملل در رابطه با نحوه اجرای قطعنامه 1/2231

نگاهی به گزارش دبیرکل سازمان ملل در رابطه با نحوه اجرای قطعنامه 1/2231

 

 
 
 
 
اما انتشار متن گزارش گوترش نشان داد که ماجرا دقیقاً عکس آن چیزی است که روزنامه آمریکایی پیش‌بینی کرده بود چنان‌که دبیرکل سازمان ملل با اشاره به گزارش فرانسه، انگلیس، آلمان و آمریکا، نسبت به پرتاب آزمایشی موشک بالستیک میان‌برد خرمشهر در اواسط زمستان سال گذشته ابراز نگرانی می‌کند و از  از ایران می‌خواهد تا از آزمایش موشک‌های بالستیک خودداری کند زیرا این آزمایش‌ها پتانسیل افزایش تنش‌ها را دارد.(2)
 
I call upon the Islamic Republic of Iran to avoid such ballistic missile launches that have the potential to increase tensions
 
دبیرکل سازمان ملل در گزارش خود حتی به سفر مقامات «سازمان صنایع دفاعی ایران» به عراق و شرکت در نمایشگاه صنایع نظامی این کشور هم اشاره کرده و با توجه به این‌که نام سازمان صنایع دفاعی در بخش دوم ضمیمه 2 قطعنامه 2231 قرار دارد این سفر را غیرقانونی تلقی می‌کند.
 
Fourth, the report also highlights the participation, for the second year in a row, of the Defence Industries Organisation (DIO) in the Iraq Defence Exhibition held in March which may again have implications regarding implementation of the assets freeze. Since the DIO is an entity on the list maintained pursuant to resolution 2231 (2015), its funds, other financial assets and economic resources on the Iraqi territory should have been frozen by Iraqi authorities. The issue was raised again with the Permanent Mission of Iraq and the Secretary-General intends to report back to the Council in due course.
 
قسمت تلخ‌تر آن‌جایی است که دبیرکل سازمان ملل، در کنار سازمان صنایع دفاعی از سرلشکر «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم نام ‌می‌برد و با اشاره به انتشار خبر سفرهای خارجی وی از سوی رسانه‌های ایرانی و عربی، بدون نام بردن از کشوری خاص، نسبت به این 2 مسافرت اعتراض کرده و از همه کشورهای عضو سازمان ملل خواسته که به تعهداتشان ذیل قطعنامه 2231 پایبند بمانند.
 
The Secretary-General report also provides information on additional travels by Major General Qasem Soleimani since the second report.  The travels were reported by Iranian and Arab media outlets.
 
اما انتشار این گزارش اعتراض شدید نماینده روسیه را به دنبال داشت چنان‌که  ولادیمیر سافرونکوف» نماینده روسیه در سازمان ملل با انتقاد از درج موارد نامرتبط و اثبات‌نشده و گفت: «مسکو همزمان خواهان آن است که برخی قسمت‌های مشخص متن را مورد اشاره قرار دهد و انتظار داریم اشتباهاتی که در نگارش این بخش‌ها رخ داده، در آینده تکرار نشود.»(3)
 
نماینده روسیه برای روشن شدن موضوع، مثال آورد و گفت: «مثلاً درخواست از ایران برای پرهیز از پرتاب موشک‌های بالستیک و ارتباط دادن آن به بالا رفتن پتانسیل افزایش تنش. این بیانیه‌ها جایی در این گزارش نداشت زیرا گزارش موجود صرفاً در خصوص اجرای قطعنامه 2231 نوشته شده است.»
 
 
سافرونکوف به اشاره دبیرکل به مبهم بودن متن برجام در خصوص حقوق موشکی ایران اشاره کرد و ضمن رد این ادعا گفت: «در قطعنامه 2231 از ایران خواسته شده که هیچ فعالیتی در حوزه موشک‌های بالستیک طراحی‌شده برای حمل کلاهک هسته‌ای، انجام ندهد که این بند هیچ جایی برای سوء تفسیر باقی نمی‌گذارد.»
 
نماینده روسیه در پایان نیز گفت: «باز هم می‌گوییم که این گزارش نباید به سند سیاسی تبدیل شود زیرا این کار باعث تضعیف برجام خواهد شد»
 
اما نکته تاسف انگیز جایی است که تاکنون وزارت امور خارجه و مسئولان دیپلماسی دولت یازدهم حتی کوچک‌ترین واکنشی نسبت به گزارش سراسر ضدایرانی دبیرکل سازمان ملل نشان نداده‌اند. با کمی تحقیق و جست و جو در سایت‌های خبری مشاهده خواهیم کرد که تاکنون محمد جواد ظریف، بهرام قاسمی، عباس عراقچی نسبت به این مسئله رویه سکوت در پیش‌گرفته‌اند. سایر نهادها و ارگان‌ها مانند کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی و کمیته نظارت بر اجرای برجام نیز از اظهار نظر خودداری کرده‌اند.
 
تعبیر دقیق‌تر آن‌که روسیه مبتنی بر هر دلیل و منطقی از ایران دفاع کرده است اما مسئولین دولتی انجام هرگونه اعتراضی را به صلا‌ح ندانسته‌‌اند. نتیجه آن می‌شود که در گزارش دبیرکل، نه‌تنها ردی از نقض‌ قطعنامه 2231 با تصویب سیاه‌چاله تحریم توسط آمریکا دیده نمی‌شود بلکه آمریکا و هم‌پیمانان اروپایی‌اش مدعی آن هستند که ایران تعهدات خود را اجرا نکرده است! 
 
1- https://www.nytimes.com/2017/06/21/world/middleeast/united-nations-antonio-guterres-iran-missile-tests.html
2- https://www.un.org/undpa/en/speeches-statements/29062017/resolution2231
3- https://www.un.org/press/en/2017/sc12894.doc.htm
 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : یک شنبه 11 تير 1396
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: